Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En simpel, overbevisende forklaring på hvorfor folk smider tusindvis af kroner efter kabler - og kan lide det! Sakset fra en herlig bog om hverdagspsykologi:
Richard Wiseman, Psychologist:
“Before the study started, we visited a local hardware shop and bought two objects – a brass curtain ring worth 50p and a chrome light pull for 2£.
We stopped people, asked them to place the brass ring or light-pull in their hand, and tell us if they felt anything odd. Perhaps not surprisingly, none reported a thing. It was time to introduce some suggestion.
I explained to the next set of passers-by that I was a psychologist, that I had designed two objects to make people feel slightly unusual, and was looking to road-test the designs. Again, people kindly placed them in their hands. This time the reaction was quite different. Whereas before we had encountered nothing but blank faces, now the suggestion began to play with their minds. People started to report all sorts of slightly odd effects. Some said that the objects made them feel relaxed. Others said that they caused a slight tingling sensation. Often they would get an effect with one object and not the other, and were keen to know the difference between the two. When I asked how much they would be prepared to pay for the objects, people estimated between 5 and 8£.
So far we had employed only verbal suggestion. Now it was time to add some visual elements in the mix. I donned a white laboratory coat, and bought two cheap boxes for the curtain-ring and light-pull. I approached a variety of shoppers, and, once again, people were kind enough to help out. I explained that I was looking for people to provide honest feedback on the two devices, which were designed to elicit some strange feelings. This time the reactions were even more extreme. One person said that the brass curtain ring made him feel high. Another said that she felt as if there were electricity running through her hands. It was a dramatic demonstration if how easily suggestion can be used to part the gullible from their cash. How much were people now prepared to pay for the 50p brass ring or 2£ light-pull?
The estimates ranged between 15 and 25£.”
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis... Generelt er vi mennesker istand til at bedrage vores sanser
helt ufatteligt... Tro kan som sagt rent faktisk flytte bjerge!
Nå, men hvornår skal vi så få arrangeret "blindtest" så vi med 110%
sikkerhed
kan få afklaret hvorvidt det er muligt at skelne mellem forskellige
kabler.. Det kunne være meget interessant (selvom jeg har en ide om
hvordan udfaldet vil blive.. allerede der er jeg "farvet", så jeg egner
mig vel ikke engang som test lytter.. Det kunne jo influere på min
oplevelse)
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stemmer også for en bildtest!
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Jeg stemmer også for en bildtest!
|
|
|
Ja blindtesten skal helt klart være blid. Vi skal jo ikke overanstrenge os.
Men er klar. Har prøvet at lave blindtest med mine supra netkabler og kunne sagtens høre forskel.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gik så din blindteste af Supra netkabler, eller hvilken kabler vandt så ?
Faktis ville det værre en rigtig god iden at få blinde til at teste audio, da deres hørelsen er mere udviklet en hos os sene, ville det ikke værre et god
iden til næste gange H4A skal anmelde noget audio.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Hvordan gik så din blindteste af Supra netkabler, eller hvilken kabler vandt så ?
Faktis ville det værre en rigtig god iden at få blinde til at teste audio, da deres hørelsen er mere udviklet en hos os sene, ville det ikke værre et god iden til næste gange H4A skal anmelde noget audio. |
|
|
Det var standardkabel mod supra også et gennemsigtigt sølvkabel.
Supra vandt selvfølgelig. 
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Burte ikke sølvkabelt værre vindern, over Supra  |
|
|
Nej da for satan. Hvad skulle jeg så gøre med alle de supra kabler og netskinner og jeg skal komme efter dig. Som jeg har betalt i dyre domme for.
Det var aftalt på forhånd at supra skulle vinde 
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
|
|
Jeg er meget interesseret i at høre om de nærmere omstændigheder ved testen - præcist hvordan blev testen udført? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos blindtest af højttalerkabler, så er emnet vist seriøst gennemgået bl.a. her! Happy reading! EDIT: ham Roger Russell er jo ikke mr. hvem-som-helst! PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
|
|
|
Jeg er meget interesseret i at høre om de nærmere omstændigheder ved testen - præcist hvordan blev testen udført?
|
|
|
Pyha nu er der forhør. 
Vi var 3 kammerater. 2 af os lyttede og en skiftede kabler uden vi vidste hvilkene der blev brugt.
Vi havde så et papir hvor vi uafhængigt af hinanden nedskrev vores lytteindtyk og dermed i sidste ende kunne se om vi fattede hvad vi lyttede til. Og det gik jo meget godt.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! Der var sørme den første i verden der kunne høre forskel på kabler via en blindtest! Eller det er nok hvad visse folk ville påstå.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Hov! Der var sørme den første i verden der kunne høre forskel på kabler via en blindtest! Eller det er nok hvad visse folk ville påstå.  |
|
|
Det kunne også være held vil nogle jo sikkert påstå.
Men syntes nu heller ikke at lige netop den der var så svær (eller hvad man nu skal sige) syntes supra skiller sig ud fra mængden lydmæssigt. Uanset om man kan lide det eller ej.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
Pyha nu er der forhør.
Vi var 3 kammerater. 2 af os lyttede og en skiftede kabler uden vi vidste hvilkene der blev brugt.
Vi havde så et papir hvor vi uafhængigt af hinanden nedskrev vores lytteindtyk og dermed i sidste ende kunne se om vi fattede hvad vi lyttede til. Og det gik jo meget godt.
|
|
|
Jeg forhører ikke nogen, og jeg tager sådan set slet ikke stilling til noget (endnu). Jeg forsøger bare at blive klogere på alle disse blindtests... Med andre ord, så var der ikke tale om en test af om der kunne høres forskel, dvs. at kunne udpege hvad der er hvad i en dobbelt blindtest eller ABX test, men om at I hørte de tre hver for sig som vanligt, blot uden at vide hvad der var hvad?
Uden at jeg vil lyde som fanatisk placebo-tilhænger, blindtest-evangelist eller anti-kabel freak, så mener jeg ikke at "din" form for blindtest reelt kan kaldes en blindtest, da den ikke eliminerer placebo. HVIS man antager at placebo har indflydelse, så er ovenstående fremgangsmåde i princippet bare en tilfældiggørelse af hvad man finder frem til er bedst. In any case: Hvis der kan høres distinkte forskelle i dén opstilling, så bør det også være muligt at udpege det specifikke kabel i f.eks. en ABX test (du ved ikke hvad der er hvad, hører kabel A først, dernæst kabel B, og dernæst en tilfældig af dem, som du så skal udpege). Jeg foretrækker personligt denne form, hvis jeg skulle arrangere en blindtest, da der er lidt for meget "lad os se om vi kan snyde hifi-nørden" over den gængse dobbelte blindtest (som svjv fungerer sådan at du hører de to kabler efter hinanden, og skal udpege hvad der er hvad, med dén forskel at du kan risikere at høre det samme kabel to gange i træk). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Din" metode er iøvrigt den samme måde at lave "blindtest" på, som dét der norske blad brugte til at høre forskel på tilspilning af kabler, hvilket desværre ikke beviser noget i min bog... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
Mastervol skrev:
Hov! Der var sørme den første i verden der kunne høre forskel på kabler via en blindtest! Eller det er nok hvad visse folk ville påstå.  |
|
|
Det kunne også være held vil nogle jo sikkert påstå.
Men syntes nu heller ikke at lige netop den der var så svær (eller hvad man nu skal sige) syntes supra skiller sig ud fra mængden lydmæssigt. Uanset om man kan lide det eller ej.
|
|
|
jeg har godt nok aldrig hørt Supra 
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er "tilspilning" ikke det samme som tilslidning af kabler, anlæge, forstås som en forringlse af kabler og anlæge.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jeg forhører ikke nogen, og jeg tager sådan set slet ikke stilling til noget (endnu). Jeg forsøger bare at blive klogere på alle disse blindtests... Med andre ord, så var der ikke tale om en test af om der kunne høres forskel, dvs. at kunne udpege hvad der er hvad i en dobbelt blindtest eller ABX test, men om at I hørte de tre hver for sig som vanligt, blot uden at vide hvad der var hvad?
Uden at jeg vil lyde som fanatisk placebo-tilhænger, blindtest-evangelist eller anti-kabel freak, så mener jeg ikke at "din" form for blindtest reelt kan kaldes en blindtest, da den ikke eliminerer placebo. HVIS man antager at placebo har indflydelse, så er ovenstående fremgangsmåde i princippet bare en tilfældiggørelse af hvad man finder frem til er bedst. In any case: Hvis der kan høres distinkte forskelle i dén opstilling, så bør det også være muligt at udpege det specifikke kabel i f.eks. en ABX test (du ved ikke hvad der er hvad, hører kabel A først, dernæst kabel B, og dernæst en tilfældig af dem, som du så skal udpege). Jeg foretrækker personligt denne form, hvis jeg skulle arrangere en blindtest, da der er lidt for meget "lad os se om vi kan snyde hifi-nørden" over den gængse dobbelte blindtest (som svjv fungerer sådan at du hører de to kabler efter hinanden, og skal udpege hvad der er hvad, med dén forskel at du kan risikere at høre det samme kabel to gange i træk).
|
|
|
Jeg siger heller ikke at det var en professionel blindtest. Om den er fortaget rigtigt eller forkert er for mig fuldstændig ligegyldigt.
Vi havde en sjov aften hvor JEG vil påstå at jeg kunne høre forskel. Og vi hørte de 3 forskellige kabler op til flere gange og i forskellige rækkefølger med nogle gange det samme to gange i træk for at se om han kunne "snyde hifinørden" som du jo så flot udtrykker det.
Mit supra kendte jeg så godt at det hørte jeg hurtigt hvilket der var det. De andre to kunne jeg skelne fra hinanden uden at kunne sige at DET er sølvkablet og DET er standartkablet.
MVH blindtest eksperten   
|
Til top |
|
|