Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rockwool i akustikplader (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Mit rum har en forfærdelig akustik, og jeg er derfor gået i gang med at finde en løsning på dette. Jeg har i første omgang tænkt mig at prøve en "billig" løsning og lave nogle lydabsorberende paneler i form af en ramme betrukket med stof og rockwool indeni. Suger denne løsning for mange DB må jeg finde på noget "færdiglavet" som kun virker anti-reflektorisk.

Men mit spørgsmål er sådan set, om det er skadeligt at have så meget "frit" rockwool hængende i stuen? Er stadig studerende så bor i en 2-værelses.. Dvs. det er stort set det rum jeg befinder mig i konstant.

Har set mange herinde bruge samme løsning som jeg har tænkt mig, men så har jeg set andre skrive, at det er fuldstændig åndssvagt at gå og indånde det.. Hvad er jeres mening?

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

larsen®
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Der er et firma i Galten mener jer. de lave nogle plader i troltex og det er med motiver, du kan selv tage et foto så printer de på dem. Så kan du have dem som malerier på vægen

Til top Vis larsen®'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larsen®

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

larsen® skrev:

Der er et firma i Galten mener jer. de lave nogle plader i troltex og det er med motiver, du kan selv tage et foto så printer de på dem. Så kan du have dem som malerier på vægen

Som jeg skriver i mit indlæg er mit mål, at starte med en billig DIY løsning og se om det hjælper. Så mit spørgsmål er om det er skadeligt at have rockwool hængende i stuen.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
larsen® skrev:

Som jeg skriver i mit indlæg er mit mål, at starte med en billig DIY løsning og se om det hjælper. Så mit spørgsmål er om det er skadeligt at have rockwool hængende i stuen.

Skadeligt mener jeg nu ikke pånær evt støv fra dem, men jeg ville nu heller ikk smide rå plader op, men betrække dem med noget stof. Få fat i nogen 50mm bats og skal de suge bas skal de væk fra væggen og monteres på 20-40mm tykke stave, du kan som start købe noget velcro bånd eller dobbelt klæbende tape så du kan ændre placeringen alt efter hvor de skal sidde, og derpå lave en permanent løsning efterfølgende..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Har nu også tænkt mig at de skal betrækkes med stof:) Ikke så pænt at have ren rockwool hængende.. HEhe.

Men er meget i tvivl om hvilke batts jeg skal købe - Nogle snakker om at normale "Flexi A-Batts" har for lav densitet (ca 30kg/m^3).

Når du siger a de skal beklædes med stof, mener du så hele vejen rundt om, eller bare forsiden?

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Har nu også tænkt mig at de skal betrækkes med stof:) Ikke så pænt at have ren rockwool hængende.. HEhe.

Men er meget i tvivl om hvilke batts jeg skal købe - Nogle snakker om at normale "Flexi A-Batts" har for lav densitet (ca 30kg/m^3).

Når du siger a de skal beklædes med stof, mener du så hele vejen rundt om, eller bare forsiden?

Hmm godt spørgmål, jeg mener de skal være rimelig tætte og tykkelsen behøver ikk være mere end de 50mm, tyndere plader kan vel os bruges, ang densitet så er der er ikk ret mange valg, de ligger indenfor de samme grænser, skal man have højere densitet så snakker vi få procent i sidste ende, forskellen mellem rockfon og alm bygnings batts er der selvfølgelig, rockfon er lamineret og lavet til formålet, men mener absolut der er noget at hente i en gør det selv løsning...

Jeg mener ikk du bør ofre det store i for specielle rockwool plader, men du kan selv læse lidt videre, Super Flexi A-batts er en dem der har den højeste densitet, men de starter også med tykkelsere fra 45mm og op..

http://guiden.rockwool.dk/produkter/bygningsisolering/super- flexi-a-batts

Ja stoffet behøver du kun dække fronten med, og lave et overslag på 20mm på bagsiden, du kunne evt mætte bagsiden med maling eller lak...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes