| Forfatter |
|
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken længde kabler bruger I? Bare det I lige synes eller en oplyst længde?
Mit Naim skal have minimum 3,5m og optimalt 5m. Herunder Naim's/producentens svar på hvorfor det er sådan.
yes, we recommend you use Naim NACA5 speaker cable with a minimum length per channel of 3.5 metres. Optimum is around 5 metres. The reason for this that unlike other amp makers we don't put added inductance on the output of our amps. This means that speed, timing and rhythms are much better preserved however it does mean that the speaker cable then effectivley becomes part of the amp circuit and as such a low capacitance, low inductance cable is essential for stability. We feel that by making the speaker cable a known quantity then optimising performance of the amp is much easier. This is borne out by the fact that for us and most other Naim users, A5 cable is hard to beat at any price in a Naim system.
Hilsen Mr. Naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger det der er brug for og ikke en cm mere, det koster jo  Jeg kan ikke konstatere nogen forskel, men nu er det heller ikke high-end udstyr og kabler jeg har.
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger 2x2.5m TaraLabs Prime1000 BiWire kabel, inden jeg skar dem til i længden var det ene 3.5m langt det andet, var 2.65m langt, kan ikke høre nogen forskel på dem nu og før, har dog altid læst eller fået af vide, at det er bedst at kører med så korte kabler som muligt, kan da godt være det er usandt...

|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også hørt den om så korte kabler som muligt, men har ikke kunne konstatere nogen hørbar forskel på fx 6m og 1.5m. Jeg har også hørt at kablerne skal være lige lange uanset om den ene højttaler står længere væk fra anlægget end den anden. Hjemme hos mig står højttalerne henholdsvis 2m og 5m væk fra anlægget. Selvom der er en kabel-længde-forskel på 3m, har jeg ikke kunne høre nogen forandring(har eksperimenteret).
Forskellene afhænger nok som sædvanligt af anlæggets kvalitet, øret der hører og "religion"
|
| Til top |
|
| |
emilius Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Naim,
Naim folkene har abolut ret. Det er min erfaring at højttalerkabler ikke børe være for korte.
Der er et amerikansk firma som har udtalt at den rigtige kablelængde for højttalere er precis 436,5 cm uden stik.. Denne længde har jeg prøvet og efe´r min mening lyder denne klart bedre end en kabellængde på f.eks. 3m -5 m etc..
Den halve længde lyder også ganske godt, men er ikke helt på niveau med 436,5 cm.
Hilsen
Emilius
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
2,5 m Supra Bi-wire (inc.spader) __________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he..den var god
Jeg bruger det stykke som er fra forstærker til højtaler - og ikke en cm mindre!
|
| Til top |
|
| |
Lasse Pedersen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilius skrev:
|
Hej Naim,
Naim folkene har abolut ret. Det er min erfaring at højttalerkabler ikke børe være for korte.
Der er et amerikansk firma som har udtalt at den rigtige kablelængde for højttalere er precis 436,5 cm uden stik.. Denne længde har jeg prøvet og efe´r min mening lyder denne klart bedre end en kabellængde på f.eks. 3m -5 m etc..
Den halve længde lyder også ganske godt, men er ikke helt på niveau med 436,5 cm.
Hilsen
Emilius
|
|
|
Helt rigtigt - som jeg tidligere har påpeget er det vigtigt at lytterummet er udmålt for jordstråler. Her er netop især de blå nogle farlige sataner og ødelæggende for enhver vellyd! Naturligvis kan du købe et nyudviklet jordstråle detekterings plasma dimmer til den nette sum af 13738,50.
Du skal dog også være opmærksom på, at såfremt du placerer din CD afspiller eller konens massage apparat i umiddelbar nærhed af kosmisk nedfald risikerer du funktionsfejl. Til udmåling af dette kan du anvende en simpel pilekvist coated med vandbaseret glidecreme.
God fornøjelse Lasse
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
emilius skrev:
Hej Naim,
Hilsen
Emilius
|
|
|
Helt rigtigt - som jeg tidligere har påpeget er det vigtigt at lytterummet er udmålt for jordstråler. Her er netop især de blå nogle farlige sataner og ødelæggende for enhver vellyd! Naturligvis kan du købe et nyudviklet jordstråle detekterings plasma dimmer til den nette sum af 13738,50.
Du skal dog også være opmærksom på, at såfremt du placerer din CD afspiller eller konens massage apparat i umiddelbar nærhed af kosmisk nedfald risikerer du funktionsfejl. Til udmåling af dette kan du anvende en simpel pilekvist coated med vandbaseret glidecreme.
God fornøjelseLasse
|
|
|
Hej Lasse!
Hæ-hæ, nu findes der faktisk jordstråling. Indenfor geologi er den tekniske betegnelse Corona stråling, så det er ganske vist:
Slog lige "corona radiation" op på Google:
http://www.google.dk/search?q=corona+radiation&ie=ISO-8859-1 &hl=da&btnG=Google-s%F8gning&meta=
Hvorvidt det påvirker lyden af hifi, har jeg ikke sat mig ind i, men det finder vi nok ud af en dag.
MVH
G&S
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv også at afkorte kablets minus med 10 cm.i forhold til plus, så skal i bare høre løjer, det hele summer pludseligt meget bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hej Lasse!
Hæ-hæ, nu findes der faktisk jordstråling. Indenfor geologi er den tekniske betegnelse Corona stråling, så det er ganske vist:
Slog lige "corona radiation" op på Google:
http://www.google.dk/search?q=corona+radiation&ie=ISO-88 59-1 &hl=da&btnG=Google-s%F8gning&meta=
Hvorvidt det påvirker lyden af hifi, har jeg ikke sat mig ind i, men det finder vi nok ud af en dag.
MVH G&S |
|
|
Jamen det er jo osse det jeg skriver! Dette sammenholdt med den paramagnetiske dielektricitetskonstant (som enhver jo ved er grøn) der igen er den afledte af Plancks konstant (der igen er Libresse lilla), giver al mulig grund til at frygte det ødelæggende resultat for vellyden. Er du forresten interesseret i at købe et af mine apparater?! Special price for you my friend
med højagtelse Lasse
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo og hov hov! Det apparat har jeg patent på! Det er en såkaldt længdeinkoorporationskomparator som har patent nr. 007. Så lige til en orientering, så foregår der ikke noget uden om von Kubiks licensinteresser. Jeg opfandt den en dag Tomossen ikke ville gå i tomgang. Det hjalp gevaldigt.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
Jamen det er jo osse det jeg skriver! Dette sammenholdt med den paramagnetiske dielektricitetskonstant (som enhver jo ved er grøn) der igen er den afledte af Plancks konstant (der igen er Libresse lilla), giver al mulig grund til at frygte det ødelæggende resultat for vellyden. Er du forresten interesseret i at købe et af mine apparater?! Special price for you my friend
med højagtelseLasse
|
|
|
Hej Lasse!
Jamen-jamen, hvad koster så denne synchronimperitivregulerede korrossionsderivatdæmpede singularitets tingest?
Dén med libresselilla er helt klar - den skal nok ryge gennem budgettet!
MVH
G&S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hallo og hov hov! Det apparat har jeg patent på! Det er en såkaldt længdeinkoorporationskomparator som har patent nr. 007. Så lige til en orientering, så foregår der ikke noget uden om von Kubiks licensinteresser. Jeg opfandt den en dag Tomossen ikke ville gå i tomgang. Det hjalp gevaldigt.
|
|
|
Næhnæh...her må jeg holde på at det faktisk var Puch der var først med denne banebrydende teknologi. Ifølge min inside kontakt ved Puch - Heinrich Von Haengemaas von Bunkepul im Hapsburg gewesen - er Tomos blot en ynkelig kopi. Al magt til Puch!
med højagtelse Lasse
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående de 436,5cm; det rigtige tal ER 432,5 og fåes ved at gange den optimale skrivebordshøjde (86,5cm) med 5, dette er en gammel feng shui-regel!!!
Angående jordstråler; så skal man nok have boet et sted med mange af disse, før man kan udtale sig. Grundet Danmarks undergrund er vi meget plaget af jordstråler, men menneskets følsomhed overfor disse er meget individuelt. De er nemme at detektere, selv med en metalbøjle eller et håndtag til en malerbøtte og alverdens små jordstråleafbøjere kan ikke fjerne dem, men en sløjfe af ledende materiale a´la et faraday-bur med jordforbindelse kan aflede dem i væsentlig grad. Ikke et ord om, hvor ånderne bevæger sig og hvordan alle kan få dem at se; dette er ikke forummet for noget sådant!!!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lasse Pedersen skrev:
emilius skrev:
|
Hej Naim,
Hilsen
Emilius
|
|
|
God fornøjelse Lasse
|
|
|
Hej Lasse
Lidt synd din kone behøver et massageapparat........................
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hej Lasse
[/QUOTE]

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
| gl.jas
[/QUOTE skrev:
|
Hej Lasse
|
|
|
Hej Lasse
[/QUOTE]
Tjahhh...det er nu en gang svært at have organerne alle steder på en gang. Alle elskerinderne trækker i mig/gæt selv hvad. Men med din alder må potensen da osse være en sørgelig ting efterhånden - eller skal vi blot kalde dig "hængende jas"....
Potente hilsner Lasse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Angående de 436,5cm; det rigtige tal ER 432,5 og fåes ved at gange den optimale skrivebordshøjde (86,5cm) med 5, dette er en gammel feng shui-regel!!!
|
|
|
Jamen man kan jo kun bøje sig almægtigt i støvet for en sådan kapacitet!
Jeg mener at huske at feng shui har stået i lære ved min læremester ditto. Nemlig den kendte filosof "Svend Bent Jørgen Konfutse", sidst set i Tarm eller var det nu Lem.
Lasse - der vil gå ind og meditere lige nu!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 06 Februar 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
GL.JAS:
Hej Lasse
Tjahhh...det er nu en gang svært at have organerne alle steder på en gang. Alle elskerinderne trækker i mig/gæt selv hvad. Men med din alder må potensen da osse være en sørgelig ting efterhånden - eller skal vi blot kalde dig "hængende jas"....
Potente hilsner Lasse
HÆ - må skuffe dig. Bulbosos fejler intet her. Men om dr.med.fru Kristensen tillader en "ud af huset"-donation vides ikke p.t................
Det med svag-strøm , er det tvetydigt eller.............
|
| Til top |
|
| |