Forfatter |
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 13 December 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at hører om folks erfaringer omkring akustik lofter af enten gipsplader med akustik huller i . Eller Troltekt akustik plader med eller uden uld bagved. Nybyggeri eller forbedring af eksisterende rum og beskrivelse af den evt. forbedring deraf. Jeg skal selv til at bygge om og går og overvejer hvad jeg skal have op. Jeg skal have skrå lofter til kip
__________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 December 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen der har fået sat akustik gipslofter op i nogle af rummene eller trolteks plader der kunne dele erfaringen med os andre
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 December 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er håndværker og ser engang imellem forskellige løsninger til inspiration. For eksempel var der et hus hvor de havde skrå 27 grader gips lofter i køkken-alrummet og så nogle felter med gips akustik plader. de dækkede vel en 30% og der var da osse et svagt ekko stadigvæk omend det jo vel nok var forbedret lidt med den smule akustikplade der var. bare ikke godt nok synes jeg. Men gipspladerne var dyre og mere besværlige for håndværkerne at sætte op. mønsteret skulle passe sammen så det blev sparet lidt på antallet af dem. Synd.
Et andet hus går jeg og arbejder i lige nu, er der sat trolteks op i stue/køkken/alrum/hall/rapo i de skrå lofter på hele fladen. Taget har en hældning på over de 45`-50` og der er virkelig højt til loftet. Bagved pladerne er der 4cm glasuld. fugtspærren/plastikken og så de 30cm uld inden undertaget kommer. masser af skæve vinkler. Der er absolut INTET EKKO derinde selvom der intet møblement står i rummene. Det synes jeg er imponerende af et tomt rum at kunne. det må da være et godt udgangspunkt når man skal opstille HiFianlægget derinde. Men hvor pænt er det så det trolteks. Deres var ludet lyst. man kan osse købe dem malet hvide.
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 14 December 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se på dette rum, det er på alle måder rigtig smart. http://www.zerogain.com/forum/showthread.php?t=15669
Jeg har selv gode erfaringer med en konstruktion af to lag gips på stål med terrenbats ind mod rummet og aml. Rockwoll ud mod grundkonstruktionen. Mine vægge er bygget en anelse skæve, men sikkert ikke nok. Loftet har jeg ikke gjort så meget ved endnu, men forventer at bygge noget bølgeformet.
god arbejdslyst
|
Til top |
|
|
Gummimand Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 14 December 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. du kan bruge æggebakker( ved ikke lige hvor pænt det er, men det er en billig løsning)
du kan få nogle loftplader der hedder ecophon og rockfon som er lavet af glasuld, http://www.rockfon.dk/sw22215.asp http://www.ecophon.dk/templates/webstartpage____83783.aspx jeg mener at de har lavet noget er skal skruges på, så man kan spartel dem bagefter så det linger gamle pus lofter.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 14 December 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det handler om at få ellimineret de stående bølger. Troldtekt har den bedste evne når der isolering bagved. Virkningen bliver mindre hvis de monteres direkte på beton/murstensvæg.
Nu er det jo skrå lofter til kip du skal have så derfor vil du jo have isolering bagved troldtekten.
Gips kan selvfølgelig også bruges og hvis man montere nogle designpaneler( det er de perforerede plader) kan man på den måde lave en akustisk ventileret vær/loft.
Jeg vil selv foretrække troldtekten da det er den billigste og mest effetive løsning i mine øjne. Når troldtekten er monteret er loftet nemlig færdigt hvoriomd gipsen skal spartles 3 gange inden man kan sætte filt på og så skal det males bagefter.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 December 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg er osse overbevist om at troltekt er det bedste akustisk set. Men synes ikke nødvendigvis det er det pæneste. Gips designpanelerne har ikke huller langs kanten på omkring 7cm. Dvs. 2 stødt op imod hinanden giver ca. 14cm glat overflade at spartle på, imellem hvert perforerede felt. perforeringen er osse meget ensartet. Der er med andre ord ikke perforering på hele fladen. Faktisk skriver de selv på deres egen hjemmeside Danoline, at perforeringen på hver Tangent designpanel ligger imellem 13,3% - 15,9% alt efter paneltype inden for tangent typen.
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu troltekten er meget pæn. Mne hver sin smag selvfølgelig. Jeg kender enda flere der har det sat op på loftet i deres stuer.
Mht til designpanelerne mener jeg ikke der er spartelkanter på disse så derfor kræver de lidt mere af den der skal spartle samlingerne mellem disse.
Jeg har selv lavet nogle rammer med rockfonplader i, som hænger på væggen. Jeg har også stillet nogle troldtektplader i hjørnerne bag højttalerne og det har hjulpet gevaldig på mine basproblemer(peaks ved 30 og 80Hz)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 December 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
det handler om at få ellimineret de stående bølger. Troldtekt har den bedste evne når der isolering bagved. Virkningen bliver mindre hvis de monteres direkte på beton/murstensvæg.
Nu er det jo skrå lofter til kip du skal have så derfor vil du jo have isolering bagved troldtekten.
Gips kan selvfølgelig også bruges og hvis man montere nogle designpaneler( det er de perforerede plader) kan man på den måde lave en akustisk ventileret vær/loft.
Jeg vil selv foretrække troldtekten da det er den billigste og mest effetive løsning i mine øjne. Når troldtekten er monteret er loftet nemlig færdigt hvoriomd gipsen skal spartles 3 gange inden man kan sætte filt på og så skal det males bagefter.
MVH WRONG |
|
|
Jeg spekulerer osse på om sådan en kæmpe flade Troltekt med alt det isolering bagved er en kæmpe basfælde, for det er jeg jo egentlig ikke interesseret i. Kun fra mellemtonerne og op skulle der være dæmpning. Jeg kan forstå du havde netop sådan en fælde i din tidligere krybekælder inden du fik støbt nyt gulv. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rellativ let at dæmpe fra mellemtonene og op. Kunsten ligger i de dybere frkvenser(100Hz og nedefter) da det materiale der skal bruges skal have en høj/tung masse for at absorbere bassen.
Det er korrekt jeg havde problmer med at krybekælderen "åd" bassen og det kom jeg om ved, at lave gulvet som jeg har gjort. Men det førte så til et udpræget problem med stående bølger. bla. pga. for mange hårde flader. Det er nu til dels løst ved højttalerplacering, lyttesposition samt dæmpning med rockfon og troldtekt.
Så hvis du laver/har et "hårdt" rum er du nødt til at fylde det med dæmpematerialer og hvis du har et "dødt" rum er du nødt til at lave nogle flader af noget refleterende materiale.
Jeg vil til enhver tid foretrække den sidste model da jeg har taget min tørn med den første
|
Til top |
|
|
Cunojensen Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt smutte op på B6.
De har en akustikafdeling som ligger lige overfor carlo sørensen ;-)
De kan måske hjælpe dig (De sælger dog normalt ikke til private).
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd  Her står dagen i morgen -blandt andet- på overtagelse af et sæt nøgler, som passer til huset med denne første sal. Et relativt stort rum på 45m2, som det ses til højre i billedet er der åben forbindelse til etagen nedenunder, hvor der er et rum af ca samme størrelse. Nu er der hvidmalede bræddelofter, som bliver udskiftet med et akustikloft inden indflytning. Egentlig var det meningen at vi ville bruge gipspladerne med huller, men Troldtekt er altså MEGET nemmere/hurtigere at få sat op end gips, der skal spartles, slibes osv osv osv... Valget bliver derfor nok Troldtekt i udgaven med det ''fine'' mønster, og hvidmalede... Lige et spørgsmål til dig Dennis: Når du har været med til at sætte akustiklofter op, er der så brugt en speciel dampspærre? Jeg har ladet mig fortælle, at der er en speciel dampspærre, som kan bruges ved akustiklofter. Altså en type, der er åben, så den lader lyden komme igennem dampspærren ind i isoleringen bagved, hvorved akustikloftet virker bedre / virker over et bredere frekvensspektre...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har bare set det blive sat op. er selv murer. De lagde 4-5cm uld umiddelbart bag troldteks imellem pladen og dampspærren. Der var ingen luft imellem. og over dampspærren resten af isoleringstykkelsen. Det var helt almindelig dampspærre.
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 December 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cunojensen skrev:
Du kan evt smutte op på B6.
De har en akustikafdeling som ligger lige overfor carlo sørensen ;-)
De kan måske hjælpe dig (De sælger dog normalt ikke til private).
|
|
|
ja aner egentlig ikke præcist hvad de har der inde på akustik afdelingen. Dæmper de ikke mest maskiner... Da jeg var 18 år og arbejdede lidt på en anden afdeling på B6, hvor de skar svampe ud fik jeg fat i nogle store stykker skum på 2x3m x2,5cm tykt. det tapeserede jeg sku værelset med da værelset var alt for lille til dali850 dengang. lille forskel da det ikke var bølgeskåret, og bassen blæste lige igennem det. men meget sjovt at afprøve. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
SVS PB 12-plus sub.
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
Cunojensen Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dennis.
De har faktisk akustik regulering til byggeri.
Det er presset stenuld der er malet hvidt på fronten...
http://www.b6.dk/Default.aspx?page=/acoustics/indoor
Mht dampspærre bag akustikregulering, altså gips opsat direkte, så er det en lukket membran.
|
Til top |
|
|
snegom07 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 01 April 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dennis
Det har ikke noget med dine spørgsmål at gøre, men jeg vil bare spørge dig om du er tilfreds med din CAV A12, jeg kan ikke finde meget på nettet om denne model
m.v.h.
mogens
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 01 April 2009 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det være en fidus at "skråt stille" pladerne i loftet:

|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 02 April 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har en stue på 55kvm med vanskurede vægge og trægulv ... på loftet har sat troldtekt op og det er virkelig hamrende godt ..... det giver en super akustik
jeg har et desideret hifirum i kælderen ... der skal troldtekt op også
ud over det virker godt... er det meget nemt at arbejde med og når det er sat op er det færdigt ..
ikke noget med et "spartle-mareridt" og noget maler arbejde ......
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 02 April 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Spændende tråd 
Her står dagen i morgen -blandt andet- på overtagelse af et sæt nøgler, som passer til huset med denne første sal. Et relativt stort rum på 45m2, som det ses til højre i billedet er der åben forbindelse til etagen nedenunder, hvor der er et rum af ca samme størrelse.
Nu er der hvidmalede bræddelofter, som bliver udskiftet med et akustikloft inden indflytning. Egentlig var det meningen at vi ville bruge gipspladerne med huller, men Troldtekt er altså MEGET nemmere/hurtigere at få sat op end gips, der skal spartles, slibes osv osv osv... Valget bliver derfor nok Troldtekt i udgaven med det ''fine'' mønster, og hvidmalede...
Lige et spørgsmål til dig Dennis: Når du har været med til at sætte akustiklofter op, er der så brugt en speciel dampspærre? Jeg har ladet mig fortælle, at der er en speciel dampspærre, som kan bruges ved akustiklofter. Altså en type, der er åben, så den lader lyden komme igennem dampspærren ind i isoleringen bagved, hvorved akustikloftet virker bedre / virker over et bredere frekvensspektre...

|
|
|
ja se at få noget troldtekt op der ... du vil elske resultatet
det er bare at skrue direkte op ...
2mand , en skruemaskine og en fuksvans ... god arbejdslyst
|
Til top |
|
|
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 04 April 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi har Troltekt i øvelokalet ,både på loftet og på væggene ,jeg har lavet optagelser med mit lydstudie med 2 bands der nu ,og lyden især i overheads er meget hård og bækkener og hihat lyder fælt ,vi optager ikke mere i det lokale pgra Troltekt ,der mangler nogle bløde matrialer i rummet til at opveje den hårde Troltekt ,om det er pgra af gipsvægge med Troltekt skruet direkte på der er synderen ved jeg ikke ,men fælt lyder det når man optager
|
Til top |
|
|