| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg vil gerne høre jeres bud på de 10 bedste tips man kan lave på sit anlæg for at forbedre lyden. Her tænker jeg på de lidt nemmere tricks, eks. vende strømstikket (virker det iøvrigt ?) og sætte strømstikkene i den rigtige rækkefølge osv. Ikke noget med at åbne apparaterne og indlodde en dyppekoger for at forbedre diskantens opløsning - den slags ting har vi jævne folk slet ikke nerver til  . Så kom nu igang og afslør hver især jeres 10 små hemmeligheder
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
mit top 10 tip er flg: lyt før du køber!
og det er meget vigtigt ikke at lade sig forføre af happy'erne, dvs dem der snakker om meget diffuse ting såsom: "hør, her er melodien tydelig og bassen time'r godt".
så ender du op med linn, naim, systemaudio, densen, rega, audiovector eller lignende - alle firmaer, hvor man må formode at markedsføringafd. dominerer udviklingsafd., hvis en sådan overhovedet findes
med diabolsk hilsen krydsmads
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes en masse tips som en ren snak, som der ikke er en naturlig forklaring på.
Men placering af højttalerne i rummet har stor betydning.
Jeg mener også, at kabler er en undervuderet ting hos mange, specielt signalkabler, kabler skal naturligvis ikke overvurderes, som højttaler kabler ofte bliver gjort.
Afkobling eller tilkobling af høttaler og elektronik, billigt og effektivt. SD fødder er billige og virker fint http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
|
| Til top |
|
| |
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
brorlille skrev:
|
hej
mit top 10 tip er flg: lyt før du køber!
og det er meget vigtigt ikke at lade sig forføre af happy'erne, dvs dem der snakker om meget diffuse ting såsom: "hør, her er melodien tydelig og bassen time'r godt".
så ender du op med linn, naim, systemaudio, densen, rega, audiovector eller lignende - alle firmaer, hvor man må formode at markedsføringafd. dominerer udviklingsafd., hvis en sådan overhovedet findes
med diabolsk hilsen krydsmads
|
|
|
Okay så.... Jeg vidste ikke at det var sådan det forholdt sig hos SA. 
Ej, spøg til side, men formodninger af dén slags kan jeg altså ikke rigtig tage seriøst. __________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
| Til top |
|
| |
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ostehøvl
nej selvfølgelig kan du ikke ta' det seriøst- du har selv SA.
så ville du jo ikke ta' dig selv alvorligt 
andre behøver blot ikke begå samme fejl
mvh krydsmads
|
| Til top |
|
| |
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen er det ikke fuldkommen ligegyldigt hvilken politik de forskellige firmaer bruger?
Så længe kunden får en højttaler der spiller efter hans ører, så skal han vel bare være tilfreds ?
__________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min hemmelighed er at jeg hænger i en snor med hovedet nedaf fra loftet. Det forbedrer frekvensgangen mærkbart, og fjerner de uønskede bumps i lyden.
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 Februar 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
For den lidt modige, kan det være en rigtig god idé at skrue op for tomgangsstrømme i effektforstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 15 Februar 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
af ren nysgerrighed, har jeg prøvet en del tweaks.
1. Pladsere cd-spillen på en pude for bedre afkopling. 2. Med fint sandpapir slibes kanten på cd'erne. Skulle gi en "varmere mere præcis lyd" da lyset fra laseren ikke kan slippe væk. 3. Putte sand i cd-afspilleren (for guds skyld ikke løst). for at minimere ressonanser i krystallet. 4. Dobbelt kabelføring til højtalerne (185 kr. for 25 m. 2,5 mm2 i Jem&Fix). 5. Anden pladsering af højtalerne. Og mange flere små sjove.
Konklutionen må være, at det eneste der har givet en markant, og særdeles hørbar ændring af lyden, har været montere nogle massive gummiklodser under højtalerne, og så stille dem på 2 stjålne - om igen "lånte" fortovsfliser.
Nummer 3 og 4 bruger jeg stadigvæk. Nok mest fordi jeg ikke gider skille cd'en ad (og den tar ikke skade af det), og fordi forstærkeren ikke udvikler så meget varme, da den lettere kan komme af med strømmen __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
For den lidt modige, kan det være en rigtig god idé at skrue op for tomgangsstrømme i effektforstærkeren. |
|
|
Hej Dr. Prof. Kurt
Jeg anser mig selv som værende modig.
Har du en beskrivelse eller et link til en ?
Hvad skulle tweeket forbedre ?
Er der nogen som har prøvet at "skrælde" kondensatorene for deres plast ?
Jeg kunne ikke høre forskel på den Nad 216 jeg prøvede det på (er solgt igen) __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Lasse Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
3. Putte sand i cd-afspilleren (for guds skyld ikke løst). for at minimere ressonanser i krystallet.
|
|
|
Ohhhh ja - husk nu at hele seancen skal forgå under strengeste opmærksomhed og kontrol. Dels fordi de farlige blå jordstråler kan reagere med den højkrystalinske silicium, der er inde i krystallet, samtidig skal du være opmærksom på at det sker mens der er fuldmåne, naturligvis for at sikre at månens paramagnetiske kræfter trækker alle de falske toner ud af CDens laser optik.
Samtidig bør det nævnes at jeg har haft stor gavn af et indkøbt gedeskind fra en homosexuel vædder. Sådant kan købes ved Abu Dali Bin Bim Bam Busse Hassan, Øvre Volta. Skindet gnides 3 gange nedad venstre skinneben inden CD lægges i skuffen - det er sgu et tweak der virker, selv Mogens Rubinstein kan bevidne dette.
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 16 Februar 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette må være den mest seriøse omgang hjerneblæver der er set på siden!
Her er et kanon (dybt seriøst) råd som virker for mig. Forarbejdet består selvfølgelig i at stille anlægget rigtig op og spille det ordentlig varm.
Du finder en aften - gerne sent - hvor du er helt sikker på ikke at blive forstyrret eller har andre gøremål du burde ordne. Så lægger du din bedste skive i anlægget, skruer op på lytteniveau (behøves ikke være højt da der er stille om aftenen), smider dig komfortabelt i "sweet spot", og nyder en god whiskey eller rom.
Pas på... det er MEGET vanedannende og det kan være uhyggeligt svært at overbevise sig selv om at man skal i seng bagefter ;)
PS: som alternativ "afslapningsaccelerator" kan en go' rødvin eller en go' øl (helst mørk belgisk) bruges i stedet for whiskey'en eller rommen.
Held og lykke
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Lasse Pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Her er et kanon (dybt seriøst) råd som virker for mig. Forarbejdet består selvfølgelig i at stille anlægget rigtig op og spille det ordentlig varm.
Du finder en aften - gerne sent - hvor du er helt sikker på ikke at blive forstyrret eller har andre gøremål du burde ordne. Så lægger du din bedste skive i anlægget, skruer op på lytteniveau (behøves ikke være højt da der er stille om aftenen), smider dig komfortabelt i "sweet spot", og nyder en god whiskey eller rom.
Pas på... det er MEGET vanedannende og det kan være uhyggeligt svært at overbevise sig selv om at man skal i seng bagefter ;)
PS: som alternativ "afslapningsaccelerator" kan en go' rødvin eller en go' øl (helst mørk belgisk) bruges i stedet for whiskey'en eller rommen.
Held og lykke
Thomas
|
|
|
Hallo Einstein....prøv lige at læse hvad der seriøst bliver foreslået!!!
/Lasse
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ironien flyver henover hovedet.........
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| ironien flyver henover hovedet......... |
|
|
HEHE - ja pointen med mit indlæg var, at der som regel ikke er noget der virker. Men at det da kan være meget sjovt at afprøve, og så har man jo også en gangbar undskyldning for at pille ved sit elskede grej, når kæresten/konen med hævede øjenbryn spørger: Hvad skal du NU lave? __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Cabal Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilslutter mig helhjertet Whisky-tweaket.. dog med den lille ændring at en god Barolo står en tand højere på listen end singlemalt'en... Det kan dog blive en halvdyr fornøjelse.. næsten ligeså dyr som vores elektronik.
Hellere dét, end at finjustere luft-tilførslen til kaburatoren.... som jeg næppe har samme føling for, som Tomos-Korsfareren. :o)
Cabal
|
| Til top |
|
| |
Nautilus Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 509
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Held og lykke
Thomas
|
|
|
Se det er da noget man kan bruge til noget, hvis ikk du kan få dit anlæg til at spille så det er til at holde ud at høre på, så drik dig fuld, så gør det ikk så meget. 
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at hælde en spand bajere ned inden der skal lyttes, og resultatet var: ..øhh.. satans, jeg kan sq ikke huske det
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 17 Februar 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal nok prøve at huske humørikonerne næste gang så vi snakker samme sprog... ok Lasse, jdg1? 
Hifi, whiskey, biler, damer... hvad fanden gør forskellen. Det hele er jo bare forsøg på at blive RIGTIG glad. Glad indeni. Glad udenpå!
Bare sidde der fuldstændig uforstyrret foran anlægget som efter år med fintuning spiller så der kommer myrepatter over hele kroppen og englene synger (ofte gennem Knophler) så højt, at man glemmer alt andet end sig selv og sit velvære.... DET ER FANDME LIVET. Det er de små øjeblikke - ganske kort tid ud af et helt liv - det retfærdiggører alt "besværret".
Jeg elsker en go' whiskey. Hvorvidt den har en positiv indvirkning på min lytteoplevelse fordi jeg bliver mindre kritisk overfor anlæggets svagheder eller fordi jeg dyrker to lidenskaber på samme tid er sådanset sagen uvedkommende - det er tilfredsstillelsen der tæller hos mig.
Den med en kasse bajere prøver jeg gerne lørdag aften med gutterne. Men så kommer musikken fra computer og pc-speaker - jeg kan alligevel ikke høre forskel efter 5 øl. Både Hifi og Whiskey skal nydes forholdsvis ædru!
Og til sidst. Husk: Hifi er til for at man kan nyde musikken - ikke omvendt!!!
PS: Her er nogen ikoner du selv kan placere så du ikke bliver stødt af ovenstående.         
Muntre hilsner
Thomas
|
| Til top |
|
| |