| Forfatter |
|
Mech0z Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået lavet et lille mod til mit tvbord så min center ikke skal stå og se grim ud på mit tvbord og delvist skygge for mit tv  Nu er problemet bare at jeg bliver jo nød til at lukke glasdørene foran min forstærker og mit kommende mediacenter i venstre og højre side, dette gør selvfølge at de ikke så nemt kan komme af med varmen da der kun er et lille hul bagpå til udtræk af kabler Derfor ville jeg gerne hvis nogen kunne hjælpe med at lave noget DIY hvor jeg får 2-4 120mm computer blæsere sluttet til temperatur probe så de ikke køre når der ikke er nogen problemer derinde. Jeg er lidt blank på om det kan gøres billigt, men det skal være muligt at regulere på hvilken temp den starter på efter jeg har monteret den, så jeg kan finpusse det. og evt ændre det hvis jeg føler behov for det senere.
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på diverse computer sider med moding udstyr, de har masser af blæsere samt temp. styringer.
www.studiedata.dk feks. __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved bare ikke lige hvad jeg skulle kigge efter for at få en temperatur føler der kan reguleres uden at have en computer tilkoblet fra dem, selve blæserne eri kke noget problem at få fat i.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du er frisk på selv at lave det helt fra bunden burde du kunne lave det med en NTC-modstand eller lign og en operationsforstærker. Jeg har dog desværre bare ikke lige et diagram liggende PS: Hvis det skal være noget færdiglavet så prøv og se på nogle af dem her
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke se hvordan de skal automatik styre blæserne på baggrund af tempaturen, dem der styres jo manuelt, det gider jeg ikke. Det jeg gerne vil er regulere grænserne. ala temp > 40c så tænd for blæser og måske endag med intervaller temp > 30c tænd blæser 50% temp > 40c blæser 75% temp > 50c blæser 100% eller noget i den dur. Men kan godt være jeg skal lave mit eget hvis det er, bare længe siden jeg har leget med en lodekolbe.
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man bruge en elspareskinne? Altså hvis "slukker" min reciever (Sætter den på standby) vil det så slukker for de enheder der er koblet til?
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Moberg1988 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z - Det med elspareskinnen er ret tvivlsomt... Jeg ved i hvert fald, at da jeg satte min forstærker til en elspareskinne (som "master"), lød der et "plop", da jeg tændte forstærkeren... Elspareskinnen var simpelthen brændt af... Men kan være det bare var min forstærker :)
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lavet tonsvis af nemme byggesæt til temperaturstyrede blæserstyringer.
Tag et kig på nogle af dem fra Brinck og Velleman. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
Kan ikke se hvordan de skal automatik styre blæserne på baggrund af tempaturen, dem der styres jo manuelt, det gider jeg ikke. Det jeg gerne vil er regulere grænserne.
ala
temp > 40c så tænd for blæser
og måske endag med intervaller
temp > 30c tænd blæser 50%
temp > 40c blæser 75%
temp > 50c blæser 100%
eller noget i den dur. Men kan godt være jeg skal lave mit eget hvis det er, bare længe siden jeg har leget med en lodekolbe.
|
|
|
Den findes en mini sag lige til dit behov - automatisk.. løber med lav hastig ved ca. 28 grader, og derfra øger den hastigheden helt variabelt op/ned auto med temp. Kan monteres direkte på hjørnet af viften - skrue, kabel + stik etc. følger med... Jeg bruger dem diverse steder - triller lydløst med fx. Nexus PC 120 mm vifter. Købt i Tyskland over nettet <http://www.noisemagic.de/> .... smid 'Thermoregelungen' i ' Produktgruppe:' sprog tysk og klik søg  ... ser ud til de har lidt vrøvl med engelsk dernede. En test af dimsen: http://www.dirkvader.de/frame.php?site=http://www.dirkvader. de/page/nmt-2.html  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Den findes en mini sag lige til dit behov - automatisk.. løber med lav hastig ved ca. 28 grader, og derfra øger den hastigheden helt variabelt op/ned auto med temp.
Kan monteres direkte på hjørnet af viften - skrue, kabel + stik etc. følger med... Jeg bruger dem diverse steder - triller lydløst med fx. Nexus PC 120 mm vifter. Købt i Tyskland over nettet <http://www.noisemagic.de/> .... smid 'Thermoregelungen' i 'Produktgruppe:' sprog tysk og klik søg ... ser ud til de har lidt vrøvl med engelsk dernede.
En test af dimsen: http://www.dirkvader.de/frame.php?site=http://www.dirkvader. de/page/nmt-2.html
|
|
|
Sød lille ting!! Den ligner noget som kan bruges til lidt af hvert. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |