Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Effektforstærker jordforbindelse hvordan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Rotel RB 965bx effektforstærker tilsluttet min bærbar med et sæt profigold signalkabel, som jeg vil forsøge at lave en jordforbindelse med idet jeg synes der er lidt støj, men også lidt knasen i lyden, f.eks når jeg slukker for computeren uden at slukke for effektforstærkren så kan der godt, meget kort opstå knitren i lyden, lidt ala den lyd der opstår når man putter signalkabel i en tændt forstærker, men meget svagere og kortere, der er også lidt susen i lyden når den afspilles mest hørbart ved lave lydstyrker.

Jeg vil forsøge med et til stykke signalkabel at lave en jordforbindelse via stellet på effektforstærkeren og den ende på en radiator, der hvor der er en ventil man kan skrue af, det vil sige den side af radiatoren hvor man ikke kan skrue op og ned for varmen, men hvordan gør jeg det så jeg opnår bedst reslutalt (ejer ikke nogen stikdåse med 3 ben jeg kan tilslutte en stikkontakt på væggen) jeg vil nemlig undgå at skulle købe sådan en   http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div_kabeladaptor/x itel_ground_loop_isolator_tv_video_tilbehoer_sort.htmog   og så afprøve den og opdage at den måske ikke virker.

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

jordforbindelse ved at bruge en radiator er altså NO-GO. Men har du da en stikkontakt i nærheden af din effektforstærker som der er jordben i?
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Aslund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hey gasolin

Ved ikke hvor i fyn du bor, men jeg bor i Odense.
Jeg har den nævnte groundloop, men her om noget tid skifter jeg den ud med en DAC. Vi kan aftale et eller andet om at du kan prøve den og købe den hvis det virker.
Skriv til mig på
sebastian.aslund@gmail.com
Til top Vis Aslund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aslund

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:
jordforbindelse ved at bruge en radiator er altså NO-GO. Men har du da en stikkontakt i nærheden af din effektforstærker som der er jordben i?

Ja det har jeg men men men der er kun 2 stik i væggen, der kan ikke tilsluttes et stik med 3 ben !

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Aslund skrev:
Hey gasolin

Ved ikke hvor i fyn du bor, men jeg bor i Odense.
Jeg har den nævnte groundloop, men her om noget tid skifter jeg den ud med en DAC. Vi kan aftale et eller andet om at du kan prøve den og købe den hvis det virker.
Skriv til mig på
sebastian.aslund@gmail.com

Jeg bor i aarup og kommer ihvert fald til Odense min 1 gang hver måned, så det vil være interessant, hvis jeg ikke kan finde en billigere metode at lave jordforbindelse på, for at se om det virker, for da jeg førhen brugte en kontrolforstærker til at tilslutte mit signalkabel fra min bærbar, havde jeg ikke umiddelbart nogen problemer !

FragtManden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du bor i stuen som jeg gør kan du gøre følgende:

Find en hegnspæl af jern, evt. et andet stykke jern/rør min. 1 meter.

Montér et spændebånd der kan skrues så meget sammen at det kan strammes om røret/stangen.

Bank stodderen i jorden, all the way down, og herefter skruer du et kabel/ledning fast i spændebåndet så det har kontakt med røret/stangen.

Og vupti har du en glimrende jordforbindelse!

Det virker fremragende hos mig, det giver lige det sidste ro i lydbilledet.

Man kan også købe et godkendt jordspyd, men de er sgu så lange så de er svære at få helt ned i Januar frosten 

Det med jord via radiator kan sagtens bruges, dog skal du være sikker på den overhovedet HAR jord, og det gør ved at måle på f. eks din forstærker og radiator på samme tid.

God fornøjelse

Til top Vis FragtManden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FragtManden

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

FragtManden skrev:

Hvis du bor i stuen som jeg gør kan du gøre følgende:

Find en hegnspæl af jern, evt. et andet stykke jern/rør min. 1 meter.

Montér et spændebånd der kan skrues så meget sammen at det kan strammes om røret/stangen.

Bank stodderen i jorden, all the way down, og herefter skruer du et kabel/ledning fast i spændebåndet så det har kontakt med røret/stangen.

Og vupti har du en glimrende jordforbindelse!

Det virker fremragende hos mig, det giver lige det sidste ro i lydbilledet.

Man kan også købe et godkendt jordspyd, men de er sgu så lange så de er svære at få helt ned i Januar frosten 

Det med jord via radiator kan sagtens bruges, dog skal du være sikker på den overhovedet HAR jord, og det gør ved at måle på f. eks din forstærker og radiator på samme tid.

God fornøjelse

nu er der jo forskel på hvad der kan bruges og hvad der er lovligt. Såvidt jeg husker skal vi tilbage til omkring 1920'erne for at det var lovligt at bruge radiator, vandrør etc. til at jorde med.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Kunne det evt være en fordel at prøve en stikdåse med netstøjfilter som jeg har læste skulle koste 150kr for en med 5 stik så vil jeg hvis det er muligt brugen en med f.eks 2 eller 3 stik i det min forstærker ikke skal tilsluttes min strømspare stikdåse der er tilslutte min bærbar med et usb kabel.

Da det nemt kunne være jeg igen ville lade min forstærker stå tændt permanent.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes