Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Retningsbestemt højttalerkabel ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Kan et højttalerkabel værer retningsbestemt ? hvis ja hvad er forskellen konstruktionsmæssig på et der er, og et der ikke er  ??? 
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Elektronerne er fra kabelproducenten blevet instrueret i kun at løbe den ene vej. Hvis du vender kablet forkert, bliver elektronerne forvirrede .
Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Lidt lige som hvis kablet ikke ligger helt lige, taber elektronerne fart og har svært ved at nå helt ind i højtalere ;-)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Elektroner er som bekendt nødt til at spørge om vej - derfor hopper de udenfor kablet og checker pilen først. Og vender den forkert løber de tilbage i forstærkeren indtil kablet vender rigtigt.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

griner ...ej hvor er i onde
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Skal jeg forstå det som der ikke findes Retningsbestemte højttalerkabler :-)

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Nu er der kabelfabrikanter der gør sig den ulejlighed at anvise i hvilken retning materialet, der er brugt i kablet, er strukket. Ganske venlig service over for den kunde der har isenkram hvor mange mener der kan høres forskel.

Så der behøver ikke at være noget voodo eller andet sprituelt over en sådan teknisk oplysning.

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Seriøst...

Der findes kabler som producenten siger skal vendes en bestemt vej, enten på grund af kablets snoning, eller diverse filtre indbygget i kablet - jeg mener dog aldrig at have hørt/læst en fornuftig forklaring på hvilken forskel det skulle gøre, medmindre der sidder en ensretter i kablet, hvilket for mig at se kun kan forringe signalet.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

http://avconnection.dk/?PGr=583&ML=360 hvad er det lille spadestik til ???

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Det virker måske lidt underligt i første omgang at et kabel skulle være retningsbestemt, men der kan være flere forklaringer i det.

Den første kan være at kablet er skærmet, ofte vil denne skærmning kun være forbundet i den ene ende, og dette skal være i sende enden, altså ved forstærkeren. Derfor vil der så være pile så man får vendt kablerne rigtigt og skærmningen kan virkr optimalt.

En anden grund kan være den måde kablet er konstrueret på, f.eks. materiale valg og fremstillingsmåde. Når et kabel trækkes til den endelige tykkelse, kan der ved nogle af fremstillingsprocesserne opstå en form for diode effekt i kablet, derfor vil det være en fordel at vende kablet som fabrikanten har anbelfalet, men prøv at nærlytte. Der er desværre også en del fabrikanter der bare sætter pile på fordi det ser godt ud og får kablet til at virke dyrere end det måske reelt er.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Når et kabel trækkes til den endelige tykkelse, kan der ved nogle af fremstillingsprocesserne opstå en form for diode effekt i kablet, derfor vil det være en fordel at vende kablet som fabrikanten har anbelfalet, men prøv at nærlytte. Der er desværre også en del fabrikanter der bare sætter pile på fordi det ser godt ud og får kablet til at virke dyrere end det måske reelt er.

Man kan nærlytte alt det man vil - og måske opleve en placebo-effekt.
Det er selvfølgelig en omgang salgsgas.
Som Gorm rigtigt siger så benytter nogle kabelproducenter ovenstående 'røverhistorie' til at forklare hvorfor der skal være en retnings bestemthed i kabler. Men prøv at se en sinus kurve - den har en positiv og en negativ halvperiode. (det samme har al musik selvom det er et mere komplekst signal). Hvis der virkelig var en diode effekt og man skal vende kablet rigtigt, så ville forvræningningen jo bare optræde på den neagtive side af signalet.
...og det skulle så lyde bedre?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er forskel eller bare er nogen der syntes der er forskel. Dog tror jeg på muligheden for at der er forskel.
Men hvordan kan det være at folk skynder sig at hoppe på sådan en tråd bare for at lave sjov. Svar på spørgsmålet eller undlad at skrive. Det er jo nok ikke stillet for at folk kan udvise dårlig og malplaceret humor.
Måske bare mig der er en sur gammel idi**, men syntes det sker mere og mere på dette site. Og det er jo ikke ligefrem indbydende for nybegyndere at stille "dumme" spørgsmål og forsøge at blive klogere på vores alt for lidt udbredte hobby.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Online
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Her er en ikke-videnskabelig forklaring der tror på retningen har betydning

http://www.russandrews.com/article-Truth-or-Myth-Cable-Direc tionality-russdirectionality.htm

og lidt fra AES, der viser det ikke har betydning

http://www.aes.org/sections/pnw/pnwrecaps/2000/lampen/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:
Jeg skal ikke gøre mig klog på om der er forskel eller bare er nogen der syntes der er forskel. Dog tror jeg på muligheden for at der er forskel.
Men hvordan kan det være at folk skynder sig at hoppe på sådan en tråd bare for at lave sjov. Svar på spørgsmålet eller undlad at skrive. Det er jo nok ikke stillet for at folk kan udvise dårlig og malplaceret humor.
Måske bare mig der er en sur gammel idi**, men syntes det sker mere og mere på dette site. Og det er jo ikke ligefrem indbydende for nybegyndere at stille "dumme" spørgsmål og forsøge at blive klogere på vores alt for lidt udbredte hobby.

Mvh. l´Blundt

Man skal selvfølgelig fraholde sig at latterliggøre spørgeren, men det syntes jeg heller ikke har være tilfældet i de sjove indlæg. Men, fænomenet "pile på kabler", har man sgu' lov til at gøre grin med. Der er så meget fup og fidus i denne branche, at det SKAL være tilladt at kommentere produkterne med samme "seriøsitet", som de producenter, der fremstiller dem anvender i deres forklaring eller story-telling.

l'Blundt har du prøvet at vise dette forum til venner og bekendte, der ikke har hifi som hobby? Og især de tråde, der har bizart indhold? 

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Mvh. l´Blundt

Jeg kan ikke være mere enig - det er meget trættende i længden (se evt. div. sjove indlæg omkring ordet "Plov" - Gaaaab...).
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

SD2100: Jeg har prøvet at vise dem det, men de er desværre pænt ligeglade

Nu er det heller ikke denne tråd der er den værste mht. latterliggørelse af såørger eller spørgsmål. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke svarer istedet. Man kunne jo eventuelt svare på spørgsmålet og så latterliggøre. Spørgeren er jo stadig ikke sikker efter 3 indlæg. Tror ikke det var hans mening med at oprette tråden. Som sagt kan det også tænkes at være mig der bare er gammel og sur.
Skal ikke kunne sige om producenterne selv tror på deres storytelling eller om det bare er storytelling. Men håber da ikke at folk generelt syntes det er iorden at snyde folk. Med den tilgang mange har til hifi-producenter så er de jo allesammen fulde af løgn og kun ude på at narre kunden. Så forstår jeg ikke at alle disse mennesker ikke er diyére.
Har selv kabler med retnings-pile på og bliver da nødt til at inrømme at jeg har vendt dem så pilene peger rigtigt, selvom jeg syntes det virker underligt at der skulle være forskel. Og nej jeg har ikke lyttet frem og tilbage da jeg mener det ville være spild af tid.

Men nu handlede mit indlæg ikke så meget om om der er forskel eller det er løgn og latin. Men mere om hvorfor folk bruger deres egen, spørgers og andres tid på at skrive 3-4 ord der kun er til for at gøre grin.
Dette gøres også i tråde hvor folk prøver at vise deres anlæg frem. Er da kedeligt at få ødelagt sin tråd.

Mvh. l´Blundt

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg føler mig kun moderat "truffet" af ovenstående kommentarer...

Intet emne i hifiverdenen er mere polariseret mellem folk der mener at hvad som helst en producent finder på kunne risikere at være De Vises Sten, og at ingen kan tillade sig at afvise det uden at have prøvet det selv - og så dem der mener at hvis et kabel er korrekt konstrureret og dimensioneret, så vil der ikke være hørbar forskel på et kabel til 200 kr og et til 20.000 kr. Som de fleste nok kan regne ud, hører jeg til den sidste gruppe. 

Jeg mener helt klart, at selv om de fleste hifi- og kabel producenter er seriøse nok, så findes der desværre også en del - specielt kabelproducenter - der mod bedre vidende prøver at score kassen ved at opfinde en god historie om hvorfor lige præcis deres kabel er tusindvis af kroner værd - herunder også at det skulle gøre nogen forskel om det vendte den ene eller den anden vej.

Hverken mit eller (går jeg ud fra) SD1200's indlæg i starten var beregnet på at spilde spørgerens tid, eller for den sags skyld latterliggøre ham. Mere at latterliggøre de myter i hifverdenen der gør at spørgsmålet i det hele taget dukker op.

Og så vil jeg mene at et lidt ironisk/sarkastisk svar som der var tale om her reelt også besvarer spørgsmålet - og dermed har opfyldt trådens formål, uden at gøre anden skade end at give folk med lidt humor (for de må da findes - selv blandt hifinørder..?) lidt at smile af...

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja, der findes retningsbestemte højttalerkabler.

Jeg har selv to sæt af slagsen og jeg har eksperimenteret med, om der var nogle lydmæssige fordele og ulemper. Jeg kom dog hurtigt til den konklusion, at der absolut ikke var nogen forskel.

Så hvis du er indehaver af et sæt retningsbestemte kabler, jamen så prøv dig frem. I sidste ende handler det jo om, hvad man selv synes der lyder bedst.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2009 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Hverken mit eller (går jeg ud fra) SD1200's indlæg i starten var beregnet på at spilde spørgerens tid, eller for den sags skyld latterliggøre ham. Mere at latterliggøre de myter i hifverdenen der gør at spørgsmålet i det hele taget dukker op.

Og så vil jeg mene at et lidt ironisk/sarkastisk svar som der var tale om her reelt også besvarer spørgsmålet - og dermed har opfyldt trådens formål, uden at gøre anden skade end at give folk med lidt humor (for de må da findes - selv blandt hifinørder..?) lidt at smile af...

Det er jo ret tydeligt at spørgeren ikke er helt sikker på hvad svaret er, hvis man kigger på 4.(tror jeg) indlæg. Det er nu ikke fordi jeg ikke kan se humoren i nogle indlæg. Men man kunne jo have vedlagt et utvetydigt svar ved siden af.

Tror nu ikke at i prøver at latterliggøre spørgeren, men det ændrer ikke på at jeg ihvertfald selv ville føle mig latterliggjort, hvis det var mig der havde spurgt. Og jeg tror nu at risikoen for at føle sig latterliggjort afholder mange fra at stille den slags spørgsmål(hvilket sikkert ville være fint, men ikke i den potentielle spørgers interesse).

Personligt afholdte jeg mig fra at stille mange spørgsmål den gang jeg selv var helt novice, kun pga. "faren" for latterliggørelse herinde. Oplever vi ikke nok af det når vi køber en dyr cdspille istedet for en billig dvd.

Mvh. l´Blundt

edit: Havde ikke set at trådstarter selv kommer med en sjov kommentar. Men det ændrer uanset ikke på min kritik.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 09 Marts 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Kabelproduktion - altså rigtig kabelproduktion, hvor man rent faktisk fremstiller kablet og ikke blot sætter sit navn og, hvis bølgerne går højt, et sæt stik på - kræver så voldsomme investeringer i produktionsudstyr, at der faktisk er forbløffende få producenter, som til gengæld hver især har en overordentlig stor produktion. Hvor mange af disse reelle producenter, der altså laver kabler til alle mulige formål, mon markerer retning på deres kabler?

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum