| Forfatter |
|
kenneth24 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg var lidt bange for at stille dette spørgsmål, men prøver alligevel.
Jeg har 2 x cerwin vega ve 8f of 2 x cerwin vega ve 12f. Lige nu har jeg almindelig elkabler (200 kr for 100 m) imellem forstærker og højtalere, men hvor meget vil det gøre hvis jeg købte rigtige kabler til formålet? Det er jo cerwin vega vi snakker om, så bare bass, og så derud af.
Men tænkte på de kabler i hifiklubben til 25 kr/m Vil det kunne høres mærkbart på lyden?
Og forresten. Vil lydstyrken blive nedsat (sådan at der kommer mindre effekt ud? &nb sp; Altså sådan at den ved elkabler og på volume 20 spiller højere end hvis der kommer hifikabler på og ved samme volume) ?
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler på at det gør nogen forskel overhoved, men til 25 kr/m er det vel til at overkomme at gøre forsøget selv!
Vil ikke have nogen effekt på volumen.
|
| Til top |
|
| |
kenneth24 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hvad hvis mane gik højere op i kr/m Eksempelvis 50 kr?
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om så du bruger 1.000 kr meteren, vil du stadig drukne i bas  __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lev i stedet 6-10 stykker ledning af dit alm (2x0.75) el-ledning og forbind dem parrallelt til højtalerne, evt flettet i flotter fletninger !
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kenneth24 skrev:
|
men hvad hvis mane gik højere op i kr/m Eksempelvis 50 kr?
|
|
|
Stop 
Det er den ældeste fælde i hifi, hva nu hvis . faktum er i selv de mest transperente systemer til mange hundred tusind kroner i akustiske velinrettede rum hvor fok sider og lytter til micro varitioner er forskelen minimal, nogle vil argumenter at deres tara labs The Zero til knap 250.000 kroner altså lyder bedre.
Til dine cerwin vega er det fuldkommen ligegyldigt .
spar dine penge
MVH __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg støtter forslaget med at køre flere ledninger parallelt. Det kan give mere hul igennem.
Jeg vil sige, prøv det først, og hvis du får en forskel i lyden, så kan du måske købe nogle højttalerkabler og prøve dem.
Måske kan du også låne kabler med hjem fra butikken og prøve dem, før du køber dem. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Stop
Det er den ældeste fælde i hifi, hva nu hvis . faktum er i selv de mest transperente systemer til mange hundred tusind kroner i akustiske velinrettede rum hvor fok sider og lytter til micro varitioner er forskelen minimal, nogle vil argumenter at deres tara labs The Zero til knap 250.000 kroner altså lyder bedre.
Til dine cerwin vega er det fuldkommen ligegyldigt .
spar dine penge
MVH
|
|
|
Sikke en udokumenteret påstand at komme med 
Hvis du, modsat alle andre "kabel fornægtere", har bevis herfor, så synes jeg du skal poste det. Kabler måler ikke ens! Desuden kan jeg oplyse at mht. opfattelse af lyd, der vil modsatte nok også kunne påvises inden for den nærmeste fremtid. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Chr.R. Det kan ikke være "kabel fornægtere" der skal bevise at de ikke kan høre forskel. Det giver ringe mening. Det må være dem der siger at de kan høre forskel, der også viser at de kan.
|
| Til top |
|
| |
minimee Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et side spørgsmål, nu i snakker om tykkelse af kabler.
hva' med længden? - har det noget at sige om man har et kabel som er 15m langt i forhold til et som er 4m langt??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
|
Kære Chr.R. Det kan ikke være "kabel fornægtere" der skal bevise at de ikke kan høre forskel. Det giver ringe mening. Det må være dem der siger at de kan høre forskel, der også viser at de kan. |
|
|
Begge "lejre" bør kunne bevise/sandsynliggøre deres påstand.
Pt kan "vi" påvise at kabler måler forskelligt, og forhåbenligt også snart at der kan høres forskel. Så kom f.eks. med dokumentation om at den målbare forskel på kablerne, ingen betydning har for lyden. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der sikkert mange forskellige meninger om.
Personligt mener jeg, at det er der. Der er f.eks. tab i kabler, så det taler for, at man ikke skal have for lange kabler.
Jeg har hørt, at Nordost har fundet ud af at deres (eller i hvert fald et af deres HT-kabler) giver den bedste lyd, når det er lige lidt over 4 m i længden.
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hah - spørg aldrig til kabler her på stedet, det udvikler sig altid til en mini jihad.
Som tidligere nævnt i tråden, så se om ikke du kan låne nogle kabler af din lokale HIFI pusher, det er muligt mange steder så længe man smider et depositum for det. Hvis du låner kabler til test, så pas på du ikke falder for selvindbildning, og lad være med at sigte efter kabler til flere hundrede kr. pr. meter, deter ikke nødvendigt til CV __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
minimee skrev:
Lige et side spørgsmål, nu i snakker om tykkelse af kabler.
hva' med længden? - har det noget at sige om man har et kabel som er 15m langt i forhold til et som er 4m langt??
|
|
|
Det tager strømmen rundt regnet 55 nanosekunder ekstra at komme hen til højttaleren med 15m kabel fremfor den med 4m kabel.
nogenlunde svarende til du flytter hovedet 2mm.
så det er nok ikke noget du behøver at bekymre dig ret meget om __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
JitH Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden jeg fandt det kabel jeg skulle bruge så kørte jeg med alm. elkabler... Jeg købte så Van den hul : The Snowline
Og jeg kunne høre en KLAR forskel... Kan vel bedst beskrive det på den måde at mine højtalere spillede højere og renere
Så jeg ville 100% anbefale dig at skifte de alm. elkabler ud med nogle lidt dyere... F.eks Van den hul Snowline.. det koster ikke en arm.. 49kr. meteren mener jeg
http://www.vandenhul.com/p_C23.aspx __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ofre lidt her. Det giver heller mening, at sætte Viborgdæk på en Porche bare fordi det er et dæk - Holder simpelhen ikke
Dine kabler bør være så korte så muligt og hvis du gider ofre bare 50 kr pr meter og måske kan låne kablet med hjem bør du prøve det. Ellers prøv med nogle brugte kabler. Der er masser til salg her på sitet. Det meste er bedre end lampeledning som lyder hæsligt. Med bedre kabel vil du sikert opleve, at især diskant og mellemtone bliver varmere og mere behagelig og lytte til. Jeg har oplevet en positiv forskel på især JBL højtalere.
Venligst __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elkabler har nogle væsentlige parasiteffekter, men så snart man giver bare et par hundrede kroner pr. meter for dedikeret højtalerkabel skal man altså tænke sig om. De parasiteffekter dyere kabler besidder er så små at de umuligt kan gøre nogen forskel. Beregningsmæssigt ville det give en større forskel blot af flytte sine højtalere 1 mm !!! Nogle betaler måske 100.000 Kr. for en forskel der kan negeres ved blot at dreje hovedet. Køb nogle gode tykke kabler til dine CV'er til måske 100-200 Kr./meteren. Så behøver du aldrig tænke på det igen. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
| ...De parasiteffekter dyere kabler besidder er så små at de umuligt kan gøre nogen forskel. Beregningsmæssigt ville det give en større forskel blot af flytte sine højtalere 1 mm !!!... |
|
|
Også du, må gerne dokumentere din påstand. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Bigmaac skrev:
|
Kære Chr.R. Det kan ikke være "kabel fornægtere" der skal bevise at de ikke kan høre forskel. Det giver ringe mening. Det må være dem der siger at de kan høre forskel, der også viser at de kan. |
|
|
Begge "lejre" bør kunne bevise/sandsynliggøre deres påstand.
Pt kan "vi" påvise at kabler måler forskelligt, og forhåbenligt også snart at der kan høres forskel. Så kom f.eks. med dokumentation om at den målbare forskel på kablerne, ingen betydning har for lyden.
|
|
|
Det giver stadig ingen mening at dem der ikke kan høre forskel skal beskrive en forskel, ligemeget hvordan det ellers måler. Bevisbyrden kan kun bæres af dem der mener der er forskel. Denne byrde er ovenikøbet ikke særlig stor, det kræver blot en enkelt mand med 2 ører der ved, den evig tilbagevendende, blindtest udpeger forskellige kabler.
Dermed kunne den mere end 20 år lange debat lukkes.
|
| Til top |
|
| |