| Forfatter |
|
hehh Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
For et halvt år købte jeg en Marantz pm 11 s1, som jeg er meget tilfreds med. Nu har jeg købt en lyngdorf CD-1 for at opgradere lidt. Nu kan jeg jo køre balanceret hurra - men problemet er bare, at Marantz har amerikanske stik og Lyngdorf har europæiske. Forskellen er den at ben 2 er kold hos Marantz mens den er varm hos Lyngdorf. Så det er bare af bytte om på ben 2 og 3 i den ende, der skal ind i forstærkeren. Men men men ...er det noget der er nemt selv at gøre uden loddekolbe og andre kirurgiske indgreb. Er der nogen der ved om selve det fabriksterminerede XLR stik bare lige kan trækkes fra hinanden, benene byttes om og på plads med kappen igen uden større problemer. Håber nogen har erfaringer med dette. Jeg vil være taknemmelig for lidt vejledning.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke bare vende fasen på CDen...? det kan den msåke ikke? altså "invert" hedder der nok i menu eller indstilling
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg sørme ikke. Det har jeg ikke undersøgt. Men tilbage til kablet: Jeg går ud fra, at de 3 ben i XLR stikket er terminerede, altså hver især omviklede med materiale således at selve de ledende materiale ikke blottes ved at man skiller stikke ad. Ved du noget om det?
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen, der har har prøver udfordringen at forbinde amerikansk/japansk indgang med europæisk udgang mht balancerede signalkabler?
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - enten lever man med at fasen er vendt 180 grader eller også lodder man sine xlr kabler om. Nogle kabler er nemme, og andre er pakket flot ind så man ikke kan få dem til at fremstå originale igen.
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne - hvad betyder det for lyden, at fasen er vendt og har de nogen indvirkning på grejet? Jeg tænker på at købe Vincent High End signalkabel. Mon forhandleren kan levere et kabel, der er uens i hver ende mht. kolde og varme ben?
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehh skrev:
| Sjoenne - hvad betyder det for lyden, at fasen er vendt og har de nogen indvirkning på grejet? Jeg tænker på at købe Vincent High End signalkabel. Mon forhandleren kan levere et kabel, der er uens i hver ende mht. kolde og varme ben? |
|
|
Det betyder ikke det helt store - nogen mener at kunne høre TYDELIGT forskel.. måske er der noget om snakken, jeg ville ikke kunne kende 0 eller 180 fra hindanden i en blindtest tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forbindelserne i XLR stik er normalt loddede (jeg har aldrig set andet), så du skal have loddekolben frem.
Det er iøvrigt ikke amerikansk og europæisk standard. Amerikanerne skiftede til den internationale standard for mange år siden. Så hvorfor japanerne holder fast ved den forældede standard er et godt spørgsmål...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Dranov Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv Vincelt high end XLR signalkabel. Købte det hos Dans TV og Hifi som også er importøren af Vincent grej. Dan er ret ferm med en
loddekolbe - så check med ham.
/Dranov
__________________ /Dranov
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Forbindelserne i XLR stik er normalt loddede (jeg har aldrig set andet), så du skal have loddekolben frem.
|
|
|
Det kan sagtens være crimpet. Men ofte loddet ja
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Jeg vil kontakte en af Vincentforhandlerne for at høre nærmere. Jeg har ikke selv en loddekolbe eller ret meget forstand på den slags.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Søren Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil vende fasen er det nemmeste at lade signalkablerne være i fred og så bytte om på plus og minus ved højttaleren (i begge sider).
Når det er sagt så er der ofte ved selve indspillingerne byttes om på fasen i selve pladestudiet og så kan det hele jo være lige meget.
Tag det ikke så tungt og hør så noget musik __________________ Søren
Roksan TMS3/Artemiz, Koetsu Rosewood Signature, NLE 22 RIAA,
AMR DP-777 dac
Pass Labs Xp20
Pass Labs XA100.5
VA The Music
|
| Til top |
|
| |
hehh Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det hele endte lykkeligt. Jeg har nu kontaktet hifi-teamwork - Dans TV - og de vil uden beregning bytte benene i den ene ende af kablet, så jeg glæder mig til snart at kunne køre balanceret. Tak for de forskellige svar.
|
| Til top |
|
| |