Forfatter |
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forbindelse med en forestående ombygning herhjemme og derefter opgradering af anlægget, så jeg kommet i tvivl om følgende: For at opnå bedst mulige lyd, skal jeg i forbindelse med renoveringen af el-systemet, få lavet 1 eller 2 grupper, alene dedikeret til anlægget  Jeg har nu hørt forskellige ekspert udsagn, men de er desværre ikke enslydende. Det fremtidige anlæg kommer til at bestå af 2-3 strømkrævende effektforstærkere, og som tilmed kører i Kl. A. Desuden vil der blive brug for strøm til et par digitale medier. Ideen var så at lade forstærkerne kører på en gruppe, mens den anden gruppe får "resten". Selvsagt bliver selve el-systemet opbygget efter alle kunstens regler, og således er det kun spørgsmålet om antallet af grupper der herfra mangler af blive afklaret. Jeg ser frem til jeres konstruktive svar, og takker på forhånd
__________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt at det skulle værre en stor forskel hvis anlæge fik sin ejen EL-gruppe, gerne med ægte jord.
Hvis du ville gå hele vejen, så har jeg hørt om nogle der laver en selvstændig EL-system for anlæget der køre på batterier.
Og hvis du køre med mange meget store strømkrævende effektforstærkere, ville jeg forslå at du få lavet et helt selvstændig EL-system (fra vejen og ind), som intet har med det normale EL-system du bruger i huset at gøre.
|
Til top |
|
|
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have dine transformer i baghaven for det hjælper -
Tænk over det kobber som ligger i nettet før det når huset og over alle de overtoner der er på nettet, den faseforskydning som er og hvor usymetrisk de 3 faser er, din stikledning ind til huset, dine forsikringer og ikke mindst det mange løse for bindelser der er på vejen ind ...
Ville det give noget at lave en ekstra gruppe ? Som elektrikker og ingeiniør er min tvivl kæmpestor -
Bruger man penge på noget, er det sjove nogle altid kan høre en forskel
Optilmal løsning er iøvrigt batteri drift - Kan laves med en masse store batterie i serie. Man gjorde det vist på nogle færger/skibe engang som nødbackup - Kan huske de fyldte et kosteskab. Men kapaciteten var stor
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har checket den tidligere tråd her på forum, ikke? Meen, der er rådene heller ikke enslydende. Jeg tror ikke der nogen
garantier for succes. Noget af det jeg har hørt, er at man ikke skal bruge 5x2,5mm2-kabel, men 3x1,5mm2. Men som sagt, det
er noget jeg har hørt.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foretrække 2 grupper, og så prøve, om det er bedst at dele mellem effekt-hungrende og andre eller analog og digital. Har dog ikke erfaring med separate el-grupper til hifi.
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 grupper. Den ene til digitale kilder, den anden til resten. Sørg for ekstra kraftigt kabel fra din tavle.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for ca. 1 år siden fået lavet en gruppe til mit anlæg. 16A med kabeltræk i 5x2,5. Det en meget stor forbedring. Lidt ligesom et godt power cord.
Efterfølgende har jeg købt en Audience AdeptResponse AR12 power conditioner og sat til anlægget. Den har gjort den hørbare forskel meget mindre, om jeg bruger min dedikerede gruppe eller ej.
Men sammenlignet med hvad der ellers bliver brugt af penge på hifi her i husstanden vil jeg sige at det er peanuts. Hele instalationen kostede under 3500kr. Prisen inkluderer 21m kabel, kabelbakker 2 nye stikkontakter med 3 udtag i hver.
Selv ville jeg ikke begynde at dele mit anlæg op på flere grupper, så hellere sørge for den ene er stor/kraftig nok. Det må være lidt som at prøve at sætte sine apparater til forskellige stikkontakter i huset og det kan altså give så meget overfladespænding i apparaterne at man kan mærke uroen i fingerne eller i tungen når man rører ved apparaterne. Min erfaring er at jeg får den bedste ydelse når alle apparater er koblet til samme strøm udtag.
|
Til top |
|
|
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1009
|
Sendt: 10 Juli 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften Christian
Hvis du nu skal have 2 grupper, så vil jeg da anbefale at hver af de 2 grupper bliver koblet på samme fase i tavlen så du ikke får 2 forskellige faser ud til stikkontakterne. I stedet for kabel på 5x2.5mm, så træk 5 enkeltledere af 2.5mm i rør. Så er der lidt luft omkring i røret der isolerer så godt . Om det har nogen hørbar forskel ved jeg ikke, men man kan altid trække nye ledninger i hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg vil også anbefale et klangmoduel som sikringsgruppe fra "high end sound". Det hjalp en del her i huset.
Til sidst, så er en god jordforbindelse altid fornuftig. __________________ M.V.H Dpetersen
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er klangmodulet lovligt at installere?
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klangmodulet er lovligt at installere.
Jeg vil køre 2 grupper, en til effekt og en til resten. Har hørt at så store kabler som muligt (fra de der har prøvet begge dele - 2,5 og op til 6 og 10 mm²). Så store sikringer som mulig, målt i diameter (KM3G) og de kræver min. 2,5 mm².
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|

Chr. R. skrev:
Jeg har nu hørt forskellige ekspert udsagn, men de er desværre ikke enslydende. |
|
|
Ja der er tydeligvis heller ikke enighed her på sitet  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver vel også svært at få ret mange uvildige meninger om hvilken løsning som er bedst. Det kræver ligesom at man har prøvet begge dine forslag, og på samme anlæg vel at mærke.
Det er nok ikke mange som først har prøvet den ene løsning og så efterfølgende har kontaktet deres elektriker for at prøve den anden. Man bliver kigget skævt nok til i forvejen blot ved at fremføre ønsket om en egen gruppe til hifi med så overdimensionerede specifikationer. Tænk så lige på hvordan snakken går i frokost pausen hvis du ringer og fremfører dit ønske om at prøve den anden løsning. For slet ikke at tænke på hvordan elektrikeren ser ud i hovedet når du ringer sidste gang for at bestille den første instalation fordi den var lydmæssig overlegen.
Jeg vil tilslutte mig DPetersen og mene at en god jordforbindelse er vigtig. Jeg tror faktisk ordentlig jord vil betyde mere end 1 eller 2 grupper.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begrundelsen for 2 grupper er at forsøge at undgå den støj hvidevare i huset forårsager. Når man er igang er det en mindre sag at banke et eller 2 jordspyd til elektrisk jord og apparat jord (ikke på samme side af/sted omkring huset).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juli 2009 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Begrundelsen for 2 grupper er at forsøge at undgå den støj hvidevare i huset forårsager... |
|
|
Men så kunne jeg/man vel også nøjes med en enkelt gruppe som er dedikeret til anlægget? __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|