| Sendt: 03 Marts 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu vil jeg frem med det. Hvorfor køre bi-amping hvis man ikke deler aktivt?
Fordele: Billigere komponenter. En spole på 10mH koster ca 50,- og deler ca. ved 130Hz ved en 8 ohms højttaler, men hvornår er der 8 ohm i en højttaler? Er der det ved 130Hz? Bedre arbejdsbetingelser for forstærkeren. Hvis den kun skal tage sig af en lille del af frekvensområdet, vil de energireserver der før blev brugt til at drive hele frekvensområdet, nu blive frigivet til det ene lille område. Mulighed for equalisering af f.eks. basområdet som amadeus sub 100 gjorde (er nok mest aktuel for selvbyggere), for aldrig har effekt været billigere Og bedre lydkvalitet. (Dette er en hypotese som jeg ikke har et teknisk grundlag for at udtale mig om)
Ulemper: Man risikere at konstruktøren har "tunet" lyden på højttaleren med delefilteret, men dette kan også laves aktivt.
Konklusion Mit råd er: Kører du allerede bi-amping af dine højttalere, så flå delefilteret ud af højttalerne, find delefrekvenserne, og smid et aktivt ind før effektforstærkerne. Lav et selv(to op-amps, to modstande og to kondensatorer), få et lavet, eller køb et, de er på markedet. Med min opsætning, et sæt infinity kappa drevet af to Parasound hca1000a effektforstærkere, selv med en grim lille op-amp som tl074, føltes det som en dyne der blev fjernet foran højttalerne. Næste projekt er at få fat i et sæt af burr-browns bedste op-amps og derefter at få udmålt lytterummet og dernæst equalisering. Prøv det
mvh Jeppe Holm
|