Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 23:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye tweaks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har for et par dage siden eksperimenteret med afkobling af vibrationer mellem armbase og plinth på min PD121. Jeg endte med at bruge silikonegummi, og lade det hærde i godt et døgns tid, så det ikke længere var klæbrigt. Kigger I på tegningen herunder, kan I se at jeg har smurt et tyndt lag (<1mm) silikonegummi imellem den aftagelige armbase, og den nederste skive i selve armens base. Desuden har jeg fyldt det meste af den aftagelige armbase op med silikone, og monteret en meget stiv skumgummiskive på undersiden af denne, imellem armbasen og skiven man strammer armen og dens base fast med. (undskyld den engelske tekst)

"Detachable armbase" er altså den del af grammofonen der kan tages af, så man kan skifte mellem forskellige arme. "Washer" er skive, og "Nut" er møtrik. Husk at stramme møtrikken godt til bagefter. Hvis du ikke ønsker at fedte med silikone, kan du udføre tweaket med 3-4 "skiver" af cykelslange i stedet. 1 stk. øverst, og 2 eller 3 nederst.

Samtidigt med dette, forsøgte jeg at afkoble vibrationerne fra mine bashøjttalere, da der er en smule vibrationer i kabinetterne. Dette gjorde jeg ved at smøre et tyndt lag silikonegummi rundt langs inderkanten af hver højttaler. Husk at lade det hærde i mindst 24 timer, ellers klæber det tingene sammen.

Da jeg havde konstateret at det faktisk dræbte mange af vibrationerne, gentog jeg proceduren på min sub, da jeg også på dens kabinet kan mærke lidt vibrationer. Silikonen skal nu tørre et par dage, før jeg samler kabinettet, men hører jeg stor forskel, skal jeg nok nævne det her.

Resultatet af det hele blev, at soundstagen blev meget bedre. Større stilhed og afstand mellem instrumenterne, renere transienter, renere bas, mørkere baggrund. Derudover kan jeg spille mindst 10 dB højere end jeg kunne før, uden at blive træt/irriteret i ørerne. Dette fortæller mig, at der er færre uønskede forvrængningsfænomener end før. Hvilket tweak der har gjort hvad, kan jeg ikke sige med bestemthed, men måske får jeg en idé om det, når jeg har lyttet til sub'en om et par dage...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes