Forfatter |
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
Jeg har brug for lidt viden angående de forskellige designtyper af primært XLR kabler.
Hvad er grunden til, at mange producenter har lavet deres kabler som Helix (DNA streng) kabler. Altså de har flettet/viklet fx. teflon skærmet kabler, hvor nogen er med sleeve og andre har bare krympeflex som yderskal. Nogle er ydermere viklet omkring en teflon slange.
Altså er det nødvendigt at sno kablet omkring fx. en teflon slange eller vikle/flette kablerne sammen for at undgå støj mm.??
Er der en grund til, at man ikke bare lader hver skærmet kabel "hænge" løst. Fx. tilslutte tre kabler til en XLR connector, så et kabel går fra han Pin1 til hun Pin1, han Pin2 til hun Pin2 osv osv. Sådan er mit Argento Silver XLR fx. lavet.
Er det hele bare et spørgsmål om, hvad producenten synes ser smartest ud, eller er der reele forskelle på de ovenstående designs???
Jeg vil gerne høre lidt for og imod de forskellige designs, og lidt teknisk forklaring såfremt nogen er kyndige i den slags .
Mvh
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det er jo et rigtigt godt spørgsmål. Der er meget hokus-pokus og voodoo omkring kabler og deres opbygning. Jeg faldt på et tidspunkt over en artikel med et DIY projekt med flettetkable på en teflonslange. (Artiklen er beskrevet for et sæt med phonostik; men kan let anvendes med XLR istedet) Da jeg havde stumperne liggende, så lavede jeg et par kabler af typen. De fungerer fint og jeg er meget tilfreds med dem, og så er der jo altid en god fornemmelse ved at have lavet noget selv.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det ser nu ganske enkelt ud. Sidder dog selv med en DIY som er lidt bedre i forklaringen, og hvor resultatet er et kabel i dobbel Helix konstruktion. Dog er denne konstruktion pattenteret.
Det jeg undrer mig over er, at de kabler som bliver brugt ikke er tykkere end 24 AWG, som svarer til 0.51054mm. Der bliver selvfølgelig brugt to stk. en til center pinden og en til siden (phonostik). Men er det virkelig nok til et signalkabel at "hot" og "cold" kun har 0.5mm kabel hver???
En anden ting er, om det ikke er nok kun at forbinde han pin2 til hun pin2 og han pin 3 til hun pin 3 ved et XLR kabel??? Jeg synes jeg har læst noget om, at man kun meget sjælent har brug for pin 1.
LIdt flere spørgsmål til folket.
|
Til top |
|
|
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
en gund til at flette flere leder sammen(ud over for syns skyld) kan være fordi man ønsker at opnå en højere kondensator virking mellem lederne og det kan være med til at give en mere bød og tilbage lænet lyd. Har selv rodet en del med det for en del år tilbage.
Normalt er det jo bestemt ikke en egenskab man ønsker i et kabel, da det vil give en dårlig signal overførelse, altså at det signal man sender ind ikke er det samme som man sender ud, men det er jo derfor at kabler lyder forskelligt.
Hvad angår tykkelsen af de leder man bruger så vil 0,5mm jo være mere end rigeligt hvis vi snakker signal da det jo er små signal vi snakker om typisk 4,4V og i mA området.
Jeg vil bestemt ikke undlade pin 1, da den er stel, det vil måske virke uden da den måske vil få stel igennem kappen på stikken hvis skærmen på kablet er sat til kappen på stikket se http://pinouts.ru/Home/xlr3_pinout.shtml
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossi skrev:
en gund til at flette flere leder sammen(ud over for syns skyld) kan være fordi man ønsker at opnå en højere kondensator virking mellem lederne og det kan være med til at give en mere bød og tilbage lænet lyd. Har selv rodet en del med det for en del år tilbage.
Normalt er det jo bestemt ikke en egenskab man ønsker i et kabel, da det vil give en dårlig signal overførelse, altså at det signal man sender ind ikke er det samme som man sender ud, men det er jo derfor at kabler lyder forskelligt.
|
|
|
Dvs. selvom de to ledere og stel er skærmet af, typisk af teflon, så vil de stadig fungere som kondensator såfremt man fletter de tre???
Så hvis jeg laver det "lækkert" at se på ved at flette lederne og stel, smider krympeflex ud over, og smider det hele i en kabelsok, så vil der ske ovenstående, som du så fint har beskrevet?
|
Til top |
|
|
tossi Branchemedlem

|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det vil stadig ske, for kondensator virkningen sker lederne i mellem men også til stel, men forsøg dig frem, lav evt et hvor de er flettet og et som ikke er og se hvad du bedst syntes om.
Teflon, PVC eller andet ikke ledene materiale vil bare fungere som dielktrum i den kondensator du får lavet lederne imellem. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle lave et XLR kabel, ville jeg vælge at køre lederne parallelt, for at der hele tiden er en ensartet og tæt kobling
imellem lederne. Så ville jeg bruge et tyndt dielektrum, for at få lederne så tæt på hinanden som muligt. Det giver høj
kapacitet, stor båndbredde, og dermed et hurtigt kabel. Udvendig skærm ville jeg springe over, for at undgå den mulige
magnetiske påvirkning.
Men det er så mig. Som sagt, så prøv dig frem. Kun på den måde finder du ud af hvad der er bedst for dig.
|
Til top |
|
|
tossi Branchemedlem

|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En høj kapacitet giver en lav båndbrede, derfor er det ønskelig at holde den så lav som muligt. Men en anden grund til at mange fletter de 2 leder om hinanden og bruger en udvendig skræm er for at få så meget som støjunder trykkelse ud af det balanceret siganl http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line fordel ved det er at den støj der stråler ind i kablet er i samme fase og stråler lige meget ind i begge ledere da de er snoet om hinanden, men da de 2 signaler er i modfase og man kun forstærker forskellen mellem dem, så wupti støjen er næsten væk.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror efterhånden jeg er ved at komme frem til en teoretisk favorit... Og mange tak for de indtil videre rigtig gode forslag og forklaringer.
DEr skal lige lidt flere $$$ ind på bogen, inden jeg bestiller de forskellige dele.
Planen bliver 0,5mm .9999 extra blød sølvtråd i teflon slange, hvor de to ledere og stel bliver snoet/flettet en gang for hver 10cm kablet er langt. (taget ud fra et lign. projekt).
That's it... Hvis jeg bliver tilfreds, er jeg åben for en grundig test her på h4a.
Mvh
|
Til top |
|
|
tossi Branchemedlem

|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk nu en stel/skærm, hvis du vil undgå stel sløjfer og deraf støj.
Men ellers er det bare at kaste sig ud i det og prøve sig frem, men husk nu at lytte både på det nye kabel men også at lytte på det gamle da det mange gange ikke nødvendigvis er blevet bedre men kun anderledes og det har man en tendes til at syntes at når det er anderledes så er det bedre
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var noget vrøvl jeg fik sagt  . Kapaciteten begrænser båndbredden, selvfølgelig gør den det. Stadigvæk, ville jeg
undgå skærmen i et XLR kabel. Støjen jo bliver udfaset, og så kan man jo lige så godt undgå skærmens potentielt negative
indflydelse.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, det er nu interessant at se, hvor mange forskellige meninger der er om at afskærme sit signal kabel.
Jeg kan sagtens følge og se hvorfor man vil holde rfi væk fra sit kabel, men samtidig er der jo stor sandsynlig for, at man komme til at miste den frie lyd. Fx. hvis du smider en flettet kobberafskærmning om dine tre teflon isolerede tråde, så mister du jo netop den frie lyd, da kobberen vel tager de høje frekvenser. Dette er noget skidt... . Så skal man have en del materiale ml. teflonen og kobberet, og så er det, at kablet efterhånden bliver så stift, at det ikke kan bøjes...
Men det er sku nok bare og smække nogle elementer sammen, og så se om rfi'en dukker frem. Jeg er ikke ramt af det nu på mit uskærmede argento kabel, så mon dog den dukker op .
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt nyt under solen
Jeg har allieret mig med en amerikansk gut, som har lidt den samme simple indgangsvinkel til signal og HTkabler, som jeg også har. Less is more
Jeg er så heldig, at han vil lave nogle test af den kabelkonstruktion som vi gennem email korospondance sammen er kommet frem til. Der skulle ganske snart komme nyt fra staterne, så jeg kan komme igang med projektet. Billeder kommer hurtigst muligt.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, lige et lille indspark, jeg har selv forsøgt med forskellige diy kabler, både som et twistet ledere, flet ala kimber og sidløbene ledere, men har bemærket at uden skærm opfanger kablerne støj hos mig, skruger man op på forstærkeren uden at starte musikken, så er der en brummen i højtaleren som stiger med at man skruger op, ved at skærme kablerne er problemet løst, ingen brummen. Ud fra de oplevelser jeg har haft her, så har jeg svært ved at anbefale uskærmet kabel.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Hej, lige et lille indspark, jeg har selv forsøgt med forskellige diy kabler, både som et twistet ledere, flet ala kimber og sidløbene ledere, men har bemærket at uden skærm opfanger kablerne støj hos mig, skruger man op på forstærkeren uden at starte musikken, så er der en brummen i højtaleren som stiger med at man skruger op, ved at skærme kablerne er problemet løst, ingen brummen. Ud fra de oplevelser jeg har haft her, så har jeg svært ved at anbefale uskærmet kabel. |
|
|
Tak for dit indspark . Mit setup lider heldigvis ikke af RFI. Har i hvertfald aldrig oplevet RFI på mit uskærmede Argento Silver XLR eller med BKS sølv RCA.
__________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et par artikler der måske kan interessere dig ts:
Dennis fra Chimera Labs ved noget om fletning af kabler http://www.chimeralabs.com/diy_braid.html
Også noget her http://www.head-fi.org/forums/f6/tutorial-how-make-litz-brai d-173896/
Lader du os høre om hvordan projektet skrider frem?
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
DEr skal lige lidt flere $$$ ind på bogen, inden jeg bestiller de forskellige dele.
Planen bliver 0,5mm .9999 extra blød sølvtråd i teflon slange, hvor de to ledere og stel bliver snoet/flettet en gang for hver 10cm kablet er langt. (taget ud fra et lign. projekt).
Mvh
Thor |
|
|
Det behøver jo ikke være så dyrt! SØLV ER IKKE SÅ DYRT, SOM MANGE (producenter!) GERNE VIL GØRE DET TIL... 999 finsølv (udglødet) koster ca. 1000 kroner for et kvart kilo. Det giver 122 meter tråd hvis diameren på tråden er 0.5mmeller: 0,4mm giver 190 meter 0,3mm giver 337 meter 0,65mm giver 72 meter 0,8mm giver 48 meter (Ovenstående ved 250 gram 999 udglødet finsølv). Så, der kan laves temmelig mange kabeleksperimenter med finsølv uden at belaste tegnebogen unødigt. Dette gælder også netkabler! Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Lige et par artikler der måske kan interessere dig ts:
Dennis fra Chimera Labs ved noget om fletning af kabler http://www.chimeralabs.com/diy_braid.html
Også noget her http://www.head-fi.org/forums/f6/tutorial-how-make-litz-brai d-173896/
Lader du os høre om hvordan projektet skrider frem? |
|
|
Halløj igen.
Så landede der lige fire Furutech FP-601/602 Rhodium stik i går . Dette var helt klart de dyreste enkeltdele i designet. Desværre er jeg først hjemme igen om en lille uge, så det er kæresten derhjemme, som må nyde synet af de fire små herligheder .
Desværre var jeg så ivrig efter at bestille stikkene, at jeg lige glemte at få noget loddetin (4,7% sølv) med. Flot flot.
Mht. selve sølvtråden så bliver der stadig testet i staterne, og hvilket Teflon materiale er heller ikke lige 100% på plads. Der findes abenbart forskellige slags blødhed i Teflon, FEP og PTFE og da kablet gerne skulle kunne starte fra 50cm, så må Teflon'en ikke være for hård. Bliver Teflon'en for hård, så kræver det en længere sølvtråd, for ikke at lave knæk.
Men jeg skulle gerne få svar tilbage i denne uge, så jeg kan få samlet "mit sidste signalkabel". .
Mvh Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furutech er godt, men dyrt  .
Og du valgte så rhodium, som Furutech anser for det mest neutrale, og guldet er lidt varmere i klangen.
Læste iøvrigt om et kabelfirma (husker ikke hvem), der fortalte om lodninger med sølv tin. De siger, at når man har loddet,
skal man ikke røre ved kablet og stikket i 10 sekunder. Det skulle lyde meget bedre.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 04:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Furutech er sku ikke helt billigt, men som du selv skriver, er det ret godt. Jeg kan jo lige så godt gøre det ordentligt første gang .
Vil da benytte mig af det hint Tweaker, som du lige smed på banen der. Jeg kan godt vente de ekstra 60 sek. for hver af de 6 lodninger. __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|