Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: subwoofer med to indgange? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Har en JBL subwoofer med to indgange (L og R) men min reciever har kun 1 preout til subwoofer. Lige nu kører jeg med subwooferkabel med y-split i hver ende. dvs. at det i recieverenden kun er kablets ene stik der bruges og det andet stik hænger løst. I sub'en bruger jeg begge stik.

Vil jeg vinde noget lydmæssigt/volumemæssigt ved at skifte kablet ud med et som har 1 stik i den ene ende og y-stik i den anden ende til subben.

f.eks. sådan et her

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

hvis du kan indstille delefrekvens og niveau på din sub, kan du eksempelvis bruge pre-out til sub'en og forbinde både L og R...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

DEt stik du bruger nu er vel så et helt alm rca stik? I så fald har du kun signal gennem det ene af de 2 kabler (prøv at pil dem ud en af gangen i sub enden og se om den mister signalet)

Et y-kabel er formet som et Y altså 1 ende i den ene ende og 2 ender i den anden ende. det du har er vel >=======< (efter bedste tegne evne) Det er et RCA kabel.

Nogle mener at kunne høre forskel på de to slags kabler især i lydstyrke, det er nok en smagssag (har kun prøvet y splitter), men for 109 kr kan det da ikke gå helt galt. Om ikke andet, så har du ikke et stik der bare hænger i luften bag på forstærker som potentiel fare for kortslutning eller lign.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg købte det over nettet som et subwoofer kabel men det har det sikkert ikke været så. Ja, det har 2 stik i hver ende som du skitserer så fint :) Ligner dog ikke de standard sorte kabler med sort/rød stik som altid følger med når man køber noget teknik.

ville bare vide om jeg tabte noget signal med et sådan kabel ift et "rigtigt" subwoofer kabel. Kan ikke helt se hvorfor min subwoofer har to indgange, altså hvad formålet med dette er, men jeg må hellere få anskaffet mig et decideret subwoofer kabel med 1 stik i den ene ende og 2 stik i den anden så jeg får fuldt udbytte af subben :)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

På nogle forstærkere skal en sub tilsluttes mellem pre out og main in (fx. gamle Nad modeller) Der bruger man RCA stik og derofor har en sub 2 stik som indgang.
Det er imidlertid kun nødvendigt med et stik, da sub'en jo kun er 1 højtaler og ikke stereo. Derfor har din surround forstærker kun et stik ud til sub.

Du kan sikkert finde en butik i KBH der vil låne dig et subkabel - så kan du jo prøve det.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestilt et subwooferkabel med et stik i den ene ende og dobbeltstik i den anden. Så må vi se om jeg kan høre forskel :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes