| Forfatter |
|
make Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede at det var ligemeget om højtalerkabler til højre og venstre højtaler har samme længde. Jeg har spurgt folk, blandt andet i Hifiklubben og alle siger at det er ligemeget. Nu læser jeg så det modsatte i manualen til mine nye Dali højtalere. Hvad skal man tro nu?
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du skal være meget skarp i hørelsen for at høre forskel på længderne, så længe det ikke er outrere forskelle.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil være sikker, så ja, de skal have samme længde. Det er selvfølgelig muligt at det er ligegyldigt i dit setup, men er det ikke irreterende ikke at vide det med sikkerhed?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
| Hvis du vil være sikker, så ja. Det er selvfølgelig muligt at det er ligegyldigt i dit setup, men er det ikke irreterende ikke at vide det med sikkerhed?
|
|
|
Jeg har lige lange kabler i mit setup, og kunne aldrig finde på andet. Men tvivler på at der i realiteten er den store forskel så længe lændgeforskellene ikke er voldsomme og kablet er fornuftig kvalitet. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Raincoat Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke nogen hørbar forskel. Men det psykiske kan jo betyde en del. Dog vær opmærksom på at hvis det ene er for langt, og så bliver rullet sammen, kan det være dårligt da det virker som en spole.
Jeg har selv haft begge dele i perioder og fortrækker nok mest samme længde. Men det skyldes overbevisning og ikke at jeg kan høre forskel.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine er også lige lange, men det afhænger vel lidt af kablets opbygning, om der er hørbar forskel. Nogle kabler ændre karakter ved mere end 3 meter. Disse kabler er nok bedst at have lige lange. Det kan f.eks være Teflar ll, som jeg bruger. Drejer det sig om 1-1.5m mere i den ene side med et typisk almindeligt kabel, er det ikke hørbart eller forstærkeren mærker nogen forskel. Det kan du roligt gøre hvis din opstilling dikterer dette.  Køb et tilpas tykt kabel hvis du da ikke har det i forvejen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
make Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene. Jeg havde bestilt 6 meter VAN DEN HUL The
CLEARWATER kabel sammen med højtalerne som er 2 Front Dali Ikon 5 MK2 og
en Center Dali Ikon Vokal 2 MK2. Det er nu sat op med 3 meter til
venstre front og 1 meter til højre front og 2 meter til center ht. Jeg
vil vove at påstå at jeg ikke kan høre nogen forskel eller at noget
skulle lyde forkert.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ved du det, når du kun har prøvet det ene af alternativerne? Sjette sans?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
make Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ikke der er forskel på lyden fra højre og venstre højtaler
|
| Til top |
|
| |
kenneth ztas1 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår simpelthen ikke at nogen ikke kan hører forskel på at kabel længden ikke er ens, det er så tydeligt, og har gjort det i blind test igen og
igen, selv om man prøvede at snyde mig, det samme kunne to venner osse, det samme med digital kabler, som folk heller ikke kan hører forskel
på, det spiller jo som dag og nat, så forstår det simpelthen ikke....
|
| Til top |
|
| |
Søren C Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
^^ Den er go' med dig du
|
| Til top |
|
| |
GamerOfDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2009 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren C skrev:
^^ Den er go' med dig du  |
|
|
Der er nogen der kan høre forskel ;) Det kommer an på så meget, selvfølgelig er der forskel på de kabler til 100 kroner, og 20k. Nogle gange er der også forskel på kabler der koster det samme.
Jeg kan høre forskel på de kabler jeg har skiftet med. Fra QED til 25 kroner meteren, til Supra (28 kroner meter), der kunne jeg høre en delforskel i bas området. Før der var bas, ikke-eksisterende, nu kan man da høre den - Også ved lav volumen.
Det seneste var mit AUX (Hvilket 90% siger der ikke er forskel på), der var en lille smule støjforskel (Markant mindre støg, fra iPod >>> Amp), og en lille bas forskel, en lille lydbillede forskel, og mindre lyttetræthed.
Igen, kommer det helt an på udstyret.
|
| Til top |
|
| |
StigCarlsson Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kenneth ztas1 skrev:
Forstår simpelthen ikke at nogen ikke kan hører forskel på at kabel længden ikke er ens, det er så tydeligt, og har gjort det i blind test igen og igen, selv om man prøvede at snyde mig, det samme kunne to venner osse, det samme med digital kabler, som folk heller ikke kan hører forskel på, det spiller jo som dag og nat, så forstår det simpelthen ikke.... |
|
|
Det at digital kabler lyder forskelligt er en helt anden snak en to lidt forskellige længder på samme type højttalerkabel.
I det første tilfælde skyldes det typisk en mere eller mindre god tilpasning af impedanser imellem de tilsluttede apparater og kablet...
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
make skrev:
| Jeg troede at det var ligemeget om højtalerkabler til højre og venstre højtaler har samme længde. Jeg har spurgt folk, blandt andet i Hifiklubben og alle siger at det er ligemeget. Nu læser jeg så det modsatte i manualen til mine nye Dali højtalere. Hvad skal man tro nu? |
|
|
TRO på manualen og senere vil du vide, at det forholder sig som manualen foreskriver...
|
| Til top |
|
| |
make Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så hvis man har et surround setup og den ene baghøjtaler er 15 meter væk og den en fronthøjtalerer 1 meter væk fra recieveren? Skal alle kabler så være 15 meter lange?....det virker i hvert fald upraktisk og dyrt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
make skrev:
Hvad så hvis man har et surround setup og den ene baghøjtaler er 15 meter væk og den en fronthøjtalerer 1 meter væk fra recieveren? Skal alle kabler så være 15 meter lange?....det virker i hvert fald upraktisk og dyrt.
|
|
|
Nej, sådan skal du ikke se på det. Til front og center brug så kort de kan være, og gerne lige lange hvis dette er muligt. Til baghøjttalere vil du nødvendigvis skulle bruge længere kabler og mange af disse højttalere skal jo ikke gengive bas af betydning, så her kan kablerne holdes i en lidt tyndere variant. Men kablerne bør så vidt muligt,være lige lange. Men 1-2 meter mere i den ene side gør ikke så meget hvis man er nødt til det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
TRO på manualen og senere vil du vide, at det forholder sig som manualen foreskriver...
|
|
|
Hvorfor tro når han nu har konstateret at han ikke kan høre forskel ? 
|
| Til top |
|
| |