| Forfatter |
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skal til at flytte i hus her om ikke længe, og der skal jeg have lavet noget strøm til mit anlæg
jeg gider ikke lige PT have en kæmpe dåse til at ligge på jorden, så overvejer at sætte en OPUS trippel udvendig dåse op på
væggen
men har i andre foreslag til dåser som er gode?
__________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
det med at sætte et hav af stik kontakter på en rekke vil jeg fra råde, på grund at du får en dårliger kontakt mellem hver stik kontakt, de nye kontakter skruger man ikke ledningen på mere de klemes, så kan du tænke dig til resten ikke, du får bare en klæmme rekke i stedenfor, nej så heller en kontakt og så en ordentlig stik dåse der får du fære klemme luse, håber du fatter de jeg har skrevet 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige præcis opus trippel udvendig, der skruer man netop installationskablet i terminalen, og så er den med messing skinner indvendigt, gider ikke have en schuko stikkontakt skruet op
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
|
lige præcis opus trippel udvendig, der skruer man netop installationskablet i terminalen, og så er den med messing skinner indvendigt, gider ikke have en schuko stikkontakt skruet op
|
|
|
ups , jeg fik vist ikke helt fat i det der OPUS trippel hvad det var for en fætter , jeg fik det læst som flere enkelte stik kontkter, men den der OPUS trippel er da en fin sag, har ikke set den før nu
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Ronnie B. R. skrev:
|
|
|
|
ups , jeg fik vist ikke helt fat i det der OPUS trippel hvad det var for en fætter , jeg fik det læst som flere enkelte stik kontkter, men den der OPUS trippel er da en fin sag, har ikke set den før nu  |
|
|
jeg bruger den ofte på arbejde som elektriker, den er rigtig god på det punkt
skrueklemmer, messing lasker indvendigt, og så er der 3 stikk i hver opus trippel, så der kunne let skrues 2 ved siden af hinanden op, så har man 6 styks lige ved hånden
var egentlig mest interesseret i om der var nogle alternativer, men hvis du siger den er ganske fin med det jeg fortæller om den, så bliver det sgu sådan en
selve installationen, bliver lavet på med en 5*2,5qmm hvor fasen består af 2 ledere på 2,5qmm og nullen af 2 styks 2,5qmm, så bliver der lavet en jord lige ved siden af anlægget ude på teressen, og bliver bedre ledende end den jord som er i resten af installationen.
så skulle det vist ikke kunne blive meget bedre 
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
nhj4 skrev:
Ronnie B. R. skrev:
|
|
|
|
ups , jeg fik vist ikke helt fat i det der OPUS trippel hvad det var for en fætter , jeg fik det læst som flere enkelte stik kontkter, men den der OPUS trippel er da en fin sag, har ikke set den før nu  |
|
|
skrueklemmer, messing lasker indvendigt, og så er der 3 stikk i hver opus trippel, så der kunne let skrues 2 ved siden af hinanden op, så har man 6 styks lige ved hånden
var egentlig mest interesseret i om der var nogle alternativer, men hvis du siger den er ganske fin med det jeg fortæller om den, så bliver det sgu sådan en
selve installationen, bliver lavet på med en 5*2,5qmm hvor fasen består af 2 ledere på 2,5qmm og nullen af 2 styks 2,5qmm, så bliver der lavet en jord lige ved siden af anlægget ude på teressen, og bliver bedre ledende end den jord som er i resten af installationen.
jeg vil anbefale 3*1,5mm frem for 3*2,5mm, med 3*1,5 får du bedre dynamik det er jo kun 230v vi snakker om her som arbaraterne bruger og ikke 380v 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Ronnie B. R. skrev:
nhj4 skrev:
Ronnie B. R. skrev:
|
|
|
|
|
|
jeg vil anbefale 3*1,5mm frem for 3*2,5mm, med 3*1,5 får du bedre dynamik det er jo kun 230v vi snakker her som arbaraterne bruger og ikke 380v 
|
|
|
|
|
|
ja det er jeg klar over, men det burde da i teorien være bedre, jo mere leder du har frem til stikkene.............. eller hvad????? __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
|
ja det er jeg klar over, men det burde da i teorien være bedre, jo mere leder du har frem til stikkene.............. eller hvad????? du kan jo inden du fast montere det hele selv lave det forsøg med 1,5 og 2,5mm og høre forskælden, jeg kenner selv to eliktrikker og de har prøvet lidt af vær og er ent op med hver gang med 3*1,5mm, der er tråde her på siden hvor andre også er nået til det samme nemlig 3*1,5mm, men prøv at lave dine egne forsøg, de arbarater du bruger komme vist ikke meger mere op på måske 5 ampere til sammen så derfor 1,5mm, så kan du jo smide en 13 amperes sikring i så får du lige det siste skub i bassen  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
så skal der testes skal der
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
| så skal der testes skal der |
|
|

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der så foreskel på en solid leder eller en multileder? evt skærmet?
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
| er der så foreskel på en solid leder eller en multileder? evt skærmet? |
|
|
jeg fortrækker enkelt kåret frem for flere, med enkelt kåre er der ikke noget fnider og høre og det bliver også rener og en mere fast lyd, der jeg vil råde dig til er at igen at prøve med forskælige tykkelser tråd til de forskælige arbarater du bruger fra dit stik 
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare træk en 5*1.5mm2 ud til dine opus 66 dåser, det har jeg gjort. Så har jeg fordelt 2 stk opus 66 dåser ud på en 13A 4.pol aut. sikring, så hver dåse for en fase hver, det virker altså ganske fint.
Igen jeg tror det er begrænset hvad du får ud af at trække en 5*2.5mm2 ud til dit anlæg. Opus 66 dåserne må alligevel maks forsikres med 13A eller er det 10A? det kan jeg ikke lige huske og ja jeg ved godt det var pga modstanden i kablet du har trukket en 5*2.5mm2, men det mærker du ikke noget til. Du kan jo trække godt 2990watt ud af hver fase hvilke burde være rigeligt til dit anlæg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
reelt set så er 1*13A langt rigeligt til mit anlæg
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træk noget 1x2,5mm PVL i rør frem til dine kontakter. Min oplevelse er at alt bliver større, og dynamik osv. bibeholdes. Men med det "store" forbehold at der ikke skal være noget støj der bliver opfanget af forsynings kablet. Derfor ledninger i rør. Gerne et 20mm
En anden fordel ved 2,5mm er at det jo har en en bedre strømværdi end 1,5mm og derfor har nemmere ved at "håndterer" de strømpeaks som din PASS utvivlsomt kan præsterer når den skal yde højtalerne retfærdighed. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Træk noget 1x2,5mm PVL i rør frem til dine kontakter. Min oplevelse er at alt bliver større, og dynamik osv. bibeholdes. Men med det "store" forbehold at der ikke skal være noget støj der bliver opfanget af forsynings kablet. Derfor ledninger i rør. Gerne et 20mm
En anden fordel ved 2,5mm er at det jo har en en bedre strømværdi end 1,5mm og derfor har nemmere ved at "håndterer" de strømpeaks som din PASS utvivlsomt kan præsterer når den skal yde højtalerne retfærdighed.
|
|
|
Når vi smakker "bedre strømværdi" hvad mener du så? Ja 2.5mm2 kan håndtere en større strøm end 1.5mm2 kan, det er klart, men de opus 66 stik han snakker om, må kun forsikres med 13A alligevel, og som han selv snakker om så er 13A rigeligt til hans anlæg. Folk har det sgu med at overdimensionere deres kabler til ingen verdens nytte, og jeg vil bestemt mene at hvis man trækker et 5*1.5mm2 kabel eller 20mm rør med 1.5 pvl i, så er det også fint til det forbrug han kommer til at have.
Hvis han bare sætter en 4pol gruppe op, så har han godt 8970watt at gøre godt med samlet.
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver egentlig bare videre af min erfaring......
At en stikkontakt skal forsikres med max. 13A betyder jo også at stikkontakten eller ledningen skal kunne holde til en evt. kortslutningsstrøm som jo er langt over de 13 A i en kort stund. Jeg har i øvrigt aldrig nævnt andet end at ledningerne skulle bruges til andet end 13A sikringsgruppe.
Som jeg hentydede til før så laver en forstærker (eller andet) også strømpeaks som i korte perioder kan være kraftigere end sikringsgruppens 13A .Det er det ledningerne/kontakten og sikringsgruppen er dimmentioneret til blot med alt hvad det ellers indebærer. Det er derfor jeg skriver at en 2,5mm bedre kan håndterer dette. Effekten høres især når strømstærke effektforstærkere er i kæden.
Derfor mener jeg ikke at "det er til ingen verdens nytte"
Jeg vil da give dig ret i at 1,5mm kan klare opgaven, men nu skrev jeg jo om min oplevelse......
I øvrigt vil jeg ikke anbefale at bruge en 3P+N gruppe da det kan ødelægge alt udstyret hvis nullederen af en eller anden grund skulle hoppe af et sted i kæden ud til forsyningsstikkene. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
.....Som jeg hentydede til før så laver en forstærker (eller andet) også strømpeaks som i korte perioder kan være kraftigere end sikringsgruppens 13A ........ |
|
|
De korte peaks leveres fra ladelytterne :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
martin_p Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Giver egentlig bare videre af min erfaring......
At en stikkontakt skal forsikres med max. 13A betyder jo også at stikkontakten eller ledningen skal kunne holde til en evt. kortslutningsstrøm som jo er langt over de 13 A i en kort stund. Jeg har i øvrigt aldrig nævnt andet end at ledningerne skulle bruges til andet end 13A sikringsgruppe.
Som jeg hentydede til før så laver en forstærker (eller andet) også strømpeaks som i korte perioder kan være kraftigere end sikringsgruppens 13A .Det er det ledningerne/kontakten og sikringsgruppen er dimmentioneret til blot med alt hvad det ellers indebærer. Det er derfor jeg skriver at en 2,5mm bedre kan håndterer dette. Effekten høres især når strømstærke effektforstærkere er i kæden.
Derfor mener jeg ikke at "det er til ingen verdens nytte"
Jeg vil da give dig ret i at 1,5mm kan klare opgaven, men nu skrev jeg jo om min oplevelse......
I øvrigt vil jeg ikke anbefale at bruge en 3P+N gruppe da det kan ødelægge alt udstyret hvis nullederen af en eller anden grund skulle hoppe af et sted i kæden ud til forsyningsstikkene.
|
|
|
Du har ret i at hvis nullen ryger af gruppen, så kan der rende 400v igennem installationen, men det kan der ved alle installationer hvor der indgår kraft. Men hvis man nu bare laver installationen ordentligt, så burde det ikke være et problem. Jeg har selv trukket 2 stk 16mm flex rør ud til mine 2 opus 66 stikk, så jeg har mulighed for at dele dem ud på 2 seperate grupper hvis det skulle blive nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
mesi Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
plastik-rør isolerer ikke en sk** mht støj
om det er 3 gange 1,5 eller 2,5 kvadrat i parallel findes der ikke et menneske på denne planet som kan høre forskel på
en seriøs løsning er fx at sætte en ny gruppeafbryder op med 20A elektroniske sikringer - lade lederne passere et almindeligt netstøjfilter - trække 5 gange 2,5 ind i stuen,hvor man brænder de tre faser af i en skilletrafo der leverer 230vac på sekunddærsiden
voila nærmest ubegrænsede mængder støjfri energi
|
| Til top |
|
| |