| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv forniklet 4mm2 kabler overalt til mine 7 store CV højtalere (hjemme biograf)
Længderne afhængig af HT placering i min stue, er fra 5m til 30m Bruger Digitale PA forstærkere (ca 1250W pr. HT) og kører altid 0.0dB (svare til 3/4 max volumen på Surround processoren (Onkyo PR-SC5507)
Da jeg i tidernes morgen skulle "lige" prøve mine ny erhvervede 1'ste sæt custom byggede 3½ vejs 15" CV HT, brugte jeg en alm 220V ledning fra forstærker til HT (ca. 1 kvadrat) og efter et par timers spilletid og god bas musik. observerede jeg at 220V ledningerne til HT'erne var lune 
Lært af den lektie, opgraderede jeg til 4 kvadrat. (efter simpel DC beregning hvad 4 kvadrat kan tåle i strøm uden for stor spændingstab pr. meter) 
6 Kvadrat er lidt overkill. (beregnede at den nemt kan klare 5000W PA effekt ) Så det er spild af penge at gå højere end 4 kvadrat. til jer med god hørelse og ikke vil spille ekstraordinært højt, så hold jer til 2,5 kvadrat. det er rigeligt fint Dog ALDRIG bruge installationskabler. Har læst i strærkstrøms reglementet, at det er ulovligt at benytte fritliggende installationskabler. (dvs ikke fikseret i skinner eller rør. grunden til dette er at massive kabler har tendens til at knække efter få buk og bøjninger)
Mine erfaringer, er at forstærkerne skal være så store/kraftige, at du ikke behøver at skrue mere end ½ af max volumen og der du syntes er voldsomt højt at høre på
Hav en god weekend til jer alle 
|