| Forfatter |
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja nu har det her emne godt nok været oppe før men bær over med mig hvis der er blevet spurgt før :D
jeg har lige fået et tilbud fra en ven som kan fremstille betonfliser om at lave en, specielt formet efter min højtaler så det ikke ser unødigt grimt ud. men skal jeg ha noget imellem højtaler og betonflise og i så fald hvad? og vil det gøre noget hvis flisen passer perfekt i formen til højtaleren og ikke bare er en 40x40 flise der er lidt større end højtaleren i bredde og længde?
håber i kan hjælpe mig 
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt bruger jeg højtaler->spikes->fliser(60x30xmm5)->udskåret kork varme brik fra ikea (10 kr for 3).
Ideen med min opstilling er at afkoble bas energien fra gulvet, så gulvet ikke spiller med og laver ekstra (upræcis) bas. Hvis
det også er det du vil, så gør stenen så tung som muligt. Personligt ville jeg ikke lave beton formen, så den passer 100% med
bunden af højtalere, med mindre du løfter højtaleren op med spikes/andet så kun spikes har kontakt til flisen. Jo mindre
kontakt område mellem højtaler og flise virker for mig som det der giver den bedste præcision i lyden.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er lige netop det jeg vil og så også gøre bassen strammere så den ikke flyder sammen med min mellemtone (som vi har diskuteret før os to  ) men ser det ikke grimt ud med det mellemrum imellem højtaler og betonflise? kan man evt sætte noget imellem flise og gulv så man ikke får for mange ridser i gulvet hvis man nu kommer til at trække den lidt over gulvet? :)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Du må prøve dig frem. Min erfaring med egne højtalere var, at der skulle spikes mellem højtalerne og flise.
Men jeg har ligeledes haft flere højtalere til test, som ikke udviste forskelle, med eller uden spikes.
Så der er ikke nogen facitliste!
Men sørg for at have noget mellem flisen og gulv, mest for at skåne gulvet 
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad har du lagt imellem flise og gulv? :) bare nogle dubber som man sætter under stole?
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sætte alt mellem flise og gulv, men hvis det vejer lidt og er "halvblødt (ligesom kork) så hjælper det bedst med at
afkoble højtalere og fliser fra gulvet. På den måde har hele afkoblings systemet (flise og kork gulv) forskellige masser og absorbere forskellig frekvens områder, pga af hårdheden og densiteten af materialerne brugt.
Hvis du vil fjerne det mudret mellemtone, så var det lige nøjagtig det jeg fik forbedret da jeg gik over til spikes på fliser end
argon dæmpefødder til fliser. Så spikes ville jeg nok først prøve.. Hvis dine højtalere er bygget til det?!
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
| hvad har du lagt imellem flise og gulv? :) bare nogle dubber som man sætter under stole? |
|
|
Jeg har brugt et lille stykke gulvtæppe (et par tæppeprøver i den lokale tæppehandel, med nogle pæne kanter syet på).
Selve flisen absorberer så meget energi fra højtaleren, at yderligere afkobling mod gulvet ikke er nødvendig. Det handler mest om at skåne det pæne gulv.
I mit tilfælde har jeg masser basenergi i luften, men intet i gulvet. Og naboerne har givet udtryk for, at de ikke er generet af min musik... jeg har selvfølgelig spurgt dem, som den gode nabo jeg er 
Vedr. mudret mellemtone, så handler det om at få højtaleren til at stå klippefast. Og her er spikes det bedste, da de både fikserer højtaleren, men også overfører og koncentrerer (bas-)energien ned i flisen. Diverse "bløde" fødder vil have modsat effekt i mellemtonen.
"Bløde" fødder er heller ikke velegnet til at fjerne basproblemer, da de hindrer basenergien i at komme væk fra kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Selve flisen absorberer så meget energi fra højtaleren, at yderligere afkobling mod gulvet ikke er nødvendig. Det handler
mest om at skåne det pæne gulv. |
|
|
Hr. Gige som folk kalder ham, har ret, hvis altså flisen er tung nok. Vil nok anbefale at vægten i flisen er 25%-50% af hvad dine
højtalere vejer.. jo tungere jo bedre, mht bas absorbering..
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså mine højtalere vejer 30 kg stykket og får et par 25 kg fliser under sig hver så mon ikke de skulle tage bassen? ;)
jeg har undersøgt det lidt og fundet ud af at mine højtalere ikke er lavet til spikes med mindre jeg selv skal igang med at lave en fod osv. det er dali 850 jeg har ;)
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
|
altså mine højtalere vejer 30 kg stykket og får et par 25 kg fliser under sig hver så mon ikke de skulle tage bassen? ;)
jeg har undersøgt det lidt og fundet ud af at mine højtalere ikke er lavet til spikes med mindre jeg selv skal igang med at lave en fod osv. det er dali 850 jeg har ;)
|
|
|
Et par gummidutter under højtalerne kan også være løsningen, de skal blot ikke være for store eller for bløde, så de "flexer".
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte bare to sæt spikes/cones af 4 stk. i hver sæt ( 2x4 stk. ) altså 4 spikes til hver højttaler.
Min oplevelse er at det giver en lidt mere kontant og præcis bas, og så er det en opgradering som kan gøres relativt
billigt.
Det er bare vigtigt at man placere dem på et gulvtæppe, så man undgår at lave ridser i sit nylakerede gulv
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
så den bedste måde at afkoble på ville altså være: vt feet under en betonblok hvorpå højtaleren står med påmonterede spikes? :)
jeg har bare det problem at jeg kan ikke montere spikes på mine højtalere? :)
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
|
så den bedste måde at afkoble på ville altså være: vt feet under en betonblok hvorpå højtaleren står med påmonterede spikes? :)
jeg har bare det problem at jeg kan ikke montere spikes på mine højtalere? :)
|
|
|
Ja, det vil jeg mene. Nu er det ikke et must du bruger Valhalla Feeds, du skal blot have noget der beskytter gulvet. Gulvtæppe har jeg dog ikke brugt. Mine Dynadio står på Spikes med Pads under for ikke at ridse granitstenen og der er en 50 mm. tyk Black Galaxi betonflise, hvor under jeg har lagt alm. gummi pakning som man bruger i industrien. Det virker fint hos mig. Mit trægulv spiller ikke med. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Således har jeg gjort det.

__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
ser meget fornuftigt ud :) men jeg har stadig et problem med at mine højtalere ikke kan ha spikes under sig? :S
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
| ser meget fornuftigt ud :) men jeg har stadig et problem med at mine højtalere ikke kan ha spikes under sig? :S |
|
|
Ja, det kan jeg godt se, det har jeg ikke erfaringer med. Har ikke selv haft højtalere uden spikes. Måske du kunne lave noget DIY, man skal dog passe på, at ændre på højtalere, da de kan være svære at komme af med igen. Måske andre kan komme på banen? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
audio4ever Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
ser meget fornuftigt ud :) men jeg har stadig et problem med at mine højtalere ikke kan ha spikes
under sig? |
|
|
Det burde de meget gerne kunne have. Hvis du køber et sæt spikes, så er der sådan et stykke dobbeltklisterende tape under
hver spike som forbinder højttaler og spikes, dvs. højttaler på den ene side og spikes på den anden side. Du montere så 4
spikes ( et i hvert hjørne ) på hver højttaler, det burde meget gerne kunne lade sig gøre.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hojttaler/dali_ spikes_titan.htm
Hifiklubben skrev:
Disse "kegler" fastgøres via dobbeltklæbende tape under højttalerne og sørger for at den bliver meget
bedre isoleret fra gulvet. Det giver flere lydmæssige fordele; bassen blir strammere (gulvet spiller ikke med), vibrationer
bliver ikke spredt rundt i rummet/bygningen på samme måde (hvilket naboen også vil sætte pris på), og når bassen bliver
strammere vil detaljer i mellemtone og diskant også komme bedre frem! |
|
|
Jeg håber at det hjælper med afløse problemet.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Et par gummidutter under højtalerne kan også være løsningen, de skal blot ikke være for store eller for bløde, så de "flexer".
|
|
|
Prøv ovenstående... de behøver ikke være større end 1 cm i diameter og 3 mm høje. Du kender dem godt, når du ser dem 
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
aaaah de spikes havde jeg ikke lige set 
så jeg skal altså lave en opstilling således: gummioverflade/gulvtæppe - flise - spikes - højtaler? :)
ville det var en brugbar løsning? :)
|
| Til top |
|
| |