Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dæmpning af kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 April 2004 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Til mine selvbyg-forstærkere har jeg benyttet nogle ganske udmærkede kabinetter fra Monacor.

Dog synes jeg, at bunden på disse kabinetter godt kan være lige slasket nok, og da man monterer ting og sager på denne, kan det let komme til at stå og hoppe, hvilket næppe kan siges at være befordrende for lydkvaliteten.

Jeg har så fundet på en enkel måde at lave en kombineret dæmpning og afstivning af bunden på.

Denne består i al sin enkelhed i, at man klistrer en dæmpeplade (blygummi, bitumen - kært barn har mange navne) på bunden udvendigt. Under dæmpepladen placerer man en 22 mm MDF-plade, som man lige giver en skrue indvendigt fra i hvert hjørne. Denne sandwich giver en stendød og meget stabil bund.

I mit tilfælde har jeg fået lavet 45 graders affasning på alle kanterne af MDF-pladen, som så også er sprøjtelakeret sort, så det ser faktisk flot ud tilligemed.

Fødder af den ene eller anden slags monteres blot på MDF-pladen.

Kabinetsiderne og toppladen kan også med fordel dæmpes med dæmpeplader.

Dæmpepladerne fås i autotilbehørsbutikker, ofte også på større tankstationer, hos Harald Nyborg etc.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 03 April 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende. Har du billeder af resultatet?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg har billeder, men skal lige have smidt dem på min hjemmeside, før det kan hentes herind (sådan forstår jeg det i hvert fald). Og det kniber med tiden lige nu ...

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej AKSA

Jeg købte også et Monacor RCG-33/SW stålkabinet, og dette har jeg stadigvæk stående, netop fordi kabinettet i denne størrelse er meget slasket, og giver sig meget i bunden når der kommer en stor traffo i, jeg havde overvejet at lægge en tyk aluminiums bund i. Men absolut en god ide at dæmpe kabinettet med bitumen plade, dette kan med fordel også bruges på andre apparater i HiFi kæden.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej AKSA

Jeg købte også et Monacor RCG-33/SW stålkabinet, og dette har jeg stadigvæk stående, netop fordi kabinettet i denne størrelse er meget slasket, og giver sig meget i bunden når der kommer en stor traffo i, jeg havde overvejet at lægge en tyk aluminiums bund i. Men absolut en god ide at dæmpe kabinettet med bitumen plade, dette kan med fordel også bruges på andre apparater i HiFi kæden.

mvh Gorm

Hvis du har nem adgang til aluminium, er det jo fint nok. For de fleste vil kombinationen af bitumen og MDF være smart, fordi det er nemt at arbejde med og få fat på. Og jeg lover, at der er nul slask, når først man har en 22 mm MDF plade i bunden!

Og bitumen (blygummi) som dæmpemateriale er vist velkendt i tweaker-kredse

Det kan kun anbefales - se f.eks. også tråden om modded Philips 963SA, hvor ejere har opnået gode fordele ved at dæmpe kabinettet. Philips' kabinetter er generelt også noget rigtigt tyndt sjask, så der er meget behov ...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes