Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 02:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DeMagic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 05 April 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan jo se at der er mange der sværger til virkningen af Densen DeMagic CDen. Da jeg ikke selv har prøvet den, vil jeg hverken sige fra eller til.

Dog har jeg meget svært ved at købe forklaringen på virkemåden af CDen. Hvordan skulle signalvejene kunne blive magnetiske? Det meste musik er jo sinus kurver, desuden i millivolt størrelsen indtil effekttrinnet? Ydermere kan jeg ikke finde ret mange magnetiske materialer i signalvejene?

Så er forklaringen en populær forklaring, eller er det muligt at forsvare dette fenomen rent teknisk?

Jeg kan desværre ikke komme til menuen på Densens hjemmeside, da denne er lavet i Java, som XP ikke understøtter.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 April 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Dog har jeg meget svært ved at købe forklaringen på virkemåden af CDen. Hvordan skulle signalvejene kunne blive magnetiske? Det meste musik er jo sinus kurver, desuden i millivolt størrelsen indtil effekttrinnet? Ydermere kan jeg ikke finde ret mange magnetiske materialer i signalvejene?

hejsa

Ikke at jeg skal gøre mig f**dens klog på området, men jeg mener, at lige så snart at der går en strøm gennem en leder, vil der dannes et magnetfelt omkring denne. Om så densens demagic kan fjerne dette felt med de dersens mærkelige lyde, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg tror lidt på ide'en, det kan sq godt være at der er lidt "karma" over det... Jeg har ikke selv demagic, og skal derfor ikke kunne udtale mig om det virker, men måske er teorien god nok.....

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til DeMagic, så har jeg købt og prøvet, men jeg er stadig usikker om jeg synes den gør nogen forskel. Jeg har ikke gjort det særlig mange gange, fordi det larmer noget så rædsomt, at man nærmest skal forlade rummet, lukke alle døre og holde sig for ørerne... Arh, okay så slemt er det måske ikke, men det er ikke én jeg lige hiver frem og bruger for sjov mellem numre.
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 April 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Karsten: Jeg har også luret lidt på om man skulle prøve denne Demagic ting, Statmat virkede ikke for mig, og DeMagic's lave pris gør det også lidt interessant.
De har vist også en DVDMagic, er der nogen der kender forskellen?

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har både StatMat og Densen DeMagic.

Demagic oplever jeg virker, men om det fordi jeg lytter til anlægget efter jeg har hørt Demagic i 3 samfulde minutter ved jeg ikke. Men jeg kunne tænke mig at gøre forsøget en gang.

Statmat virker lidt, synes jeg. Men det mest effektive er nu en gang at lægge en ekstra CD ovenpå den, man afspiller, er min erfaring. Det er også det billigste.

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Min erfaring m. DeMagic er at den er super, alt bliver "renset" og nydeligt, MEN hos mig er effekten væk efter 2-3 numre, så her hjemme bliver den ikke brugt ret meget. En af mine kammersjukker synes at den er virknings løs hjemme hos ham, så hvad kan jeg sige TRO kan flytte bjerge..

vh

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 April 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Jeg har både StatMat og Densen DeMagic.

Demagic oplever jeg virker, men om det fordi jeg lytter til anlægget efter jeg har hørt Demagic i 3 samfulde minutter ved jeg ikke. Men jeg kunne tænke mig at gøre forsøget en gang.

Statmat virker lidt, synes jeg. Men det mest effektive er nu en gang at lægge en ekstra CD ovenpå den, man afspiller, er min erfaring. Det er også det billigste.

Men en ekstra cd ovenpå den du spiller er også den mest usmarte fordi det belaster løbeværket unødvendigt meget - både fordi det ikke er designet til tykkelsen af to plader, men også pga. vægten som er hårdere ved selve motoren ved rotationen og start/stop!

Hvordan mener du iøvrigt at den metode virker?

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Well, Ronin, på den måde, at da man jo fordobler massen, må man også halvere amplituden af en evt. svingning, hvilket alt andet lige må medføre færre aftastningsfejl. Min erfaring er, at det giver en "glattere" lyd. Ikke meget, men lidt. Til gengæld har man jo bøvlet med at flytte og/eller anbringe den ekstra CD hver gang. Med hensyn til den mekaniske belastning er jeg ikke så nervøs. Et leje bør kunne holde til de ekstra 15 gram. Med hensyn til det elektriske, så mener jeg, at med mindre motoren er vildt underdimensioneret, så bør det ikke slide at skulle trække det mere strøm i de par sekunder, CD'en kommer op i fart. Men det er jo bare gisninger, så længe jeg ike har fysiske målinger af sagen.

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 08 April 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

hejsa

Ikke at jeg skal gøre mig f**dens klog på området, men jeg mener, at lige så snart at der går en strøm gennem en leder, vil der dannes et magnetfelt omkring denne. Om så densens demagic kan fjerne dette felt med de dersens mærkelige lyde, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg tror lidt på ide'en, det kan sq godt være at der er lidt "karma" over det... Jeg har ikke selv demagic, og skal derfor ikke kunne udtale mig om det virker, men måske er teorien god nok.....

mvh

Det er rigtigt at der dannes et magnetfelt omkring en strømførende leder, dog vil feltet veksle ved AC og burde dermed ikke skabe nogen egentlig opbygning af statisk magnetisme. Desuden er et jo kun magnetiske materialer der kan magnetiseres.

Er der nogen der har prøvet at tage stikket til den ene kanal ud af CD spillen, køre processen, og efterfølgende høre om der er nogen forskel de to kanaler indbyrdes?

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 April 2004 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Well, Ronin, på den måde, at da man jo fordobler massen, må man også halvere amplituden af en evt. svingning, hvilket alt andet lige må medføre færre aftastningsfejl. Min erfaring er, at det giver en "glattere" lyd. Ikke meget, men lidt. Til gengæld har man jo bøvlet med at flytte og/eller anbringe den ekstra CD hver gang. Med hensyn til den mekaniske belastning er jeg ikke så nervøs. Et leje bør kunne holde til de ekstra 15 gram. Med hensyn til det elektriske, så mener jeg, at med mindre motoren er vildt underdimensioneret, så bør det ikke slide at skulle trække det mere strøm i de par sekunder, CD'en kommer op i fart. Men det er jo bare gisninger, så længe jeg ike har fysiske målinger af sagen.

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Ja, at fordoble massen er selvfølgelig en god pointe, men afhængigt af materialet og egenskaberne til at absorbere vibrationer, kan det ligeså vel være en ulempe. Så vil jeg nok foretrække at stile mod noget af det der er beregnet til formålet istedet for en ekstra cd-plade.

Mange producenter fraråder faktisk at lægge 2 plader i afspilleren af flere årsager - bl.a. hårdere slidtage af motoren. Vi snakker naturligvis ikke på kortere sigt, men udskiftningen af motoren er alligevel ikke en af de billigste reparationer!

Men jeg kan sagtens fange ideen bag....

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 08 April 2004 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Jens Mortensen skrev:

Med venlig hilsen

Jens Mortensen

Ja, at fordoble massen er selvfølgelig en god pointe, men afhængigt af materialet og egenskaberne til at absorbere vibrationer, kan det ligeså vel være en ulempe. Så vil jeg nok foretrække at stile mod noget af det der er beregnet til formålet istedet for en ekstra cd-plade.

Mange producenter fraråder faktisk at lægge 2 plader i afspilleren af flere årsager - bl.a. hårdere slidtage af motoren. Vi snakker naturligvis ikke på kortere sigt, men udskiftningen af motoren er alligevel ikke en af de billigste reparationer!

Men jeg kan sagtens fange ideen bag....

Jeg tror ikke det har så meget med massen at gøre, hvis det var en fordel, kunne producenten bare øge massen af svinghjulet.

Det problem jeg har set, er at tykkelsen på CD'er varierer, hvilket gør at nogle afspillere ikke får ordentligt fat på skiven. Det er bla. observeret på Capitolen grundet designet på pukken, de tynde CD'er bliver simpelthen ikke fikseret ordentligt og kan dermed wobble lidt.

Det er tænkeligt at afspillere af "skuffe typen" kan have samme problem.

Karsten

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2004 kl. 04:41 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten.

Man kan mig bekendt købe måtter, beregnet på dæmpning af svingninger i CD'er. Der er laver af gummi eller lign., og har vel den samme lydforbedringende skavank som en CD, at de vejer. De svingninger, som  taler om er ikke svingninger omkring omdrejningspunktet (dvs. hastighedsændringer), det har vi en stabil clock-generator til at tage sig af, ikke sker. De svingninger, som beymrer mig, at radielle svingninger, horizontale og vertikale svingninger (har jeg du dem alle med?) med bølgebredder i nærhenden af vores CD's fysiske mål. Kan ¨vi komme af med den,er vi nået langt stykke. Mener jeg. Jeg demonstreret gerne princippet selv, ellers prøv derhjemme. Som  en så meget andet her i liobetr, overvej WAF. Gog fonøjelse:

Jens Mortensen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 08 April 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:

Hej Carsten.

De svingninger, som beymrer mig, at radielle svingninger, horizontale og vertikale svingninger (har jeg du dem alle med?) med bølgebredder i nærhenden af vores CD's fysiske mål. Kan ¨vi komme af med den,er vi nået langt stykke. Mener jeg. Jeg demonstreret gerne princippet selv, ellers prøv derhjemme. Som  en så meget andet her i liobetr, overvej WAF. Gog fonøjelse:

Jens Mortensen

Hej Jens,

Det var faktisk også disse svingninger jeg mente. Jeg kunne bare godt tænke mig at en ekstra CD giver for stor total tykkelse. Dermed for stor belastning på visse konstruktioner.

Et godt velkonstrueret drev holder CD'en i et jerngreb, og behøver derfor ikke yderligere stabilisering, ellers tror jeg godt på at diverse "overlægsskiver" kan give en markant forbedring.

Karsten

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Må give Jens Mortensen ret. Der er faktisk noget at hente med en ekstra cd lagt ovenpå. Især i de yderste spor på en skæv cd, træder forbedringen klart frem.

Der er dog et problem udover den mulige større slitage på motor mm.. Hvis man har en afspiller med traditionelt skuffesystem, er det mere end svært at sikre sig den ekstra cd er centreret når afspilningen starter, og så er man jo lige vidt. Clampingsystemet er sjældent udformet til mere end en cd ad gangen .

Jeg har dog løst problemet ved simpelthen at lave en ny clamp med den ekstra cd fastmonteret. Herved er jeg sikker på at centreringen er iorden hver gang, og jeg er yderligere fri for 'besværet' med at skulle lægge den ekstra cd ovenpå. Stabilisatoren bliver ganske enkelt i maskinen, når jeg åbner skuffen .

Alles in ordnung?? Næh, jeg har afmonteret tingen igen da jeg ikke kan få den til at fungere ordentligt sammen med Statmat, som jeg synes giver endnu mere vellyd. Men løsningen kommer til mig en eller anden dag!!!

Mht løbeværkets holdbarhed kan jeg tilføje, at jeg på min forrige cd-spille indbyggede en sandwich baseret på Holfi's Stabilizer, der vejer mange mange gange mere end en cd-skive. Den kører problemfrit på ottende år nu såå... Men det er selvfølgelig ingen garanti for at det vil være tilfældet i andre afspillere.

Hov. Tråden var vist om Densen's DeMagic. Jeg har den godt nok liggende, men det er meget sjældent den kommer i brug efterhånden. Med hånden på hjertet har jeg vist aldrig rigtig kunnet konstatere noget som helst. Men den var billig, og det var forsøget værd

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes