Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: ubalanceret til balanceret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg står i den situation at jeg gerne vil forbinde en ubalanceret RCA udgang fra en for-forstærker til en balanceret XLR indgang på en effektforstærker. Da jeg gerne vil lave selve kabeltrækket mellem for-forstærker og effektforstærker med balancerede kabler skal signales lige konverteres til et balanceret.
Så er spørgsmålet bare hvordan konverteringen fra ubalanceret til balanceret gøres bedst muligt?
Som jeg kan se er der to forskellige måder at lave konverteringen på, aktiv (opamp baseret) og passiv (trafo baseret).
Men det er noget svært at finde noget info om hvad der bedst egner sig til hifi brug da enheder der klarer den slags konvertering normalt er studie grej hvor der kan være nogle lidt andre faktorer der spiller ind.

Så jeg vil gerne høre om der er nogen der har nogle erfaring med hvad der er bedst til hifi brug, aktiv eller passiv?

Venlig hilsen
Morten Jensen
Til top Vis alf_17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alf_17 Besøg alf_17's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Find et kabel der er konstrueret sådan eller lav et.

Jeg havde et, hvor jeg kørte fra RCA på pre'en til XLR på monoblokkene. Det er siden blevet monteret med XLR stik i den anden ende også, da min nye pre er balanceret.

Ingen konvertering nødvendig...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Ingen konvertering nødvendig...

Jeg ved godt man kan gøre det uden konvertering, men vil gerne udnytte de støjreducerende egenskaber et balanceret signal har.
Til top Vis alf_17's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alf_17 Besøg alf_17's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Ja men de støjreducerende egenskaber er skam forsvundet ved at tilsutte et ubalanceret signal...der er forøvrigt heller ikke støjproblemer med linie signaler. Det er ved svage signaler som mikrofoner og lange træk der fordel ved balanceret i så henseende...ellers ikke..-.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

så skal du nok have 3 ben på stikkene i begge ender...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
så skal du nok have 3 ben på stikkene i begge ender...

Det ef vel det der hedde balanceret.

Men der finde XLR (Han eller Hun) adapter til RCA, og kable der går fra XLR (Han eller Hun) til RCA

Fx. Neutrik 3 polet XLR hun - RCA / phono stik

Eller også laver Neutrik færdig DI-Bokse fra XLR til RCA

NEUTRIK NA2F-D2B-TX
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Planen er var at bruge en DI box mellem forforstærkeren og effektforstærkeren til at lave konverteringen til balanceret. Dvs korte ubalancerede RCA kabler mellem forforstærker og DI box, og så balancerede XLR kabler fra den balancerede udgang i DI boxen til effektforstærkeren.
Så spørgsmålet gik på om det var bedst at vælge en aktiv eller en passiv DI box.
sorry hvis jeg ikke lige fik formuleret mig klart i første forsøg :)

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 06 November 2011 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Hvis der er under 10-15m imellem forforstærker og effektforstærker tror jeg ikke en konvertering er noget værd, men blot mulig kilde til lydforringelse (flere stik->flere signal overgange->større risiko for tab). Der er sjældent opsamling af støj på en RCA forbindelse i kabler af den længde.
Har du reelt problemer med opsamling af støj imellem forforstærker og effektforstærker?
Hvis ikke er min anbefaling at du kører direkte RCA-XLR med kabel (uden udnyttelse af balanceret drift).
Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Teerex skrev:
Hvis der er under 10-15m imellem forforstærker og effektforstærker tror jeg ikke en konvertering er noget værd, men blot mulig kilde til lydforringelse (flere stik->flere signal overgange->større risiko for tab). Der er sjældent opsamling af støj på en RCA forbindelse i kabler af den længde.

Det kan der selvfølgelig være noget om, men situationen er sådan at jeg er nødsaget til at trække signal og strømkablerne sammen, så jeg er lidt nervøs for hvad indstrålingen fra strømkablet kan gøre ved signalet.

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 06 November 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

alf_17 skrev:

Teerex skrev:

Hvis der er under 10-15m imellem forforstærker og effektforstærker tror jeg ikke en konvertering er noget værd, men blot
mulig kilde til lydforringelse (flere stik->flere signal overgange->større risiko for tab). Der er sjældent opsamling af støj på
en RCA forbindelse i kabler af den længde.

Det kan der selvfølgelig være noget om, men situationen er sådan at jeg er nødsaget til at trække signal og
strømkablerne sammen, så jeg er lidt nervøs for hvad indstrålingen fra strømkablet kan gøre ved signalet.

Jeg tror du forsøger at løse et problem, der i virkeligheden ikke eksisterer. Et ordentligt skærmet kabel, vil ikke give støj-
problemer, fordi det ligger sammen med et strømkabel.
Du kan til gengæld være 100% sikker på, at en konvertering fra ubalanceret til balanceret, i sig selv vil øge støj,
forvrængning og i det hele taget påvirke lyden negativt. Du tilfører jo et ekstra kredsløb, for at løse et problem du ikke har.

Så mit bud er: Brug et ordentligt skærmet RCA-XLR kabel.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Nu er det sådan at det er den balancerede indgang, som gør den store forskel - om udgangen er balanceret eller ej betyder intet. Det væsentlige er at støjen som indstråles på kabeltrækket mellem forforstærker og effektforstærker bliver elimineret og det gør den balancerede indgang under forudsætning af at den ser ind i samme impedans i både det inverterede og ikke inverterede signal. En balanceret indgang gør altså det at ens signaler på de to signal ledninger udfases hvorimod differencer lægges sammen. Støj vil være i fase og det oprindelige signal er enten signal + inverteret signal (XLR / ægte balanceret) eller signal + 0 (RCA = single-ended).

Man kan selv lave signalkablet således: How do I make a RCA / chinch to XLR cable?
Se også billedet som der linkes til.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Så mit bud er: Brug et ordentligt skærmet RCA-XLR kabel.

Fair nok, det kan være jeg skal prøve det først så, men hvor kan jeg købe sådan nogle kabler til en fornuftig pris?
Eller hvis jeg skulle få lyst til selv at prøve at samle kablerne, hvilken type kabel skal jeg bruge? Er det bare mikrofon kabel?
Hvad er smartest når stel og -ve skal forbindes, at bruge et enkeltlederkabel med skærm og så forbinde de to i XLR stikket, eller et dobbeltleder kabel og så forbinde skærm og -ve i RCA stikket?

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Man kan selv lave signalkablet således: How do I make a RCA / chinch to XLR cable?
Se også billedet som der linkes til.

Ahh det gav vist en del af den information jeg spurgte på, så mangler jeg bare nogle anbefalinger på hvor jeg køber stumper.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 06 November 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

- signalet må skulle belastes med samme modstand som angivet udgangs impedans på pre-ampen...evt støj skal jo mødes af samme dæmpning. Eller hva...både ingangs impedans på effekten og udgangs-impedans på pre bidrager jo til dæmpningen.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

- signalet må skulle belastes med samme modstand som angivet udgangs impedans på pre-ampen...evt støj skal jo mødes af samme dæmpning. Eller hva...både ingangs impedans på effekten og udgangs-impedans på pre bidrager jo til dæmpningen.

Det er jo vigtigt at den samlede impedans er ens i begge grene, men husk lige på at indgangsimpedansen som regel er i området 10k - 100k og udgangsimpedansen er i området 10-100ohm og dermed udgør udgangsimpedansen er relativ lille del af den samlede impedansen der skal optimeres i forhold til. MEN jo mere præcist jo bedre CMRR - altså undertrykkelse af støjindstråling.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

alf_17
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Det er jo vigtigt at den samlede impedans er ens i begge grene, men husk lige på at indgangsimpedansen som regel er i området 10k - 100k og udgangsimpedansen er i området 10-100ohm og dermed udgør udgangsimpedansen er relativ lille del af den samlede impedansen der skal optimeres i forhold til. MEN jo mere præcist jo bedre CMRR - altså undertrykkelse af støjindstråling.

Vil det i så fald være besværet værd at måle udgangs impedansen på for-forstærkeren? Det burde vel ikke være så svært, med et multimeter og en modstand på udgangen burde man kunne lave nogle målinger og ud fra ohms lov regne sig frem til udgangs impedansen?
Men hvilket signal skal man så give for-forstærkeren når man laver målingerne? Jeg tænker sinus bølge, men hvilken frekvens? Eller evt. white noise?

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ps. Undskyld! fejlindlæg.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes