Forfatter |
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 05 April 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender i til sølv højttalerkabler? Hvad er specielt ved dem og evt. hvordan påvirker det lyden?
jeg mener emnet er blevet diskuteret i en tråd, men jeg kunne bare ikke finde det.
|
Til top |
|
|
angrii Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sølv er en bedre leder en kobber naturligvis.
men jeg mener at have hørt at lyden bliver blødere og bassen kraftigere, men er ikke helt sikker
|
Til top |
|
|
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
angrii skrev:
sølv er en bedre leder en kobber naturligvis.
men jeg mener at have hørt at lyden bliver blødere og bassen kraftigere, men er ikke helt sikker
|
|
|
Nærmere omvendt, lyden bliver lysere og lidt klarere i især diskant-området, det kan have en tendens til (efter min mening) at skære med "metal"-diskanter.
|
Til top |
|
|
willold Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at ville indgå i en dybere kabelsnak omhandlende sølv vs kobber, så er det vist mere en GENEREL holdning at sølv kan lyde "skarpere"/klarere og mindre korpulent(altså "mindre bas") end kobber... altså omvendt af hvad Angrii antyder.
men der findes mange eksempler på kabler der lydmæssigt trodser sådanne generelle karakteristika af deres ledermateriale; så om en generel diskussion kan bibringe noget entydigt tvivler jeg på...
men jeg kan godt li' sølv 
mvh
|
Til top |
|
|
Peter V Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede sølv til mit Thulesæt men kobber passede meget bedre - så det kommer meget an på hvilket anlæg/højtalere man har og hvordan man ønsker det skal lyde.
|
Til top |
|
|
octo Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter V skrev:
Jeg prøvede sølv til mit Thulesæt men kobber passede meget bedre - så det kommer meget an på hvilket anlæg/højtalere man har og hvordan man ønsker det skal lyde.
|
|
|
Ja helt klart, jeg har et marantz anlæg og et par højtalere med soft dome diskanter, jeg synes mine sølvkabler passer godt ind i dette setup, de suplerer anlæget godt.
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har haft Teflar2, som er kobber/sølv kabel.
De egenskaber det havde på mit anlæg var, meget lyst og en smule skingert. Tilgengæld havde det en superhurtig og stram bas, som jeg savner .
Men valget var mellem skingert og behagligt, så det var jo nemt. Er dog stadig på jagt efter det rette kabel der kan give mig min bas tilbage.
Hvis du har højttaler / anlæg som er lidt mørkt i lyden, så vil jeg tro at sølvkabler kan være en mulighed.
Allan R.
PS: Findes det helt rigtige kabel mon ?
__________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
Järven Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for, at der er gået lidt inflation i ordet "sølvkabler". Det er blevet en fællesbetegnelse for kobberkabler belagt med sølv, sterlingsølvkabler og finsølvkabler. Vil man have den "ægte" vare, hedder det finsølvkabler, der er lavet af 100% rent sølv. De er både de bedste og de dyreste. De er ikke hidsige, skingre eller lyse. Eksempler på finsølvkabler er: Duelund, AR og Audio Note. Indtil videre har jeg kun hørt et kobberkabel, der kunne hamle op med finsølvkabler og det er Jormas, desværre ligger det i 30.000 kr. klassen.
MVH
|
Til top |
|
|
helmuth Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu et eksempel er kabler fra bertram http://www.audiokabel.dk/ som jeg har hørt og de er efter min mening heller ikke "skingre"
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for besvarelserne.
Jeg tror ikke jeg vil købe nogen sølvkabler, hvis resultatet er en hidsgi, skingre, lys og skarp lyd. Jeg må prøve at låne sølv kabler et eller andet sted fra før jeg beslutter mig.
|
Til top |
|
|
HIFI_n00b Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs de 2 ovenstående indlæg, med alternativer som netop beskriver at det ikke nødvendigvis behøves at blive lysere/skingert  . __________________ Mvh Casper.
www.gamersforum.dk
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
helmuth skrev:
Endnu et eksempel er kabler fra bertram http://www.audiokabel.dk/ som jeg har hørt og de er efter min mening heller ikke "skingre"
|
|
|
Ja siger de , men alt for dyre .
sølvkabler har det med at fortælle hvad udstyr du ellers har .
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Tak for besvarelserne.
Jeg tror ikke jeg vil købe nogen sølvkabler, hvis resultatet er en hidsgi, skingre, lys og skarp lyd. Jeg må prøve at låne sølv kabler et eller andet sted fra før jeg beslutter mig.
|
|
|
Hvis du vil spendere nogle tusser på et godt sølv kabel, så prøv et Bertram kabel. Jeg har selv det billigste sølv højttalerkabel fra Bertram der hedder Model 1. Det er absolut et lækkert kabel og det lyder IKKE af sølv, i dårlig forstand forstås. Mine tidligere indtryk af de sølv kabler jeg før havde prøvet, var at sølv var lidt tyndt og med en tendens til at være lidt skinger. Men som alt andet, er sølv ikke bare sølv og ej heller kobber. Måske multicore sølv er mere kræsen overfor det givne hardware en solid core?? Mit Bertram kabel er 2 fladvalset sølvledere til hver kanal og dette kabel har tværtimod en evne til at skabe en form for varme og klangægthed, som jeg ikke før har hørt.
Jeg har også lige udskiftet mit gamle no-name digital kabel ud med et ditto Bertram. Dommen er klar: 
|
Til top |
|
|
helmuth Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bertram har 30 dages fuld retur-ret så det er vil bare at prøve !!!!!
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI-n00b:
Jeg har ikke bestemt mig, jeg vil prøve at finde en forhandler i Aalborg eller i nærheden af Aalborg, som kan låne sølvkabler til mig.
I må godt skrive, hvis i kender en forhandler som har dem og godt vil låne ud.
Jensen:
Du skriver: sølvkabler har det med at fortælle hvad udstyr du ellers har
Hvordan skal jeg forstå det?
Mr. High Fy:
Det lyder interessant. Hvad er prisen på de sølvkabler (Model 1)?
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
HIFI-n00b:
Jeg har ikke bestemt mig, jeg vil prøve at finde en forhandler i Aalborg eller i nærheden af Aalborg, som kan låne sølvkabler til mig.
Jensen:
Mr. High Fy:
|
|
|
Hvis du har noget udstyr der ikke er velopløst i lyden for du det af høre .
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen:
Hvordan definerer du velopløst i lyden?
|
Til top |
|
|
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skiftede fra Tara Labs OMNI(kobber) til Van Den Huls CS-122(sølv), og synes helt klart at lyden er blevet mere klar, men uden tab af bass. Alt er blevet mere stramt og præcist. Det kan evt. osse ha noget at gøre med at det menes blandt nogle at diskanten kører på ydersiden af lederen, og bass på indersiden. Derved bør kabler med fine/tynde ledere(tråde) være mere kvalificeret til at transportere diskanten (CS-122, bl.a), da der er en relativ lille kerne i et meget tyndt kabel. Kabler med grovere/tykkere ledere bør derimod være bedre til at transportere bass eftersom der er en større overflade på lederene(Tara Labs; Phase 3, Nexa, Omni).
Det lyder lyder logisk nok hvis det er rigtigt at lydene transporteres på den måde som nævnt ovenover. Men jeg er selvfølgelig ikke 100% sikker på den teori. Som sagt blev bassen strammere da jeg skiftede til CS-122 som modsat OMNI, som jeg skiftede fra, har relativt fine ledere. Dette burde jo så ikke passe. Men der skal sikkert osse være noget andet der spiller ind. Og det er meget muligt at det kan være "sølv-effekten" som jeg oplever. Så selvom jeg er skiftet over til et kabel med tyndere ledere, oplever jeg en både en strammere bass, og en mere tydlig diskant.
Men lad det være op til jeres egne ører, og jeres eget anlæg. __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 07 April 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen:
Mr. High Fy:
Model nummeret var forkert. Min model hedder model 2 og laves desværre ikke mere. Prøv at ringe direkte til Bertram himself på 5482 2445 Han er en meget flink mand og han kan fortælle dig om priser mm.
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy
Det er ikke sikkert han er på arbejde nu, så jeg vil ringe til ham efter påske ferien.
|
Til top |
|
|