Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kan dette være virkeligt ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Modifikationer med linolie.
Vi har nok alle lyst til at forbedre vores anlæg da det er dyrt at skifte ud til noget bedre og der er meget at hente med små
simple ting, virkelig meget endda. Og så er det også sjovt.
Jeg vil foreslå brug af linolie til dem der ikke har gjort det endnu. Og det kan afprøves uden de store udlæg, og der er
fortrydelsesmulighed.
Linolie har den store gode ting, at den tiltrækker fugt. Og fugt det aflader.
Man starter med, efter man har lyttet til kendt musik, at indsmøre bundpladen i sin cd afspiller med linolie. Hvis den er
dobbelt bundet, som på min Marantz CD 17 K.I., så bør det også gøres inden i. Linolien virker bedst, når den er oxyderet.
Men det vil kunne høres med det samme alligevel. Det er i hvert fald min erfaring.
Skulle man fortryde, kan den fjernes igen. Men når bundpladen er valgt som det første, så er det fordi det så ikke ses.
Og så er det sjove, at lytte. Er der sket noget med lyden?
Min erfaring er med min Marantz CD 17 K.I. Sign., at efter der kom linolie på bundpladen indvendig og udvendig er, at der
kom mere stilhed og ro. Mere renhed og lyde fra musiker der rørte på sig, kom bedre frem.
Så det næste det kan gøres er, at indsmøre undersiden af låget, bagstykket og siderne. Ja alle de dele af kabinettet der kan
ses, får sig en gang lindolie. Og en sjov ting er, at når låget fjernes på ens apparater, så bliver der mere højt til loftet i
musikken. Og linolien gør, at noget af den negative påvirkning som låget gør, bliver reduceret. Det vil dog stadig væk være
bedst at spille musik uden låg.
En ting der virkelig rykker er linolie på transformatoren i forstærkeren. Jeg oplevede igen, at der blev mere stilhed. Og
dermed følger at meget lave lyde kan høres bedre.
Bassen bliver nemmere at følge og virker som der er mere tryk på. Der er kommet nye nuancer i musikken.
Musikken er blevet mere dynamisk. Linolien bør nok være tør før man spiller musik.
Det er herligt, at man kan forbedre sit anlæg næsten gratis. Og så skal man til at genhøre sine CD’er.
Med venlig hilsen
Sven Palvig.
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

JK-68 skrev:

........En ting der virkelig rykker er linolie på transformatoren i forstærkeren. Jeg oplevede igen, at der blev mere stilhed. Og dermed følger at meget lave lyde kan høres bedre.
Bassen bliver nemmere at følge og virker som der er mere tryk på. Der er kommet nye nuancer i musikken.

man kan jo kun sidde lidt og undre sig over hvorfor alle fabrikanter af transformatorer ikke dypper dem i linolie før de monterer dem :) 

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Svend
Er du ikke blevet lidt gammel
Jeg mindes at du & Mr Duelund talte en del om det i, ja vel i 2003-04.
Det var måske bare det gamle olie der var tørret ind
Personligt holder jeg mig til bilen, når der skal smøres...

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2012 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg tror mere på placebo effekt end på linolie, hvis jeg skal være helt ærlig :)

Linolien forbliver udenpå huset her hjemme :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes