Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 04:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Supra Sword vs. Jumper ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Skattefar ga´v sku lige et sæt sword rca og et sæt højttalerkabel :-) nu forholder det sig sådan at jeg er den glade ejer af et
sæt Audiovector højttaler med mulighed for tri-wire, hvis jeg skal ha originale sword jumper, så skal jeg ha 2 sæt af en pris af
1599 pr sæt Jeg er lidt af en fedtsyl Hvilket kabel kunne jeg selv lave nogle jumper af der macther swords lyd eller
tæt på ???? bruger i øjeblikket van den hul c122 i mellem terminalerne på højttalerne...
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at sparke liv i tåden igen kom til at tænke på om højttaler kablet skal i bas terminalerne og så jumper til mellemtone og diskant
eller er det hip som hap. Kom gerne med argumenter for og imod...

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Du sætter ht.kablet fra forstærker til de nederste terminaler, og med et par stumper af det samme kabel, forbinder du dem til mellemtone/diskant.  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 April 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Du sætter ht.kablet fra forstærker til de nederste terminaler, og med et par stumper af det samme kabel, forbinder du dem
til mellemtone/diskant.  

carsten

Ja det ser man stort set altid, men hvad vil forskellen være i at sætte kablet i de øverste terminaler og så jumper til de nederste ??? Bare en sjov
tanke

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 21 April 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Der er nogen der mener at det lyder bedre, men jeg har ikke erfaring med det. Jeg tvivler nu meget på om man kan høre forskel  

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:

Ja det ser man stort set altid, men hvad vil forskellen være i at sætte kablet i de øverste terminaler og så jumper til de nederste ??? Bare en sjov tanke

Ofte vil det jo være mest praktisk at kablet kører op i de nederste terminaler først, da kablet kommer nedefra. Hvis du har kablerne til at komme ovenfra kan du bare gøre det omvendt.

Lydmæssigt betyder det absolut intet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Tak for svar... Men tilbage til mit problem, nogle forslag til kabel til at lave jumper af ??? Det bliver voldsomt dyrt med sword da jeg har triwire
højttaler....

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 22 April 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Tak for svar... Men tilbage til mit problem, nogle forslag til kabel til at lave jumper af ??? Det bliver voldsomt dyrt med sword da jeg har triwire
højttaler....

vis du har mulig heden til det der bliver vist på bilederne her så gør det og spar dine penge på alt anet, for det virker bare helt ok

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
højttaler....

Det tyder på du har AV Højttaler ;-) som det er vist på billede ovenover er det muligt at gøre som så, men forstår godt du ikke vil overveje at begynde at skære i dine sword kabler..

jeg vil anbefalekabel Chord Odyssey install det koster ikke mange bassøre og er et super kabel men du skal bruge dobbel leder og gør som vist på billede.. med afisoleringen

men skriv hvilken HT du har for det har også betydning på lyden  er det AV med bånddiskant så skal dine ht kabler monteres deroppe

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

flemsemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2004
Sendt: 22 April 2012 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Mht. om der er forskel på at tilslutte til øverste/nederste terminaler har jeg en lille bemærkning.

Hvis jumperkablerne gør en lydmæssig forskel, så må det da også betyde noget hvor højttalerkablerne bliver tilsluttet.

Hvis man tilslutter direkte til diskantsektionen, må man da gå uden om jumperkablerne i diskanten. Omvendt hvis de bliver tilsluttet til bassektionen, så må det være diskantsektionen der bliver berørt af jumperkablerne.

Jeg ved ikke om i kan følge min tanke, eller der er måske et eller andet jeg har misforstået?

Til top Vis flemsemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemsemand

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hel enig,  en hver samling kobling  eller kabel  er med til at for ringe lyden,  men en vigtig ting er dog at få udskiftes de billige messing bøjlere som er mellem terminalerne på højttaleren..med gode jumper  det løfter lyden en del  for forskelden på om du kobler i top eller bund mindre  med de skal være af gode matrialer

nu med hensyn til tilslutning på en Audiovector evt S3A   ja så er det fordi den bånddiskant  er meget følsom... men tager du en anden version af AV   super eller Signature   ja så har det mindre at sige  jeg har prøvet det..  så jeg valgte at købe Chord Signature Jumper  som var det samme matriale som mine højttaler kabler

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Forslag: 2mm blød sølvtråd, det oxidere ikke som blottet kobber pg leder evnen er i top, det kan købes i små mængder.

http://www.ravstedhus.dk/pi/Sølvtråd_2_0_mm_blød_935__4005_2 396.aspx

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 April 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Supra sword fåes vel ikke i løs meter, og hvis det gør skal de så ikke termineres på en særlig måde for at opnå supra swords
funktion ???? eller....

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også sige at det ikke behøver at være samme kabel som du bruger som højtalerkabel... alt er faktisk bedre end de
bøjler... Jeg bruger selv Tannoy Ref. som kabel til lusene og BJC 4S11 som højtalere kabel
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 22 April 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Det teorëtisk korrekte er, når man har valgt at anvende jumpere i stede for bi-wiring, at forbinde kablet fra forstærkeren til diskanten, og derfra til mellemtone/bas. Forklaringen er, at de små ulineariteter, der er mellem kontaktfladerne, har størst betydning for diskant eftersom spændningsniveauerne er mindre for diskant end for mellemtone/bas. Det passer godt med, hvad GamuT anbefaler ifm. mine L5'ere. Noget lignende må gælde, hvor man anvender jumpere i stedet for tri-wiring. Om det kan høres, har jeg ikke efterprøvet.

Mht. jumpernes kvalitet, så forsøgte jeg først med almindelig netledning, og det var ikke noget succes. Der skal kvalitetskabler til - det var hørbart.

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der er jo to lag kobber

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der er jo to lag kobber

Jeg vil anbefale du finder nogle stik som kan skruges og presser lederne mod metalet hvis ikke det kan loddes

ned til din lokale pusher han har sikret stil i alle prislag

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2012 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der
er jo to lag kobber

Jeg vil anbefale du finder nogle stik som kan skruges og presser lederne mod metalet hvis ikke det kan loddes

Det jeg tænker på er, om man bare skal sno det inderste og yderste lag kobber sammen og så sætte et stik på ????

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Darwin skrev:

sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der
er jo to lag kobber

Det jeg tænker på er, om man bare skal sno det inderste og yderste lag kobber sammen og så sætte et stik på ????

Ja det er det du gør, det er fordi supra i det ene lag snor cv  og det andet lag ccv  så du snor det hele sammen  også bruger du en god loddetin med lidt sølv i   eller finder et stik hvor det skruger/presser så du får en god forbindelse

TroelsP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Sendt: 19 Maj 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. at skrue en basenhed ud og tag et kig ind i HT. Se lidt på hvilken kvalitet kabel der løber fra terminaler til delefiltre og videre ud til enhederne. Jeg vil tro det er mindre end 1.5 mm2, og koster med garanti ikke over 10 kr/m.

Så har du et godt grundlag for at vurdere hvor meget energi du skal lægge i at indkøbe eller producere jumpers. Hint: Du kan også lodde den interne kabling ned på samme terminalsæt, så slipper du helt for jumpers :)

Hvis du gerne vil bruge penge på at tweake din HT, så kig istedet på kapacitorerne i filtret. Der kan være god mening i at opgradere her, for der er ofte sparet selv i dyre HT. Men det er sfl kun hvis du mener der er noget at komme efter i diskanten.

Dette er ikke noget jeg siger for at genere dig eller andre kabel entusiaster. Jeg tror 100 % på at folk kan høre forskel på kabler. Men jeg tror også på at der bliver solgt rigtig meget dyrt kabel på baggrund af folks usikkerhed omkring hvad der er op og ned i kabeldebatten. Man skal gøre sig sine egne erfaringer, og ikke bare tage andres ord for gode varer. Så bliver man nemlig ofte snydt.

Til top Vis TroelsP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TroelsP

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes