Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Xlr eller rca til sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2012 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Hej inde på Hifi4all

Lige nu har jeg et almindeligt sub cabel sat til min subwofer, men lod mærke til at der er XLR udgange på min subwoffer også, men om det er bedre end alm sub cable ved jeg ikke så ville da lige høre hvad i andre har erfaret, dem af jer som har kørt XLR over sub.

Til top Vis --Jay--'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af --Jay--

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2012 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Synde ikke at jeg er støt på en XLR sub kable, så måske laves det ikke ?

Der er vel både en XLR sub. indgang og et XLR sub. udgang på din sub. ikke ?

Hvis der også er en udgang er fordi at man kan sætte endnu en sub til.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Ja der er en XLR ind og udgang ja.

Indgang til indput (Fra processor til Sub)
Udgang til en evt slave sub.

Så jo vil da mene at du godt kan bruge XLR indgangen til at forbinde din sub til forstærker med.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2012 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Synde ikke at jeg er støt på en XLR sub kable, så måske laves det ikke ?.

Et XLR signalkabel er et XLR signalkabel... Der er ikke noget der hedder et "XLR sub kabel" som kan noget specielt.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Altså jeg er nu støt på dette her split kabel indtil videre. og de skriver nu det er et XLR sub split kabel.

http://www.av-connection.dk/?PGr=2009&ML=851

Men kan også være lige meget hvad det ene hedder frem for det andet, mit spørgsmål var myntet på om hvor vidt benyttelsen af denne XLR indgang vil gavne mere end med et alm sub kabel.

Hvis dette overhovedet er muligt :). Men det må sgu da være der af en eller anden grund.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 April 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:

Men kan også være lige meget hvad det ene hedder frem for det andet, mit spørgsmål var myntet på om hvor vidt benyttelsen af denne XLR indgang vil gavne mere end med et alm sub kabel.

Hvad skulle det gavne -  at tosserne skriver ens sub vil spille højere/kraftigere er noget vrøvl da XLR indgange normalt kører med andre indgangsimpedanser og niveauer end normale indgange......

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
--Jay-- skrev:

Hvad skulle det gavne -  at tosserne skriver ens sub vil spille højere/kraftigere er noget vrøvl da XLR indgange normalt kører med andre indgangsimpedanser og niveauer end normale indgange......

Det er jo så lige det, også derfor jeg spørger herinde :). Men er det XLR indput på min sub så til pynt?? Der må da være et formål med det.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Fordel ved at bruge XLR kable til en sub, er vel at man få ekstra 6db foræret, plus at man kan trække så lange kable som
mulige uden kvalitets tab, ting der vel er en fordel med en sub. ikke ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Fordel ved at bruge XLR kable til en sub, er vel at man få ekstra 6db foræret, plus at man kan trække så lange kable som

Så er det da også et plus fremfor et alm sub kabel, men lyder ikke til at der er nogle som benytter sig af det.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

glæm nu det der med sub kabel det er sals gas, almenelig signal kabler gør det det skal gøre

XLR har den fordel at man kan trække lange kabler så undgår man brum vis alt er som det skal være og i de fleste telfæller med kraftiger signal, i PA verden bruger man dette systen netop for at undgå brum

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:
StarTrek skrev:

Så er det da også et plus fremfor et alm sub kabel, men lyder ikke til at der er nogle som benytter sig af det.

det er ikke altid det lyder godt da komponent kvaliteden i mange systemer ikke er god nok, desvære

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Ok så tror jeg da jeg har fået mit svar, men lur mig om jeg ikke nok skal få det afprøvet når jeg finder det rette kabel :)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:
Ok så tror jeg da jeg har fået mit svar, men lur mig om jeg ikke nok skal få det afprøvet når jeg finder det rette kabel :)

vis du kenner en butik med pa udstyr, der kan du købe disse XLR kabler og sikkert til en helt anen pris en vis det var til hi-fi  , har du også XLR ud gang på din forstærker ??? eller der hvor du skal hende signalet fra.

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

--Jay-- skrev:

vis du kenner en butik med pa udstyr, der kan du købe disse XLR kabler og sikkert til en helt anen pris en vis det var til hi-fi  , har du også XLR ud gang på din forstærker ??? eller der hvor du skal hende signalet fra.

Nej min forstærker har ikke XLR udgange på så søger et XLR til RCA stik.
Men tror du så ikke det vil give noget når min forstærker ikke understøtter en XLR udgang??

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:
nhj4 skrev:

--Jay-- skrev:
Ok så tror jeg da jeg har fået mit svar, men lur mig om jeg ikke nok skal få det afprøvet når jeg finder det
rette kabel :)

vis du kenner en butik med pa udstyr, der kan du købe disse XLR kabler og sikkert til en helt anen pris en
vis det var til hi-fi  , har du også XLR ud gang på din forstærker ??? eller der hvor du skal hende signalet fra.

Nej min forstærker har ikke XLR udgange på så søger et XLR til RCA stik. Men tror du så ikke det vil give noget når min
forstærker ikke understøtter en XLR udgang??

Så giver det absolut ingen mening for dig. De potentielle fordele ved XLR findes kun, hvis signalvejen rent faktisk er balanceret
og ikke blot består af et XLR til RCA stik.

Spar tiden og brug pengene andetsteds :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

hmm nåh der skal jeg da lige love for at du ødelagde den ideé :)

Men kan se man skal op med den store pung hvis man skal have en ny surround forstærker med XLR udgange på.

Havde kigget på en Anthem MRX 700 men den har det heller ikke, nåh så for jeg ikke prøvet det.

Havde nu ellers set det lidt som en udvej til at få min sub til at stoppe med at brumme når den bare er tændt. Men tror jeg må ofre lidt på nogle bedre kabler og finde en anden placering af min sub i stedet, for der går alligevel 10m sub kabel til.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:

hmm nåh der skal jeg da lige love for at du ødelagde den ideé :)

Men kan se man skal op med den store pung hvis man skal have en ny surround forstærker med XLR udgange på. spar også dine penge der

Havde nu ellers set det lidt som en udvej til at få min sub til at stoppe med at brumme når den bare er tændt. Men tror jeg må ofre lidt på nogle bedre kabler og finde en anden placering af min sub i stedet, for der går alligevel 10m sub kabel til. prøv at tage signal kablet fra din sub og hør om den stadivæk brummer, vis den gør det så er det subben den er galt med, der kan du så prøve at vende dit strøm stik 180 grader og så høre om brummet er væk, hvor langt væk står din sub fra din forstærker ???

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Når jeg tager RCA kablet ud og tænder subben er der intet at bemærke, jo en lille bitte bitte brummen som man kun kan høre hvis man nærmest presser hovedet ind i subben, så vil mene at det er iorden og det bare er en sumren fra elektriske komponenter der starter op.

Men når jeg sætter RCA stikket i og tænder forstærkeren begynder den lige så stille og brumme.

Jeg har omkring en afstand af 4m fra sub til forstærker men der er fordi der kommer et dørhul i vejen der over til at jeg skal have kabelbakker rundt omkring døren og ned igen at RCA kablet kommer op i 10m.

Har fået af vide at mit kabel er for langt og at jeg skal stille min sub i front mod mig på en lige linie med front højtalerne så skulle jeg få den bedste virkning af subén og ingen støj pga. kort kabel, så måske det er udvejen vil jeg da ihvertfald lige prøve.

lige pt står subén over i et hjørne ved siden af min sofa, der var lige et hul som den passede så fint ned i men er nok desværre ikke den bedste løsning.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

--Jay-- skrev:

Har fået af vide at mit kabel er for langt og at jeg skal stille min sub i front mod mig på en lige linie med front højtalerne så skulle jeg få den bedste virkning af subén og ingen støj pga. kort kabel, så måske det er udvejen vil jeg da ihvertfald lige prøve. det er også det mest optimale, men prøv at vend stikket 180 grader på din forstærker.

jeg har en gang haft kabler der var næsten lige lange fra forforstærker og til effektrinet og der havde jeg ingen problemer med brum, der samlet jeg selv et kabel og kørte sudobalanseret ( det er nok ikke stavet rigtig  )

--Jay--
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
--Jay-- skrev:

Har fået af vide at mit kabel er for langt og at jeg skal stille min sub i front mod mig på en lige linie med front højtalerne så skulle jeg få den bedste virkning af subén og ingen støj pga. kort kabel, så måske det er udvejen vil jeg da ihvertfald lige prøve. det er også det mest optimale, men prøv at vend stikket 180 grader på din forstærker.

jeg har en gang haft kabler der var næsten lige lange fra forforstærker og til effektrinet og der havde jeg ingen problemer med brum, der samlet jeg selv et kabel og kørte sudobalanseret ( det er nok ikke stavet rigtig  )

Har lige prøvet og den brummer stadig.
nhj4 brummer din sub overhovedt ikke, ikke en lille smule når du har forstærker og sub tændt ??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes