| Forfatter |
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 10 Juni 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er godt klar over, at lyden i forskellige kabler er en smagsag, men findes der en gylden regl at gå efter?
Jeg ønsker mere bas, og gerne kontant.
Mit setup består af Yamaha MX-1000 forforstærker og 2 stk. Aragon 4004 mkll effektforstærkere på et sæt Infinity Kappa 90.
Kun til bassen.
Af signal kabler har jeg prøvet Van den Hul, Qed og Tara Labs prism 11, hvilket sidder i nu, højtalerkablet er Van den hul cleartrack.
Skal det være neutral, fyldig, flad, oxygenfri, kobber eller forsølvet eller???
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 11 Juni 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Funzy,
Den nedslående melding er, at du må prøve dig frem ...
Hvor godt du end forsøger at beskrive dit lydideal ("mere" og "kontant"), så er og bliver det subjektive vurderinger, som endda er afhængige af dit sæt-up.
Med "mere", mener du da mere niveau, bedre defineret, mere fyldig (ikke nødvendigvis en modsætning til "kontant", hvis der med "kontant" menes dynamisk) eller dybere bas? Eller er det lidt af det hele?
Jeg har prøvet kabler, som i visse sammenhænge lød fantastisk, mens de i andre sammenhænge var mere so-so ...
Find en eller flere forhandlere med et (godt) udvalg af kabler og lån "slangerne" med hjem i privaten, så du kan sammenligne og indkredse, hvor du får "mere" og af den "kontante" slags.
Du kan også eksperimentere lidt med din opstilling af højttalere. Måske kan du få side- og bagvægge til at give det ønskede løft i basniveau (hvis det altså er det, du ønsker?) ved at flytte lidt rundt på dine højttalere? Det handler dog nok om at finde en fornuftig balance, hvis du fortsat ønsker "kontant" bas.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 11 Juni 2012 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej fuzzy
Det er jo et meget diskuteret spørgsmål, du her stiller. Du har jo nok kigget her i fora, og vil se, at den såkaldte kabelkrig , kan fortsætte . jeg betvivler ikke, at nogle har bedre hørelse end andre. min personlige gyldne regel er, at samlet kabel udgifter af spejler ca 10 % af anlægets samlede værdi, dermed ikke sagt, at et dyrt eller billigt signal kabel gør det sidste trick. jeg har en kabelsamling der nok sparker R...v et eller andet sted, men samlet over årtier og altid pakket ned i lufttætte poser efter brug. Alle er som nye, men alligevel lidt forskellige.
En af de helt sjove ting, var da jeg fik en ny Dac, der udgang til xlr, der koblede jeg et xlr(balanceret ) til ubalanceret, her skete der noget interessant, ikke det vilde, men absolut mere snert i lilletromme og højere til loftet. det kan evt skyldes at udgangen på xlr sparet for elektronik, som den ubalancerede udgang har . Dette kabel som jeg brugte var bare et standard 1m købt hos ÅÅGE musik . Pris 149 kr. Gode stik - godt kabel . Så pris og kvalitet hører ikke altid sammen.
jeg vil hælde til det samme som det svar du fik 2 indlæg - prøv dig frem, lån nogle med hjem, lån hos dine venner osv.
Generelt hælder jeg altid til mellemprisgruppen, da man hermed får gode stik og kraftigt kabel, der kan tåle , at blive sat på og på og af igen , mange gange.
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 11 Juni 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan være meget store forskelle på kabler, men kun hvis man går fra noget elendigt til noget meget bedre. Der er forskel på gode kabler, men i min verden er de forskelle så små at jeg heller bruger energien andre steder. Et kabel kan ikke få en blød bas til at blive kontant. Et godt kabel er heller ikke frekvensafhængigt, så det dæmper ikke bassen (så er det defekt), du får derfor heller ikke en dybere bas af at skifte kabel.
Hvis ikke dit rum er rimeligt dæmpet/diffuseret kan du glemme alt om kontant bas.
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for rådene, der er jo nok ikke andet at gøre, end at jeg må igang med at lytte kabler.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt firkantet, kan man vel godt sige at et større kvadrat på kablet giver mere bas? Men derudover er der selvfølgelig en
masse forskelle som kan være lige det du søger eller være helt forkert i dit setup.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
| Helt firkantet, kan man vel godt sige at et større kvadrat på kablet giver mere bas? |
|
|
Nej, det kan man ikke sige. Et kabel er passivt og kan ikke give mere bas. Men et underdimensioneret kabel, vil blive varm og modstanden i kablet øges. Det vil dæmpe signalet og sikkert også give så dårlig en dæmpningsfaktor at bassen bliver slap og svampet.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke basenheden fra dine Infinity Kappa 90, men har engang set og hørt en større og ældre Infinity model, med to
basser i ca. 10" - 12" i hver side. På disse forholdvis store basser, er magneten kun lidt større ( ca. 12 cm i dia ) end en
Dynaudio diskant - det giver et højt Qt, dvs. magneten har ikke meget kontrol over membranen, den kan spille forholdsvis dyb
men lidt svampet bas. Vi prøvede en kraftig alm. amp mod en af de første Zap Pulse klasse D amp på ca. 2*100w, og Zap
Pulse lød meget mere fast og hurtig pga. mere kontrol med membranen.
....Hvis dine basser har en lille magnet til stor membran, kan du prøve en klasse D forstærker, måske den kan give den
ønskede fasthed !
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
megholm skrev:
Helt firkantet, kan man vel godt sige at et større kvadrat på kablet giver mere bas?
|
|
|
Nej, det kan man ikke sige. Et kabel er passivt og kan ikke give mere bas. Men et underdimensioneret kabel, vil blive varm
og modstanden i kablet øges. Det vil dæmpe signalet og sikkert også give så dårlig en dæmpningsfaktor at bassen bliver slap
og svampet. |
|
|
Hvornår er et kabel underdimensioneret ? Jeg har hørt et på 8,5 AWG mod et på 5 AWG dvs. ca. 9 kv mm mod ca. 20 kv mm,
og der var stor forskel på dybbas-lyden, til fordel for 5 AWG.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo an på hvor meget strøm der trækkes gennem kablet. Men prøv at måle. Jeg tror ikke der kan måles mere bas (jeg ved der ikke kan måles mere bas). Men som sagt kan måden bassen "afleveres" på være af en anden karakter.
Hvad der er stor forskel er også forskelligt fra lytter til lytter. Selv oplever jeg ikke store forskelle. 5 AWG (5 mm i diameter) har en modstand som solid core kabel på 1 ohm per kilometer, så rent elektrisk tabes der ikke noget, og dæmpningsfaktor kan næppe heller have betydning om kablet har en modstand på 1 ohm per kilometer eller 2 ohm per kilometer.
Et kabel har heller ikke en decideret delefiltervirkning, så det kan heller ikke ad denne vej fjerne bas.
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo den ohm`ske modstand har en del at sige i et kabel, men jeg tror nu ikke på at den gør den vilde forskel så man kan ændre en slap bas til noget bedre...der skal du nok over og se på effekt delen
jeg har selv et par små Audiovector K1 højttaler i køkket styrret fra pre out fra min Pioneer Reciver lx81 det signal sender jeg så op til en effekt 2x75W i 8 Ohm strømstærk block
Det giver i dagligdagen fin musik til køkknet..men for at vende tilbage til den ohmske modstand så der jeg stor forskel på mit pre out signal om det er sommer eller vinter om vinteren hvor der er frost i skungen og temperturen er måske - 5 grader og jeg bruger Supra højttaler kabel 2,5 mm mange trådet og kobber der er for tindet kablet er 20 meter langt
pre out om vinteren er -40 også er musiken i køkket som den skal være men om sommeren hvor temterturen er rundt 20 * ja så må pre out være rundt -35 for at lyden har samme nivue
men der er ikke forskel på hvordan den lyder højttaleren er hurtig og præsis og passer fint godt sammen min amerikanske effekt
jeg har lyttet hvor jeg havde en ringer effelt på der sejlede højttaleren
nu kender jeg ikke dine effekt men jeg synses du skulle prøve med nogle effekt hvis ellers du har fornuftig kabler
hvis du skal samligne med noget fysisk du har en stor betong klods du skal flytte og har en stærk kæde.....men en lille Kia som skal trække det så kommer du ingen vejende du skal nok havde fat i en volvo V70 D5 eller en 4 hjulstrækkende træktor så sker der noget
men se dig for når du kikker Watt er ikke bare Watt så her må du også prøve dig frem
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt ligge dether i en gammel tråd
Har selv ejet Aragon 4004 mk ll. Meget strømstærk amerikaner, med en stor svampet bud samt lukket top og mellemtone. Jeg var en rimelig tilfreds ejer, lige indtil jeg erhvervede et sæt Sirius 7C monoblokke. Herefter fandt Jeg fandt ud af hvad jeg havde manglet lydmæssigt i forhold til Aragon 4004 mkll. Aragon spiller ganske enkelt ikke åbent og musikalsk nok efter min smag.
Jeg tilslutter mig Riis. Køb du noget brugt Sirius. Der er meget mere musik i Ole´s gode gamle forstærkerier end den Aragon
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11191&P N=1
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin
Ok, smag og behag. Men jeg har selv haft en Aragon 4004/ll på prøve i nogen tid og her var der ingen blød eller svampet bas. Faktisk synes jeg, at lyden fra den er meget åben med masser af info. Lydbilledet er kæmpe stort. Bassen har så god en kontrol, at rum/perspektiv helt ned i dybbassen, er ret flot. Mellemtone og diskant var meget behagelig men ganske præcis. Lige meget hvor vild musikken blev, forblev den rolig og behagelig. Jeg har kun positive ord til dette kraftværk.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs nu dette grundigt igennem inden du investerer i dyre "hifi-kabler"
Placebo?
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2012 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine infinity kappa 90 er med 2 x 10" i hver højtaler, en mellemtone og en bånddiskant.
Aragon forstærkerne er på hver 2 x 200 watt i 8 ohm og 2 x 400 watt i 4 ohm. vægt 36 kg stykket
Grunden til denne tråd er, at jeg altid kun kar kørt med et effekttrin, men anskaffede mig så et mere for at prøve bi-amping.
Til toppen bruger jeg et audioquest jaguar kabel til 3600,- og et fedt van den hul højtalerkabel, lyden er suveren fyldig med mange detaljer.
Så spurgte jeg i den lokale hifi-klub, efter hvad jeg skulle anvende til bunden, der fik jeg et kabel til 69,- meteren og en van den hul the name signalkabel. Lyden lige nu er ganske ok, bassen er kontant og ikke svampet.
Som jeg skrev har jeg prøvet forskellige kabler, og der var forskel på lyden. Derfor tænker jeg at når der er forskel på disse kabler, findes der sikkert nogle der er endnu bedre. Der findes jo et hav af kabler, og tænkte om der var en special kategori inden for kabler der er værd at prøve.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2012 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
En klasse D amp. leverer lyden på en anden måde end klasse A eller A/B.
Cardas Golden Reference kunne være en mulighed, men det koster mere end en kl. D amp.
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2012 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Darwin
Ok, smag og behag. Men jeg har selv haft en Aragon 4004/ll på prøve i nogen tid og her var der ingen blød eller svampet bas. Faktisk synes jeg, at
lyden fra den er meget åben med masser af info. Lydbilledet er kæmpe stort. Bassen har så god en kontrol, at rum/perspektiv helt ned i dybbassen,
er ret flot. Mellemtone og diskant var meget behagelig men ganske præcis. Lige meget hvor vild musikken blev, forblev den rolig og behagelig. Jeg
har kun positive ord til dette kraftværk.  |
|
|
Ja somsagt så kender jeg ikke denne effekt men 2x200W skulle jo holde
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 Juni 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, 253W/8 ohm - 435W/8ohm og lidt over 700W/2ohm målt i FTC normen. Her er gode kræfter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 14 Juni 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen Voodoo i kabler!!!
Hvis du bruger 10-12AWG hele vejen rundt, kan det ikke gå galt!
Lad dig ikke påvirke af forhandleres eller andre sælgeres udsagn omkring lydforbedring ved køb af netop deres dyre produkt!
Det skal "kun" lede en strøm, der styrer en transducer, så vælg bare det tykke "No Name" kobber-kabel
LÆS!
|
| Til top |
|
| |