Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Træk af optisk kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
grunken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 April 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er i den heldige/uheldige situation, at jeg skal have trukket et optisk kabel fra min pc til min surroundreciver

Desværre ligger landet sådan at der er 20 meter fra pc til reciveren... Da jeg er fattig studerende har jeg valgt at købe kablet hos av-supply, og håber da også bare at kvaliteten er bare nogenlunde

Men spørgsmålet er så som følger er der nogen der har erfaring med at trække optiske kabler over denne afstand......og er der eksemplvis ting man skal være opmærksom på hjørner o.s.v ?

Min logik siger mig nemmelig at man skal undgå at ligge kablet helt ind til hjørnerne, da lyset vel har store problemer med at kravle rundt om hjørner...Og hvis "buede" hjørner er sagen, så bliver kæresten ikke glad for dette kabel

Sidst men ikke mindst er der andre muligheder ?

Til top Vis grunken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grunken

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 April 2004 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved virker kablet, eller også virker det ikke. , men måske jeg kan blive klogere?

Jeg benytter samme kabel fra av-supply. og det er som du selv siger hæderligt.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Det eneste du skal være opmærksom på er at dit kabel har en min. bøjningsradius, som hvis jeg husker ret er ca. 3-4 cm. Hvis du bukker kablet omkring en skarp kant kan du risikere at knække kablet eller ihvertfald beskadige fiberen så det ikke virker så godt. Hvis du laver hjørnerne omkring en ølflaske eller noget med ca. samme diameter så skulle der ikke være problemer, men mindre end det er nok ikke klogt.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Tror faktisk den anbefalede bøjningsradius er helt oppe på 30cm, for at undgå at signalet skulle skifte bølgelængde... Men den praktiske bøjningsradius er som også CarrotMan siger nok nærmere de 4-5cm! Jeg har trukket en hel del fibre til edb netværk, og jeg har også altid bare proppet dem godt ind i hjørnerne, og det har endnu ikke givet nogle problemer , desuden så er det signal du skal bruge ikke fuld duplex, så det med bølgelængden skulle nok ikke give de store problemer aligevel...
Du skal bare passe på den ikke knækker! Synes dog selv fibrene er mest udsat, hvis de f.eks. hænger i luften og bliver udsat for vind, vibrationer e.lign. så kan de godt finde på at knække lige pludselig!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Der er også forskel på et optisk audio kabel og de fibre der bruges til telenetværk mv. Audiokablerne kan svjv tåle lidt mere end de andre.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

grunken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for inputs

Jeg vil tror at argumentet ølflaske falder i god jord, kablet er lige bestil, og jeg håber det så forløber uden yderlige props :-)

Tak Alle

Til top Vis grunken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grunken

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes