Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad skal jeg vælge??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
niels31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ikke så meget erfaring hvad angår hifi, så det ville være rart hvis der var nogen der kunne komme med nogle ide'er. Jeg skal ud og have købt et surrund anlæg og et fjernsyn eller projekter. Hvad skal jeg vælge? 

Der er lige et par krav:

Det må gerne være små højttalere... Men stadig god kvali...

Højst 60000kr.

Hvis fjernsynet skal være fladtscreen skal det mindst være 42' tommer. Men det må også gerne være en projekter, med tilhørende læred.

Det skal understøtte Dts...

Jeg har hørt at man kan få en DvD, der kan dele lyden op i flere soner, er det noget der virker...?

Hvad med tilslutning af pc til surrund og fjernsynet... er der noget godt trådløst udstyr?

MvH Niels

Til top Vis niels31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niels31

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Der er vist ingen projektorer som understøtter DTS, og hvordan vil du få lyden ud af en projektor.

Er det ikke lige lovligt voldsomt at fyre 60K af på et par højttalerne når du ikke har nogen erfaring vedr. hifi ?

Dvd med flere zoner, hvad mener du ?

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Fordi han ikke har nogen erfaring kan han vel sagtens værdsætte go' lyd! og hvis han har 60k hvorfor så ikke bruge det.

Du tænker nok på en receiver der kan dele lyden ud til flere rum og ikke en dvd!

Du kunne kigge på en sanyo z3...

skal det være gulv/sat højtalere?

Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa og velkommen til

Jeg synes du skal købe et mindre CRT(ikke flat) til det daglige TV forbrug, og så en projektor+lærred til film. Projektorer har nogle ulemper der imho ikke gør den ret velegnet til tvbrug og plasma/LCD er imo stadig for dyre, hvis man vil have kvaliteti den størrelse du nævner. Du vil i hvert fald komme til at bruge en væsentlig del af budgettet på tv'et alene.

Kig evt. på Sanyo Z3 eller Panasonic PAE 700 som projektor.

Højtalere findes i mange størrelser og prisklasser, mange herinde har valgt mærker som:
  • System Audio
  • Audiovector
  • B&W
  • Dali
Alle laver både store og små højtalere.

Som reciever kan nævnes:
  • Merantz
  • Harman Kardon
  • Denon
  • Nad
Jeg tror næsten alle nyere modeller understøtter DTS, så det skulle ikke blive et problem.

Du skal i hvert fald tage ud og lytte på nogle forskellige ting - Du kunne jo også lytte på noget der ligger lidt under budgettet, 60.000 kroner er mange penge at fyre af, hvis du i virkeligligheden kan klare dig med noget billigere. Du kan i hvert fald få et rigtigt lækkert setup for de penge

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

han mener vel kodefri? eller zone a/b (så man kan få lyd i køkkenet)

ok:

et sattelit sytem med sub (5.1 eller 7.1),

en reciever (5.1 7.1),

en kodefri dvd, 

projektor 

kabler?

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Er det ikke lige lovligt voldsomt at fyre 60K af på et par højttalerne når du ikke har nogen erfaring vedr. hifi ?

Hvis han skal ud at have plasma/projektor(lærred), dvdafspiller, 5.1 ht setup, kabler etc. Så ryger pengene altså hurtigt over disken

Spørgsmålet er jo så bare, hvor meget mere han kommer til at sætte pris på et dyrere system  - og det bliver han et eller andet sted selv nødt til at lytte sig frem tid.

niels31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om 60000 er for højt sat, men det er ikke prisen det kommer an på... Vi har i forvenen et surrund anlæg i stuen, men det var min far der styrede det. Der har vi en yhama DSP-E492 receiver og 2 Epos Es14 og 1 jamo center og 2 baghøjttalere af yhama. Nu skulle vi så have et til vores Computer/Filmrum... Jeg havde tænkt at der kunne side en højttaler i hvert hjørne af rummet, så det blev 5,1, med sat højttalerer... Men bliver lydkvaliteten lige så god, som med et par almindelige højttalere?   

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

niels31 skrev:

Jeg ved ikke om 60000 er for højt sat, men det er ikke prisen det kommer an på... Vi har i forvenen et surrund anlæg i stuen, men det var min far der styrede det. Der har vi en yhama DSP-E492 receiver og 2 Epos Es14 og 1 jamo center og 2 baghøjttalere af yhama. Nu skulle vi så have et til vores Computer/Filmrum... Jeg havde tænkt at der kunne side en højttaler i hvert hjørne af rummet, så det blev 5,1, med sat højttalerer... Men bliver lydkvaliteten lige så god, som med et par almindelige højttalere?   

Hvis det udelukkene er til film, synes jeg helt klart at du skal vælge en projektor. Der er altså bare noget specielt over det, når "lyden passer til billedet" og her hjælper et 42"plasma altså heller ikke noget. 80-100tommer lærred, så er man kørende

Pladsen kan selvfølgelig give begrænsninger, men hvis du siger I har et dedikeret rum til formålet, synes jeg da I skal vælge nogle rigtige højtalere - det vil helt sikkert give langt bedre lyd end et setup med 5 sat højtalere + sub.

niels31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke udelukende det er til film. Kan man ikke købe en tv-tuner til projekteren? Eller kunne man sætte et tv-tuner kort i pc'en og sætte den til projekteren?

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

niels31 skrev:
Jeg tror ikke udelukende det er til film. Kan man ikke købe en tv-tuner til projekteren? Eller kunne man sætte et tv-tuner kort i pc'en og sætte den til projekteren?

jep, eller du kan bare bruge en videomaskine.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det er svært for andre brugere at svare på et så åbent spørgsmål ud fra det enorme marked der er at finde i den prisklasse. Hvis jeg skal give dig et råd, så er det at gå ud til nogle butikker og bede dem foreslå nogle løsninger. Så kan du evt. fremlægge de forslag du har fået her, så vil du få nogle helt specifikke råd og meninger fra højre og venstre, og så er du lige pludseligt meget klogere...

Du skal ikke være bange for at du spilder sælgerens tid (så længe du ikke overdriver...), der er ingen butikker der forventer at du smider 60 af de store et kvarter efter at du træder ind i bixen første gang...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

niels31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar...

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hmm, så vidt jeg kunne læse var det højttalerne der måtte koste 60K, men det er muligt det er mig der har misforstået det.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Sendt: 06 December 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da lige prøve at sammensætte en komplet system til 60k:

LYD

Forstærker: Harman Kardon AVR630 10000,-

Højttalere: DLS R55 Front, bag og center 18500,-

Subwoofer: Audio Pro AceBass 2 6000,-

BILLED

Projekter: Sanyo Z3 17000,-

DVD-afspiller: NAD S570 5000,-

Lærred: ???

Der får du efter min mening mest muligt for 60000kr ca. og det vil uden tvivl kunne give fede film oplevelser.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 07 December 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:

DVD-afspiller: NAD S570 5000,-

Det ville da absolut være smartest at vælge en DVD med HDMI eller DVI ud?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

2FAST4U
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 December 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

ang. højttalere ville jeg tage et kig på JAMO D450. IMOP spiller de væsentligt bedre end SA1750 og så kan de også fås lidt billigere.

Til top Vis 2FAST4U's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2FAST4U

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 07 December 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nappe en Panasonic PT-AE 700 projektor til ca. 14.000 og et lærred fra Qualityscreen eller Lissau på ca. 100". Så tror jeg det blev en af de større Pioneer DVD-afspillere. Evt. en DV 668 - Den koster ca. 6.500. Med kabel og ophæng til projektor osv. er vi så oppe på ca. 25.000-27000,-

Du kunne evt. overveje en nyere brugt forstærker. Evt. Thule PR250B/PA250B sættet. Det er virkelig lækkert i mine øjne, og er rigtig godt til såvel stereo som surround. Det kan relativt nemt findes for under 15.000 brugt. Højtalerne - Der er igen mange muligheder. Personligt har jeg en svaghed for Audiovector. Tag et kig på den nye Mi3 serie og en Audiovector sub til. I mine øjne ville det være MEGET synd at "nøjes" med satellit højtalere i dit tilfælde.

Det var bare mit forslag.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes