Efter min mening er der lidt for mange konspirationsteorier bygget ind i den tankegang. Hvis nogle SACD-afspillere lyder mindre gode til almindelige cder, tror du så ikke det ganske enkelt er fordi producenten har brugt flest kræfter på SACD. Jo , det var også det jeg skrev/mente.
Mht. skiverne, er min erfaring nærmere, at cd-laget på en hybrid ind imellem lyder bedre end en ren cd, naturligvis ikke fordi sacd gør det bedre, men fordi der er brugt en anden mastering end til tidligere cd-udgaver. Enig ! ....men kunne man forestille sig at det modsatte (lidt ligesom med afspillerne) var tilfældet ,bare for at "fremme" SACD-mediet ?
Sagt med andre ord: i mange tilfælde er det ikke givet, hvad der er referencen. Hvis det er nye cder, er det selvfølgelig ret enkelt, men fx. gamle plader som Steely Dan's 'Gaucho' findes vist i indtil flere cd-udgaver samt en sacd-hybrid, DTS og hvad ved jeg. Ja ,det er muligvis her "hunden ligger begravet" ....med alle de formater og forskellige optagelser må man se (lytte) sig godt for inden man køber !
Men jeg tror ikke man kan sige noget generelt om det, da det afhænger meget af pladeselskabet, masteringen og selvfølgelig af ørerne, der lytter. Jeg har fx også hørt folk, der ligefrem foretrak de gamle cd-udgaver af ex. Steely Dan og Police fra tidligfirserne frem for de remasterede versioner, som i mine ører er længder bedre.
At en skive er en hybrid gør i hvert fald ikke i sig selv noget ved lyden - der er ikke mindre plads til cd-lyd eller den slags. Enig !
|