| Forfatter |
|
brian-s Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Derude.
Hvis man Bi-amper med 2 effekttrin der hver er på 200w, så har man jo i teorien 4 gange 200w til rådighed, dvs en fordobling, ca 3db. 3db er ikke meget men det kan høres. Jeg har fået bedrer styr på bunden og mere luftig top, bedre 3d-lydbilled. alt i alt mere overskud.. men jeg har ikke fået mere effekt? Burde det ikke give de ca 3db? Hvor bliver de af? Effekt er ikke altafgørende, men jeg undrer mig bare.
Håber der er nogle der kan belyse sagen for mig.
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ikke nogle der ved noget om dette??
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian - S
Det tekniske i forhold til 4 gange og hvor mange watt. skal andre svare på.
Derimod kan jeg fortælle dig at jeg har testet rigtig mange forstærkere igennem de sidste år - musik og udstyr i High End klassen.
Hver eneste gang det er muligt at koble en Bi - ampning op - har vi fået meget flottere musik - der kommer mere ro over filtrene, der skabes en luftig musik med masser af dynamik i alle områder.
I en lang periode synes jeg manlede noget i min musik, jeg kunne ikke rigtig komme tilbage til hul igennem og det rigtige rum - jeg var irriteret over tingene.
Pludselig gik det op for mig at det ikke var forbundet til Bi-amp. Efter at have forbundet det til Bi- amp igen, så kom den rigtige musik pludselig frem igen, og der er væsentlig forskel. Forestiller man sig musikscenen bliver det placeret mere rigtigt ud og alt er hvor det skal være.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man får ikke evnen til at spille synderligt meget højere, men man får et væsentligt bedre overskud på alle områder. Effekttrinene spiller jo stadig lige højt uanset hvor mange man kobler sammen, så flere watt får du ikke direkte ud af det - det er overskuddet og kontrollen der er det essentielle ved bi-amping specielt på tungere drevne højttalere, og på effektforstærkere der ikke er smækket med power og derfor hurtigere løber tør for kræfter!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
brian-s Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige at med trin som f.eks Krell, Mark Levinson eller andrer store strømstærke effekttrin, er det overflødigt med Bi-Amping, fordi de har stort strømoverskyd?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
brian-s skrev:
| Vil det sige at med trin som f.eks Krell, Mark Levinson eller andrer store strømstærke effekttrin, er det overflødigt med Bi-Amping, fordi de har stort strømoverskyd? |
|
|
I princippet, ja.
En lille uddybning: Hvis du bi-amper får du som sagt 2x200 watt per højttaler, hvilket fordeles med 200 watt til bas og 200 til diskant. Altså stadig max 200 watt i alt, i princippet. Hvis du derimod, hvis forstærkerne understøtter det, brokobler forstærkerne til f.eks. 1x400 watt per styk, så vil du få flere watt til at drive højttalerne, og kan derfor spille højere. Bi-amping vil ofte give forbedret lyd, mens brokobling giver større headroom. Brokobling betyder dog ikke nødvendigvis, trods de ekstra watt, at forstærkeren spiller højere ved en given position på volumenknappen. Dette, hvor højt forstærkeren spiller ved "klokken 12" f.eks., betegnes som gain. Du ændrer ikke (nødvendigvis) på forstærkerens gain, du ændrer bare på hvor højt der kan skrues op. Den spiller altså stadig lige højt ved "klokken 12", men hvor du før kunne skrue op til "klokken 2" før forvrængning, kan du nu skrue op til "klokken 3" (tænkt eksempel). Bi-ampingen vil give en _lille_ forøgelse i headroom, men ikke så meget som brokobling.
Ovenstående er iøvrigt også forklaring på hvorfor man ikke bare kan bi-ampe med to tilfældige forstærkere bare fordi de har samme mængde watt. Hvis deres gain er forskellig vil du få forskelligt niveau på bas og diskant. Mange firmaer sørger for at have ens gain på forstærkerne, så de kan mixes - for at tage et eksempel, så kan man bruge én Atoll AM 50 effektforstærker (2x50 watt) til at trække diskanten, og to AM 100 brokoblet til 1x200 watt til at trække basserne. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
løsningen er en variabel forforstærker eller en effekt med variabel indgang.
at bruge identisk gain er nu det nemmeste, og man kan som regel finder noget acceptabel til at drive bassen hvis man har fundet den ideelle forstærker til det øvre frekvens område.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| løsningen er en variabel forforstærker eller en effekt med variabel indgang. |
|
|
Klart som gulvsand. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
josan Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har erfaring med at bi-ampe en strømstærk integreret classic 165 watts forstærker hvor forforstærkeren kan frakobles og en beard p100 mkII rørforstærker. Jeg havde i starten det problem at Bearden har et højere output (ikke watt men strøm), så bassen blev tynd i det, når jeg frakoblede classicens forforstærker.
Det problem har jeg løst ved at koble bearden direkte til min Shanling cd-afspiller og classicen i tape in. Uortodokst.... tjo... men det virker. Efter lidt justering af basniveauet på classicens volumeknap kan jeg nøjes med at skrue op og ned på shanlingen. Og det virker... der er kommet mere dynamik, mere luft og letflydende musik ud af anlægget. Og dybden og fylden i bassen er imponerende på mine tdl transmissionline. Jeg har sidenhen prøvet at gå tilbage forstærkerne hver for sig... hvilket er en enorm skuffelse, når man først har vænnet sig til bi-amping.
Pas på ved forbindelsen af kabler til højtalerne... adddrrrggg... jeg havde dobbeltchecket.. og alligevel kom jeg til at koble diskant og mellemtone til 2 forstærkere... jeg fik den hæsligste hyletone man kan forestille sig... og det kostede en diskant.. gummiet omkring domen var i bogstaveligste forstand kogt sammen med metallet på 5 sekunder. __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
kim olsen skrev:
| løsningen er en variabel forforstærker eller en effekt med variabel indgang. |
|
|
Klart som gulvsand.
|
|
|
ok, hvis vi tager et eksempel hvor de fleste kan være med rent økonomisk,
for: nad c162
effekt: nad c272, Crown powertech 2.1 __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
ok, hvis vi tager et eksempel hvor de fleste kan være med rent økonomisk, |
|
|
Jeg er helt med, tvetydig slang fra min side - beklager  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan finder man ud af hvad de enkelte forstærkere har af Gain.
Jeg mangler baskontrol så det kan måske løses med en ekstra trin. Da min pre kun har en udgang til effekt, vil jeg så kunne bruge et Y kabel.
Har haft en tråd om det tidligere, men syntes ikke jeg fik et entydigt svar.
Det er måske lidt ud over trådens opr. mening, men jeg håber at det er ok og at der er nogen der kan hjælpe, for det lyder som om det er eksperterne der svare i denne tråd.
Klik på www så kan i se hvad udstyret er.
På forhånd tak __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
|
Hvordan finder man ud af hvad de enkelte forstærkere har af Gain.
|
|
|
Hvis producenten ikke oplyser det i de tekniske data, så er det ikke ret nemt at finde ud af. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |