Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Justering af lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på, mit spørgsmål er barnemad for nogen herinde ...

Jeg véd, hvad regulering af decibel for bas og diskant gør ved lyden. Siden jeg for et par 3 år siden fik en Sony STR-DA50ES, har jeg dog flere muligheder som jeg fra tid til anden har afprøvet, men ikke på et niveau, hvor jeg er blevet klogere. Nu vil jeg gerne vide, hvad det er godt for: På display og på fjernbetjening er der yderligere følgende muligheder:

Bass  100 Hz - 1 kHz
Middle 500 Hz - 5 kHz
Treble 1 kHz - 10 kHz

- for både front (KEF Q7), center (KEFQ95C) og baghøjttalere (Jamo Concerto).

Jeg har prøvet både med min. og max. for disse frekvenser. Både med 0 db og fuld skrue (10 db) samtidig på bas, diskant og mellemtone. Jeg kan godt høre der sker "lidt" og jeg har set flere herinde skrive, at man lytter med ørerne, hvilket jeg bifalder. Men det efterlader stadig nogle spørgsmål: Hvad er disse reguleringer godt for og hvornår man bruger dem, hvilken betydning har de for lydbilledet og hvad er "standard"?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver kaldes for tone kontrol, og det er netop det det er til for: at kontrollere tonaliteten af lyden.

Standard er at holde nallerne fra disse værdier, da det ændrer på lyden. Men det kan være praktisk i nogle situationer. Bl.a. hvis ens lytterum rent akustisk ændrer kraftigt på lyden. F.eks hvis man sætter højttalerne helt ud i hjørnerne af rummet vil bassen blive 3-9dB kraftigere. Dette kan man så korregere for ved at dæmpe tilsvarende i sin tone kontrol. Tilsvarende kan man have problemer der kræver indgreb i mellemtone og diskant.

Normalt vil den indbyggede tonekontrol være alt for primitiv til at løse rum akustiske problemer med, da antallet af parametre der er tilgængelige for brugeren er for få.

Hvis du vil vide mere om denne form for filtrering kan du google "parametric equalizer" samt "graphic equalizer".

Mht indvirkning på lyden kan det vel groft sagt opdeles som at bas kontrollen får lyden til at buldre noget mere (andre og mere snævre bas frekvenser kan give mere punch i bassen - men når bas kontrollen går helt op til 1kHz vil lyden sikkert bare blive mere mudret). Mellemtonen har lidt en tildens til at få lyden til at lyde som om at den bliver spillet igennem en tragt. Diskanten kan i varierende mændger få lyden til at lyde åben eller hård (hvis man hæver niveauet, indelukket hvis man dæmper meget)

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

1000 tak, Lars. Det er faktisk også, hvad jeg helst vil - nemlig at holde nallerne fra disse indstillinger. Helst kører jeg med neutral lyd, men der er indspilninger, hvor jeg spekulerer på, om det kan gøres anderledes, eller om det bare skal lyde sådan som jeg hører det. Og normalt er regulering med bas og diskant rigeligt.

Vores lytterum (stuen) er ikke så speciel, at det kræver korrektioner af lyden og højttalerne står ok - i det hele taget tager jeg dit svar som udtryk for, at det er undtagelsen, der gør justering med disse parametre aktuelt.

Vil det sige, at alle værdier skal stå på lavest mulige?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Alle værdier skal være 0dB svarende til et gain på 1 gang = lige igennem uden ændring.

I gamle dage da man lavede stereo forstærkere med bass og treble kontrol, havde mange af disse en "tone defeat" knap som helt bypassede tone kontrol kredsløbet, for at minimere signal vejen igennem forstærkeren.

I vore moderne surround dage er tone defeat ikke længere nødvendig, da den matematiske præcision i DSP'en ikke ryger ved at gange med 1.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes