Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 22:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Er lyd for dyrt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
checkman1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er som mange herinde blevet opmærksom på glæden ved at have et lidt bedre end standard musikanlæg.

Og som mange er denne opdagelse gået hen og blevet en dyr fornøjelse. Men jeg er ikke i tvivl om at mine investeringer er godt givet ud. Og jeg bliver kvitteret dagligt med oplevelser og glæder.

Men jeg har ét problem: Hvordan forsvarer jeg mine investeringer overfor venner og familie?

Ved demonstrationer af anlægget, siger de: "det lyder da meget godt", men de er ikke helt overbeviste.

Er der mennesker, der bare ikke kan høre forskel?....jeg vil jo mene, at det i så fald er fordi de er døve!

Gider I at komme med nogle guldkorn, jeg kan bruge i kampen mod "han er godt tosset at han har købt højttalere til 10.000.....mit Schneider-anlæg spiller spiller sgu også godt musik"

Til top Vis checkman1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af checkman1

checkman1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

PS: Min egen favorit er....Man kan også køre 150 km/t i en Lada, men det da sjovere i en Mercedes!

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

anlæggene skal bare stilles op mod hinanden synes jeg. så kan de få lov og høre forskellen. husk og stil bas og diskant på neutralt niveau. derudover er der jo os forskel i konstruktionen i kabinetterne. altså mellem de billige og dyre højtalere. og så er det nok os hvad enhederne er lavet af. materiale og hvad delefilter etc. 
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

der findes mange slags mennesker, nogen vil giver dig alle de superlativer du ønsker, resten vil sige jammen det lyder jo sikkert ok, men kan du ik skrue ned..

1: dem der følger med i din økonomi, især kæresten der hellere ville ha haft en ferie.. forvent intet andet end skuldertræk og skideballer

2: hendes familie.. same as above..

3: dem der ik har interesse i musik

4: dem der kan lide musik, men ik forstår hvorfor du har givet så meget (kan os være nogen fra de andre grupper)

den sidste gruppe er den eneste du kan vinde hos, spørg hvilken slags musik de kan lide, sæt det på, sørg for de sidder i sweetspot, spørg til hvad de kan høre, om de kan se hvad et stereoperspektiv gør for oplevelsen af musik.. inddrag dem i den oplevelse du selv får ud af at høre musik på dit anlæg.. man skal lære at høre musik på samme måde som man skal lære at værdsætte en god vin, whisky eller hvad det nu kan være

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

checkman1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Faktisk er jeg så heldig, at min kæreste har forstået, hvad det betyder med god lyd. Nu kan hun ligefrem selv finde på at skrue op....

Det er sjovt nok (som du Live21 skriver), hendes familie der er svære at danse med.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

checkman1 skrev:
Er der mennesker, der bare ikke kan høre forskel?....jeg vil jo mene, at det i så fald er fordi de er døve!

_Alle_ kan høre forskel på et godt og et dårligt anlæg. Der er bare meget stor forskel på hvor meget man værdsætter forskellen. Hvis du sætter svigermor i stolen og fortæller hende hvad forskellen er, så kan hun godt høre den. Men dérfra til at hun rent faktisk synes det gør en forskel for hvor meget man får ud af musikken, der kan godt være et stykke vej. Bil-analogien er fin, men overbeviser altså heller ikke alle. Som når min far kører i en bedre bil end han er vant til, så kommenterer han at "den kører da godt", men betale så mange penge kunne han da aldrig finde på, "den gamle kører jo fint nok endnu". Sådan vil det jo altid være.

Mao, det er mere et spørgsmål om interesse end fysisk evne.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg var så sent som igår hjemme hos de gamle, som havde noget familie på besøg. Deres nye anlæg (SA1280, SA720AV, SA705, Pioneer VSX-2014, Audio Pro AceBass 2 osv.) blev jo selvf. stolt vist frem. Vi gav dem en en lille demo af anlægget (prisen blev der også snakket om). De var ikke tvivl om at det lød rigtigt flot, men var stadig lidt skeptiske, selvom de prøvede ikke at vise det...

Jeg talte lidt om forskellen på at lytte koncentreret til musik og så bare som baggrundsstøj, hvorefter de var helt stille, da vi hørte det næste nummer. Ja gæt hvad udfaldet blev...?

Ej jeg kan jo alligevel ikke styre mig... De var selvf. ret overraskede over den store forskel der er på at være helt koncentreret kun om musikken, i forhold til bare at lade det køre som baggrundsstøj. De sagde da oven i købet selv, at det ikke ville give halvdelen af oplevelsen, at høre samme musik på et "normalt" anlæg og at de derfor aldrig ville gøre dette derhjemme, men helt sikkert, hvis de havde et godt anlæg.

Edit: Spørgsmålet er jo så bare, som Otto jo kommer ind på, om de selv kunne finde på at købe et dyrt anlæg... Næppe!, men man fremstår da i det mindste ikke længere, som fuldstændig gak gak!

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

checkman1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jeg forventer heller ikke, at andre vil prioritere at bruge så mange penge som jeg har gjort.

Men hvor der er almindelig og udbredt forståelse for hvad man får for pengene, hvis man har købt en Mercedes, er der jo næsten ingen forståelse for det andet.

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

Problemet er at du skal have to anlæg. Det du bruger til dagligt og et andet til sammenligning, før at lægfolk kan høre forskel.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Du kan måske drage en parallel til mærke/modetøj, hvis det gælder kvinder.

Mærke/modetøj er dyrere, bedre kvalitet og ser bedre ud.Men det kræver en kender, eller en med samme interesse, for at værdsætte det. Andre er jo tilfredse med deres Føtex-bukser.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

der findes mange slags mennesker, nogen vil giver dig alle de superlativer du ønsker, resten vil sige jammen det lyder jo sikkert ok, men kan du ik skrue ned..

1: dem der følger med i din økonomi, især kæresten der hellere ville ha haft en ferie.. forvent intet andet end skuldertræk og skideballer

2: hendes familie.. same as above..

3: dem der ik har interesse i musik

4: dem der kan lide musik, men ik forstår hvorfor du har givet så meget (kan os være nogen fra de andre grupper)

den sidste gruppe er den eneste du kan vinde hos, spørg hvilken slags musik de kan lide, sæt det på, sørg for de sidder i sweetspot, spørg til hvad de kan høre, om de kan se hvad et stereoperspektiv gør for oplevelsen af musik.. inddrag dem i den oplevelse du selv får ud af at høre musik på dit anlæg.. man skal lære at høre musik på samme måde som man skal lære at værdsætte en god vin, whisky eller hvad det nu kan være

Jeg har præcis den samme oplevelse, Live 21. Det kan være satans (undskyld mit sprogEmbarrassed) irriterende, når specielt mange af vores kvindelige gæster rynker på næsen over grejet og spørger ind til, hvad det koster(jeg kan næsten se på dem, at de foretager en hurtig omregning af, hvor mange sko og bukser, de kunne have købt i Hennes & Mauritz for prisen på anlæggetDead). Den afsluttende kommentar plejer gerne at være, at de aldrig ville kunne høre forskel!

Så skal der omvænnes nogen af vores besøgende til kommende hifielskere, så plejer det at være fra mit eget køn. Desværre....

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

jbhe
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Mao, det er mere et spørgsmål om interesse end fysisk evne.

Helt enig. Min oplevelse er at alle kan høre forskel, men der er stor forskel på hvor villig folk er til at erkende forskellene.

Jeg oplever ofte at mennesker der ikke er trænede lyttere måske godt kan høre forskellen, men ikke har ordforrådet til at beskrive den. Det er lidt at sammenligne med vinsmagning. De fleste mennesker kan smage forskel på en flaske til 20kr og en til 100kr. Men derfra og så til at kunne beskrive, at den smager af egetræsfade og sydskråning - der er alligevel et stykke.

Jeg har selv god erfaring med at prøve at hjælpe folk til at prøve at sætte ord på forskellene, og dermed afmystificere begreberne lidt. Det er IMHO med til at øge påskønnelsen og forståelsen af god lyd.

Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror årsagen til at mange ikke kan forstå Hifi er så dyrt, er at en lydforbedring skal ses logaritmisk iforhold til prisen på udstyret.

Min påstand er at lydforskellen på et anlæg til 1.000 kr. og 10.000 kr. er den sammen som forskellen mellem anlægget på 10.000 kr. og 100.000 kr. osv.

Derfor bliver den sidste lille lydforbedring meget dyr.

Det er ligesom i Formel 1. der har de små hold ca. 100 mio. kr. tilrådighed mens de store hold har 1,2 mia. kr tilrådighed.

Forskellen på ca. 1.1 mia kr. udmønter sig i at f.eks. Ferrari kører ca. 1 sekund hurtigere på en omgang en Minardi på en bane, som tager ca. 1 min og 30 sekunder at køre rundt på.

Dette betyder at Ferrari faktisk er villig til at betale ca. 1,1 mia kr. for en forbedring på ca. 1 %.

Mange vil mene at dette er fuldstændigt vanvittigt, men det er denne éne % der gør at Ferarri vinder og Minardi taber.

Det kan være at denne éne % der afgør om den hifi interesserede bilver glad for sit anlæg eller ej.

Derfor mener jeg ikke at Hifi generelt kan gøres op i penge, da det er op til den enkelte at vurdere hvor meget personen synes en lydforbedring på f.eks. 1 % er værd i kr og øre.

Hilsen

Gufle   

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Når nu at svigermor eller andre kvindelige medlemmer af familien på den ene eller anden måde står uforstående over for en investering eller ikke kan skelne skidt fra kanel rent lydmæssig....ja så bare smil og nik så meget som samvittigheden tillader....da det sidste man vil opnå...er at gøre den bedre halvdel utilfreds...hun skulle jo gerne betale halvdelen af regningen næste gang også 

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Når jeg snakker anlæg med venner, familien kone etc, synes de fleste, at det er fuldstændigt vanvittigt, at bruge fx. 50-100.000,- på et anlæg. Det kan da også synes af mange penge, selv om kendere ved, at man ikke får ret meget for pengene, hvis det skal være noget godt kram. Jeg plejer, at sammenligne udgiften med bilkøb. Der er sku ingen der rynker på næsen hvis man køber en bil til kr.300.000. Bevares, det er da rigtig fedt at køre en dyr bil frem for en billig bil ingen tvivl om det. Men det er stadig kun et transport middel. Så jeg sammenligner altid med et bil køb, og siger at jeg vil hellere vil købe en bil til 100.000 kr og et godt anlæg også til kr. 100.000-, end at købe en bil til kr. 200.000,- Det plejer at give stof til eftertanke, vel og mærke hos personer som sætter pris på et godt anlæg. Dem der ikke sætter pris på god lyd, forstår ikke en dyt anyway.

Min pointe er, at det ligge i opdragelse hvad man må bruge penge på og hvad der virker fornuftigt. At købe en bil, er økonomisk set vel nok den mest ufornuftige ting man overhoved kan forstille sig, men det er okay. Køber man et anlæg til samme pris, bliver man betragtet som vanvittig, selv om glæden ved anlægget kan vare betydlig længere tid end bilen, da den sjælden holder mere end 12 år.

Hvad synes i?

Morten

Morten 

Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke være mere enig mga1

Hvis man sammenligner tiden brugt i bilen vs. tiden derhjemme foran og omkring anlægget...ja så ved jeg godt hvor jeg tilbringer mest tid...heldigvis

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Emne: Er lyd for dyrt?

Set ud fra den betragtning at alt "elektronik" bliver billigere og "dyr teknologi" bliver "nedarvet" til de mindre konstruktioner hurtigere end det tager at tilspille en god/dyr forstærker .....så JA !  -  man kan faktisk få utrolig god lyd til "fornuftige penge" i dag.

Bond  

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

de fleste mennesker holder af musik, så burde ik være et problem at sætte deres ynglingsmusik på, hvis de stadig ik er imponeret skal man måske overveje om det er ens anlæg der måske ik lever op til prisskiltet..

for 3000 kr kan man nemt få et setup der spiller nogenlunde korrekt og højt.. det er ikke HIFI ! men for langt de fleste er det nok..

en af de nygelige ekser var med på en tur til kbh for et par måneder siden fordi jeg sku høre lidt på nogle forstærkere. det setup vi hørte på var næsten magen til det jeg har hjemme og lyden er os ganske tæt på (min lyd er selvfølgelig bedre fordi det er på vinyl ), men lydbilledet var langt bedre, og for hende gjorde det en verden til forskel. selv har jeg pt et meget lille rum og kan ik sætte mit udstyr op, så man får et lydbillede der er så dybt.. prisen på mellem de 200/300 k var pludseligt noget hun ku se en mening i, og fandt det faktisk billigt for de oplevelser det vil give.. for lige at undskylde mit setup skal sige jeg kun havde en united dvd hjemme som hun havde hørt mit setup på, da jeg ventede på en pladespiller  men ikke desto mindre havde hun den frækhed at spørge hvornår jeg fik sådan en lyd  somsagt en eks

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Emne: Er lyd for dyrt?

Set ud fra den betragtning at alt "elektronik" bliver billigere og "dyr teknologi" bliver "nedarvet" til de mindre konstruktioner hurtigere end det tager at tilspille en god/dyr forstærker .....så JA !  -  man kan faktisk få utrolig god lyd til "fornuftige penge" i dag.

Bond  

Hvis man kan få utrolig god lyd til fornuftige penge så kan du vel ikke svare "JA" til at lyd er for dyrt

Brian

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at sammenligne med vin, for det forstår de fleste. Altså noget med at det kræver lidt øvelse og tilvænning at sætte pris på bedre kvalitet. Og så påstår jeg hårdnakket at musik er mad for sjælen. Men også at hvis et system ikke kan fremkalde lysten til at leve sig ind i musik, er det ikke godt nok. Men der findes jo altså folk, for hvem musik bare ikke betyder noget, og for dem er al hifi for dyrt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes