Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 10:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Bofa monoblokke - har jeg gjort et scoop? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen

Jeg har d.d. køb et sæt "Bofa" monoblokke med rør. Det skulle eftersigende være nogle gamle B&O til prof. brug (men kan ikke finde nogen mærkning). Kan nogen bekræfte dette?
På forpladen er der en afbryder m. teksten Afbrudt og Sluttet, en rød lampe og en sikring mærk. 2 Amp.

I hver mono blok sidder der en EF86, en ECC83 og to EL84 og skulle eftersigende yde 15 w pr stk, hvilket lyder meget rimeligt med to EL84. På trafoer og drossler står der JS, Made in Denmark.
Udgangstrafoerne er type 20H No. 6507 og power trafoerne er type 08 No. 6670

Men hvilke 15 w! Det er sq nok nogle af de bedste og kraftigste 15 w jeg nogensinde har hørt!

Hvis nogen kan komme med opklaring til om det er nogle B&O samt evt. et typenr. og hvornår de er fra vil jeg blive glad - og hvis nogen ovenikøbet kan fremskaffe et diagram (gerne elektronisk) vil jeg blive superglad!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 28 April 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har haft et sæt af de bofa´er og ja de spiller meget godt, især når man tænker på at de "kun" er 15 Watt.

I mine var ECC 83 røret dog et ECC 81, men der er dybest set ingen forskel som det sidder der.

Det er rigtig at det er B&O der har skruet dem sammen - jeg var på nettet i 14 dage men fandt ikk rigtig noget - finder jeg noget, sender jeg det til dig.

M.V.H.

Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jo, det er et par arbejdsheste de Bofa, designet til at drive baghøjttalerene i en biograf, og holde i rigtig mange år til tusindvis af forestillinger.

Bofa var B&O's professionelle afdeling, og lavede også en 60w forstærker til at drive fronthøjttalerene med, og den kørte med EL34 i udgangene.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej casey!

Tak for svar! Det var rart at få bekræftet det var B&O - og ja, jeg kan heller intet finde om dem. Jeg må sikkert have lydt sjovt over for sælger, ringer og spørger hvad det er han sælger Men kanon flink og venlig mand, ingen tvivl om det. Læser han med her skal han i hvert fald endnu engang have tak for handlen og venligheden!

Jeg ved ikke om de rør der sidder i mine rent faktisk er ECC83, for det er nogle gamle nogle med sådan et tryk der går af bare man rører ganske let ved det. Men på pladen inden i, der sidder og skærmer af for varmen fra de to EL84 står der hvilke rør der skal sidde hvor og der står ECC83.

Men jeg skal lige have bestilt nogen nye rør, for det ene EF86 er meget støjende (har byttet og støjen følger røret) - og specielt EF86 skal jeg have købt et pænt lager af, for de laves vist ikke pt. De andre rør derimod laves mange steder lige fra Slovakiet over Rusland til Kina.

Finder jeg noget yderligere om dem selv, skal jeg nok være så venlig at poste det her!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Og også tak til Spencer 

Tænk der er så mange der alligevel kender dem når google nærmest intet kender til dem!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Vil lige tilføje at jeg har fundet ud af at JS på trafoerne står for Jørgen Schou.

Hvis andre kan sige noget mere, gerne anslået hvornår de blev produceret, diagram mv. vil jeg stadig blive meget glad

Btw. hvad er der egentlig blevet af (firmaet) Jørgen Schou?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 29 April 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan !

De ecc83 rør kan du rolit udskifte til ecc81, du kan køre med ecc81/82/83 og skal det være af de beste ud målte tyber så skal det se sådan ud e81cc, jeg vil anbefale e81cc

standard - udmåldte - kode

ecc81   -   e81cc    - 12AT7A

ecc82   -   e82cc    - 12AX7A

ecc83   -   e83cc    - 12AU7A

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Har du ikke nogle billeder, det ville gøre det lidt lettere ?
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hej :-):-)

Hvorfor er du så hip på at udskifte til ECC81? Den er jo designet til ECC83. Javist, måske vil ECC81 da virke i nødstilfælde, men for at være optimal skal modstandsværdierne da skulle tilpasses vil jeg mene.
Jeg skal jo alligevel have bestil et nyt sæt, så hvorfor ikke bare bestille et ECC83? Har desuden nogle brugte ECC81 liggende, men det mest grelle er altså et af EF86'erne og dem har jeg ingen på lager af.

Og til Jean M Jarre (nok næppe den rigtige ), så fandt jeg et billede. Det er ikke at mit, for har ikke mulighed for at uploade billeder, men de er magen til.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 April 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Hvorfor er du så hip på at udskifte til ECC81? Den er jo designet til ECC83. Javist, måske vil ECC81 da virke i nødstilfælde, men for at være optimal skal modstandsværdierne da skulle tilpasses vil jeg mene. NEJ kan køre på samme spæning.
Jeg skal jo alligevel have bestil et nyt sæt, så hvorfor ikke bare bestille et ECC83? Har desuden nogle brugte ECC81 liggende, men det mest grelle er altså et af EF86'erne og dem har jeg ingen på lager af.

81´er er mere dynamisk da det afgiver lidt mere strøm/auput, har selv udskifted til 81 hvoe der var 82/83 og det var både på efektrin/forforstærker/rira rør

Og til Jean M Jarre (nok næppe den rigtige ), så fandt jeg et billede. Det er ikke at mit, for har ikke mulighed for at uploade billeder, men de er magen til.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 April 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig ikke overbevist om at ECC81 er en god ide.
Jeg kan passende henvise til JJ's datablade, som du har postet links til. Rigtigt, at både ECC83 og ECC81 har tæt på de samme arbejdsområder, men ECC81 kan tage lidt større effekt, men tag et kig på kurverne - du vil opdage at ved samme anodespænding og ved samme gitterspænding, der trækker de ikke samme strøm. Og det er derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er optimalt uden modifikation af nogen art (hvilket jeg helst ikke vil, da det ikke vil være originalt).
(Hvor bliver Tubeman af? Han må da kunne be/afkræfte det)

Du skriver selv du har skiftet ECC83 til et ECC81 - men i hvilke konstruktioner? Jeg vil mene det sagtens kan gå de fleste riaa/forforstærkere, evt. indgangstrinnet i en integreret eller effekt afhængig af opbygningen, men i Bofa'erne er ECC83 brugt som fasevender - og den skulle gerne give et så spejlvendt signal til de to udgangsrør som muligt for at holde forvrængningen nede.
Se evt. diagrammet for Mullard 5-10. Det er ikke helt magen til, men Bofa har ladet sig inspirere af Mullard 5-10 har jeg ladet mig fortælle. Alternativt, må jeg selv igang med reverse ingeneering for at få et diagram af Bofa'erne.
http://vintageradio.me.uk/amplifier/mullard510.htm

Mht. EF86, så kender jeg mange steder det kan fås... Jeg tror dog jeg køber fra TubeAmpDoctor (evt. via Pyndt), for jeg har gode erfaringer med TAD's sortering og deres matching af powerrør, skal jo have to komplette sæt.
Den der Cryo behandling vil jeg stille spørgsmålstegn ved, om ikke det blot er placebo effekt.
(Btw. så en auktion på ebay, hvor en sælger solgte cryo behandlede sokler - og man skulle skynde sig, for han havde ikke mange tilbage )

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 April 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Jeg er stadig ikke overbevist om at ECC81 er en god ide.
Jeg kan passende henvise til JJ's datablade, som du har postet links til. Rigtigt, at både ECC83 og ECC81 har tæt på de samme arbejdsområder, men ECC81 kan tage lidt større effekt, men tag et kig på kurverne Kurver fortæller ikke hvordan det lyder men kan vejlede en har ikke haft problemer vor jeg har brugt denne metode- du vil opdage at ved samme anodespænding og ved samme gitterspænding, der trækker de ikke samme strøm. Og det er derfor jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er optimalt uden modifikation af nogen art (hvilket jeg helst ikke vil, da det ikke vil være originalt).
(Hvor bliver Tubeman af? Han må da kunne be/afkræfte det)

Du skriver selv du har skiftet ECC83 til et ECC81 - men i hvilke konstruktioner? på en Ampliton forforstærker med riaa ( har selv haft den ), Audio Invertion effekt, Audi Note forforstærker og nogle stykker mere, Jeg vil mene det sagtens kan gå de fleste riaa/forforstærkere, evt. indgangstrinnet i en integreret eller effekt det er og så disse stedre jeg har skifted dem afhængig af opbygningen, men i Bofa'erne er ECC83 brugt som fasevender der vil jeg også beholde 83- og den skulle gerne give et så spejlvendt signal til de to udgangsrør som muligt for at holde forvrængningen nede.
Se evt. diagrammet for Mullard 5-10. Det er ikke helt magen til, men Bofa har ladet sig inspirere af Mullard 5-10 har jeg ladet mig fortælle. Alternativt, må jeg selv igang med reverse ingeneering for at få et diagram af Bofa'erne.
http://vintageradio.me.uk/amplifier/mullard510.htm

Mht. EF86, så kender jeg mange steder det kan fås... Jeg tror dog jeg køber fra TubeAmpDoctor (evt. via Pyndt), for jeg har gode erfaringer med TAD's sortering og deres matching af powerrør, skal jo have to komplette sæt.
Den der Cryo behandling vil jeg stille spørgsmålstegn ved, om ikke det blot er placebo effekt.
(Btw. så en auktion på ebay, hvor en sælger solgte cryo behandlede sokler - og man skulle skynde sig, for han havde ikke mange tilbage )

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 April 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hej

ECC81 og ECC83 er ikke bare noget som man kan bytte ukritisk. De har ikke samme data!. Check det!

http://tdsl.duncanamps.com/

Hvorfor er det at folk tror at bare fordi 2 rør har samme ben forbindelse så kan de nok byttes ukritisk

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Og også tak til Spencer 

Tænk der er så mange der alligevel kender dem når google nærmest intet kender til dem!

google søgemaskine er opbygget ved at se på hvor mange link der er imellem forskellige netsider med de samme primære ord.

Hvis du vil søge på meget spcecielle ting skal du bruge andre søgemaskiner.

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
Kurver fortæller ikke hvordan det lyder men kan vejlede en har ikke haft problemer vor jeg har brugt denne metode

Nej de fortæller ikke hvordan de lyder, men de fortæller hvordan røret arbejder.
Og er kurverne ikke ens betyder det at de ikke bare ukritisk kan byttes i en hvilken som helst konstruktion.

Jeg vil mene det sagtens kan gå de fleste riaa/forforstærkere, evt. indgangstrinnet i en integreret eller effekt det er og så disse stedre jeg har skifted dem afhængig af opbygningen, men i Bofa'erne er ECC83 brugt som fasevender der vil jeg også beholde 83- og den skulle gerne give et så spejlvendt signal til de to udgangsrør som muligt for at holde forvrængningen nede.

Tak Man kan ikke bare erstatte et rør med et andet - som oftest skal der små justeringer til - og performance, både lydmæssigt og teknisk vil være anderledes.

Jeg er dog ikke et øjeblik i tvivl om at den med få ændringer kan modificeres til at tage ECC81 i stedet. Men som sagt, det vil ikke være originalt så det vil jeg ikke, så kunne man næsten lige så godt pille trafoerne ud til et kit el. hjemmebyg, som en anden køber ville - og da jeg ikke har intentioner om den slags helligbrøde (og desuden kunne komme med det samme) blev jeg foretrukket.

De to monoblokke er så originale/oprindelige som de næsten kan være på nær nogen har erstattet stikkene med moderne udgaver.
Selv elektrolytter og paper-in-oil (PIO) er originale. Jeg har dog planer om at skifte dem ud, det kunne godt lyde som om nogle er lidt tørre i det i den ene kanal, så har faktisk allerede bestilt.
Der er 9 elektrolytter og 3 PIO pr. kanal, men 3 af stederne sad der 50 + 47 uF 25 v parallelt. Den ene en "gl. org." elektrolyt, den anden en tilsyneladende "nyere" og fysisk meget mindre... Ved ikke om det er noget originalt eller hvad, men de bruges som noget spændingsudglatning og i henhold til Mullard diagrammet så skal det være 100 uf, så der kommer jeg bare 100 uf i.
Så er der de tre 0.1 uf 450 volt PIO, to af dem koblingskondensatorer... det eneste jeg kunne finde var Solen filmtyper - og den på 1200 v (way overkill) passer nogenlunde fysisk i størrelsen. Men ok, så får de også en mere "moderne" rørlyd fremfor "vintage" rørlyd og de holder også de næste 150 år

Ellers, pånær de to 50+50 uf til strømforsyningen, er de bestilte elektrolytter extra longlife (CECC-approved, Rifa PEG124) og med en del større spænding end de originale for at størrelsen skal passe fysisk i "vandrørs"holderne (monteret m. skrue), så det håber jeg bliver godt og holder rigtig længe

De var i hvert fald "dyre", næsten lige så dyre som monoblokkene selv
Teknisk kunne det godt være gjort meget billigere, men dels vil jeg have tip-top creme de la creme kvalitet (ingen random stock fra Brinck) og dels vil jeg have de skal have nogenlunde samme fysiske størrelser som de oprindelige grundet monteringsmåden.
Alle udskiftninger bliver selvfølgelig dokumenteret, både oprindelig værdi, oprindelig spænding og fysiske størrelser versus hvad det bliver udskiftet med

Modstandene har det fint, det ser ud som om B&O har brugt nogle filmtyper og ikke de tidstypiske 10% komprimerede kultyper, der ændrer værdien over tid og med brug. Har målt nogle stykker og de holder sig alle inden for de specificerede 5 %. De keramiske og plastfilm-kondensatorerne går jeg foreløblig ud fra har det fint, men det må vise sig.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle sammen

Så er der nyt på Bofa-fronten

Alle elektrolytter og PIO kondensatorer er nu skiftet ud. Som om de ikke spillede fint i forvejen, så spiller de bare superb nu, på nær den støjende EF86, for har endnu ikke modtaget de bestilte rør. Perspektivet og diskanten har fået et gevaldigt løft, men stadig dejlig blød diskant som kun rør leverer den. Bassen har ligeledes fået en opstrammer. De lyder nu fuldstændig som gode, moderne rørforstærkere, væk er den "vintage" lyd (på den anden side, så lyder de nok igen ca. som da de var nye)
Den smule brum, der uundgåeligt altid er (især når man kører vekselstrøm på gløden til indgangsrørene) er blevet væsentlig mindre, ikke at den generede før så skulle man også have øret ind i højtaleren. Alt sammen dog forventet, for de gamle kondensatorer var altså også mellem 40-50 år gamle.

Sendte forresten en mail til B&O hvor jeg spurgte til alder, model betegnelse og om det var muligt at få et diagram. Fik hurtigt svar, de blev produceret fra '57 til ca. '65 og hedder V 15 - og som rigtigt gættet er udgangseffekten på 15 w (men hvilke 15!)
De skrev også de ville sende mig et diagram (dvs. åbenbart fysisk da det ikke var i mailen). Det er da bare kanon god service!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej McAllan !

Så vent til det er helt er tilspillet så glemmer man at lytte til detaljer så nyder man bare musikken  

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Så vent til det er helt er tilspillet så glemmer man at lytte til detaljer så nyder man bare musikken  

Og glem ikke også et nyt sæt rør

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum