Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad i alverden er det jeg har købt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 August 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Så kom mine længe ventede goodies endelig med den rare hr. Fragtmand.

Et par SW-8 subwoofere (passive), og et sæt Menuet højtalere, alt sammen designet i Guds eget land (DK).

Jeg var så et smut nede i HiFi-Klubben for at blive flået (købe kabler, red.), og drog triumferende hjem med følgende:

Et stk. Profigold Subwoofer kabel (3 m.)

Et stk. Prism 500s Y-Cable produceret af det fordækte firma TaraLabs.

5 m. halv-billigt (halv-dyrt! Glasset er halvt tomt, siger jeg jo!) højtalerkabel af en anstændig kvalitet.

Problemet er nu opsætningen... Skulle jeg egentligt ikke have haft 2 X Y kabel og Subwoofer kabel, da der jo er to enheder? (Antageligtvis, d'oh!) 

Ydermere, så er jeg i tvivl om hvordan kabel til højtalerne skal føres, er det fra sub'en, eller fra forstærkeren?

Og til sidst, det værste: Det kan godt være at jeg ikke er nogen HiFi-ørn (eller spurv), men hvorfor er der ikke plads til kablerne i sub'en? Der er jo gevind i stikkene på sub'en, men ikke på kablerne. Se venligst vedlagte hjælpeløse fotografi...

Til top Vis ConElPueblo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ConElPueblo

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hehe, som du selv skriver, og som der også blev skrevet i din tidligere tråd, før du købte, er SW-8eren en passiv subwoofer, dvs UDEN indbygget forstærker. Derfor skal du have en almindelig forstærker (effekt eller evt en integreret) til at trække subwooferen med.

Du bør i øvrigt nok lige rette dit billede til i størrelse, inden det bliver fjernet.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Tænkte nok at du ville svare

Der er skam en forstærker til sub'en, no problemo, men det løser jo ikke rigtigt mit problem med kablerne..?

Jeg antager, at du mener at jeg skal tilslutte højtalerne til forstærkeren (6 X 100 W) ?

Men hvad m. kablerne???

Aner i øvrigt ikke hvordan man ændrer størelsen, så hvs det bliver fjernet, then be it!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Tryk på ret, og tryk herefter på billedet. Nu kommer der en firkantet ramme om billedet. Tag fat med musen i hjørnet, og træk ind mod midten af billedet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker er det du har? De fleste surround-forstærkere er vist nok lavet til aktive subs, jeg ved ikke om du kan konfigurere den til at trække 2 subs med feks. udgangene til baghøjttalere?

Hvad angår kablerne, så er dem du viser på billedet signalkabler, som bruges til aktive subs. Der skal lige en forstærker mellem dem og SW-8'erne, før der kommer lyd ud.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvis det er Dali SWA-8 subwoofer er den aktiv (kender ikke en SW-8), dvs. med indbygget forstærker. Du skal have pre-out på din forstærker, for at kunne tilslutte sub'en med phonostik.

Hvis du kan bekræfte det er en SWA-8, altså med indbygget forstærker og 240 volts tilslutning skal jeg hjælpe herfra.

Er der derimod tale om en passiv sub, evt med en separat forstærker er det et andet svar, som jeg såmænd også nok skal give.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Svaret findes allerede på dali's hjemmeside:

http://www.dali.dk/PDFFILES/premanuals/SW8_SUBWOOFER.pdf

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen har helt ret. Jeg linkede også til den side i din sidste tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27028&K W=conelpueblo

Så har du med andre ord ikke brug for dit ProfiGold subwoofer kabel, eller Y-splitterne. Du skal bare have højttalerkabel nok.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 August 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Billedet er rettet!

Du har passive subs, ergo skulle du have almindeligt højttalerkabel til dem og trække dem fra højttalerudgangene på din forstærker - hverken mere eller mindre!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Nu må vidst have hele set-up'et på banen. Der kan jo være tale om forforstærker og to effektforstærkere med aktiv filter mellem.

ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Wow, det var meget feedback!

Men mange tak, alle sammen, det er lækkert at der er en flok etusiaster der står klar til at hjælpe derude, mange tak.

Det med højtalerkablerne var også det jeg havde sjusset mig frem til, det undrer mig bare at HiFi-Klubben, når de vel og mærke ved, at der er tale om en passiv sub (endda af et mærke de er eneforhandlere af!), giver mig de forkerte kabler med!!!

Der må være tale om, at jeg erklærer jihad, og kræver mine penge tilbage...

Forstærkeren er en Technics SA-AX7 med 6 X 100 W (en af disse er til sub), så den skal kunne plugges lige i... Nu skal jeg bare have fundet en måde at sætte den BEGGE TO i... Troede at der var tale om en enkel "kasse", da sælger sagde, at det var 2 X 8" basenheder, men der var sgu to!

Suggestions, anyone?

ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Har lige kigget på Det link Kjeldsen og Præsten kastede efter mig... Én eller anden sidder med røde ører på sit lille kollegieværelse  

Tak for hjælpen!!!

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Godt du fandt ud af det, nu er der kun tilbage at nyde musikken

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Sælgeren er sikkert gået ud fra det var SWA8 som jo er aktiv. SW-8 har ikke været på markedet i flere år.

Hvis du  har ret og den 6. kanal er til en passiv sub, kan du parallelkoble ved at føre dobbelt kabel træk fra forstærker til de to sub-woofere. Herefter fører du kabler fra front output til de tol Dali Royal. I menuen på receiveren vælger du small front. Hvordan du kobler forstærkeren til sub-out er jeg ikke klar over, da jeg ikke kender technic's forstærkeren.

Jeg kender dog en del til mærket og de er ikke glade for lave impedanser, derfor er det ikke sikkert det kommer til at lyde godt. En løsning på dette, er en separat effektforstærker.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Ser lige det er 4 ohms enheder, så glem alt om det jeg lige har skrevet, du brænder forstærkeren af. 

ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Haha, tak for rådet, godt jeg nåede at læse dit sidste indlæg før jeg begyndte at rode rundt med det

Men ja, forstærkeren er faktisk det svageste led i kæden, og lur mig om den ikke en dag bliver lempet lige så stille ud af bagdøren...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok jeg kender forstærkeren alligevel. Den er ret alsidig, og kan enten bruges som surround forstærker, eller i en bi-amping stereokonfiguration.

Hvis ikke du anvender surround, kan du faktisk bi-ampe (hvis jeg husker ret). Dvs. du kan bruge 2 forstærkere til subwooferne, og to til satteliterne.

Hvis du kigger ind på forstærkeren og lukker glaslugen ned, så kig til højre. Her skulle der gerne være niveauknapper til biamping, og med lidt held er der også delefilter til satteliterne.

Det kan være du lige skal konfrontere manualen først, men jeg tror jeg husker rigitigt.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 August 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

ConElPueblo skrev:

Forstærkeren er en Technics SA-AX7 med 6 X 100 W (en af disse er til sub), så den skal kunne plugges lige i... Nu skal jeg bare have fundet en måde at sætte den BEGGE TO i... Troede at der var tale om en enkel "kasse", da sælger sagde, at det var 2 X 8" basenheder, men der var sgu to!

Suggestions, anyone?

Nu kender jeg ikke din forstærker men jeg tvivler på at en af kanalerne er til sub'en, det er i et mindste ikke den måde det som regel er lavet på. Du bliver nok nødt til at suplere med en to-kanals effekt til dine to subs (hvis du vil have LFE signalet med, eller blacere sub'ene "mellem" forstærker og højttalere så de drives af den samme effekt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

ConElPueblo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg tror nok jeg kender forstærkeren alligevel. Den er ret alsidig, og kan enten bruges som surround forstærker, eller i en bi-amping stereokonfiguration.

Hvis ikke du anvender surround, kan du faktisk bi-ampe (hvis jeg husker ret). Dvs. du kan bruge 2 forstærkere til subwooferne, og to til satteliterne.

Hvis du kigger ind på forstærkeren og lukker glaslugen ned, så kig til højre. Her skulle der gerne være niveauknapper til biamping, og med lidt held er der også delefilter til satteliterne.

Det kan være du lige skal konfrontere manualen først, men jeg tror jeg husker rigitigt.

- Det lyder meget rigtigt, tror jeg skal have kigget på den manual... Jep, der er Bi-Wire stereo og mulighed for sorround (og ja, der er en udgang til sub...).

Det vil altså sige at jeg kan knalde Sub'erne til det ene par af stikkene beregnet til bi-amp, og højtalerne til de to andre? Det lyder -næsten- for enkelt til at kunne virke

Det tror jeg at jeg prøver... Wish me luck!

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 09 August 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

jeg knder godt den forstærker...(meget atypisk konstruktion, men den passer godt til dine indkøbte ht'er mht. muligheder) og der er en seperat kanal til sub m. indbygget delefilter mv..... du skal bare tilslutte de 2 passive subs til denne kanal, som du selv er inde på.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes