| Forfatter |
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre brugere i dette forum omkring Jeres oplevelser med egenlyd fra HiFi anlægget.
Mit anlæg består af 2 stk Primare A30.2 effektforstærkere og 1 stk Primare PRE30 forforstærker + Primare DVD30 + SA Explorer.
Mit anlægs egenlyd består i, at diskanterne suser en hel del (høres kun når det ikke spilles på anlægget). Jeg har fået oplyst, at suset er bevist for at opnå bedre spredning af lyden ?
Ellers er anlægget rimeligt tavst.
Har tidligere oplevet en Arcam CD-afspiller hvor lyden fra drevet næsten fik mig til at gå ud af mit gode skind på grund af den mekaniske støj. Har også oplevet Primare CD'ere og Densen B200 hvor der var en hørbar egenlyd fra trafoen.
Hvad siger Jeres anlæg ??
Happy
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
heatpipes i mine effekforstærkere "koger" så det er en lyst, men ganske hyggeligt egentligt.
og min LD afspiller larmer når den spinner op .
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit siger absoludt ingenting. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
|
Mit anlægs egenlyd består i, at diskanterne suser en hel del (høres kun når det ikke spilles på anlægget). Jeg har fået oplyst, at suset er bevist for at opnå bedre spredning af lyden ?
|
|
|
Det er utroligt hvad man forsøger at bilde folk ind...!! Der er INGEN tvivl om, at INGEN konstruktør bevidst har indført sus i diskanterne når der ikke spilles, for at forbedre spredningen eller på anden måde at opnå bedre lyd. Sikke noget ævl! Men det er så typisk som det næsten kan være... i stedet for at "indrømme", at produktet har en eller anden medfødt "skavank", forsøger man hellere at bilde folk ind, at det faktisk er bevidst, og at man nærmest skal være lykkelig over, at man altså har indbygget denne "skavank". Og folk æder det desværre råt... Folk har totalt mistet jordforbindelsen, og stormer blindt fremad, i et panisk forsøg på at finde noget, de kan bilde sig selv ind lyder bedre end det gamle. Man glemmer at stoppe op, og når en producent påstår et eller andet om, at nu har de lavet et nyt vidunder, så accepterer man blindt!
Hvis denne susen skulle være for at forbedre spredningen, skulle den komme fra selve højtaleren, da den jo er ret ene om at bestemme spredningen af lyden. Prøv at slukke forstærkeren.... Lyt så.... ingen sus vel.... altså kommer det fra forstærkeren (eller din CD-afspiller). Det er en typisk følge af, at man ikke har tilstrækkelig styr over stelveje og afkobling i forstærkeren. Men historien om at det skulle være en fordel... den var da meget sjov!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@slips
har du prøvet at tænde
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
@slips
har du prøvet at tænde
|
|
|
Nå , for fanden, det er derfor. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ happy:
Jeg oplever samme svage susen i højttalerne - tror det er en blanding af uskærmede signal- og strømkabler, manglende jording, og måske et bidrag fra selve elektronikken.
En dag, når jeg får tid, har jeg tænkt mig at prøve at skille hele møget ad, og samle det igen, mhb. at finde "støjkilden".
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
happy skrev:
|
|
|
|
Det er utroligt hvad man forsøger at bilde folk ind...!! Der er INGEN tvivl om, at INGEN konstruktør bevidst har indført sus i diskanterne når der ikke spilles, for at forbedre spredningen eller på anden måde at opnå bedre lyd. Sikke noget ævl! Men det er så typisk som det næsten kan være... i stedet for at "indrømme", at produktet har en eller anden medfødt "skavank", forsøger man hellere at bilde folk ind, at det faktisk er bevidst, og at man nærmest skal være lykkelig over, at man altså har indbygget denne "skavank". Og folk æder det desværre råt... Folk har totalt mistet jordforbindelsen, og stormer blindt fremad, i et panisk forsøg på at finde noget, de kan bilde sig selv ind lyder bedre end det gamle. Man glemmer at stoppe op, og når en producent påstår et eller andet om, at nu har de lavet et nyt vidunder, så accepterer man blindt!
Hvis denne susen skulle være for at forbedre spredningen, skulle den komme fra selve højtaleren, da den jo er ret ene om at bestemme spredningen af lyden. Prøv at slukke forstærkeren.... Lyt så.... ingen sus vel.... altså kommer det fra forstærkeren (eller din CD-afspiller). Det er en typisk følge af, at man ikke har tilstrækkelig styr over stelveje og afkobling i forstærkeren. Men historien om at det skulle være en fordel... den var da meget sjov!!
|
|
|
Hej Hurtig,
Det var godt nok heller ikke noget de sagde da jeg købte mine effektforstærkerne (spurgte nu heller ikke), men da jeg spurgte Hasse fra Audioactive på messen i Malmö (Primares agent i Sverige) fik jeg det svar.
Happy
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Rotel RMB-1075 siger ikke en lyd når den bare står stændt. Jeg har derimod haft en Nad surround reciever, der støjede en del, dvs. susen i højttalerne.
Mvh Jannik
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft Onix, Naim (og en masse andet) men specielt de to suser i
højttalerne. Det gør min chipamp forresten også. Men mit Linn setup er
100% fri for støj. Jeg troede også, at jeg skulle til at sætte jord op,
investere i voldsomt dyre netkabler og støjfiltre. Men det er for mig
ret tydeligt at støjen er en del af visse mærkers særkende.
Venligst
Mirland
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gamle B&O havde en brummen. der var ret tydelig, når der blev skruet op.
Mit nye gear er lydløst, også når det er tændt __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor højt skuer i op når i hører denne susen ... eller har i lyttebollen helt inde i diskanten?
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste der siger noget er mine subwoofere - de har en meget svag
brummen som kun kan høres når jeg ligger og skal sove og der ellers er
helt stille. Selv mine eksterne harddiske til computeren kan overdøve
det og holde mig vågen, hvis jeg glemmer at slukke dem :)
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm - jeg ved ikke om jeg vil kalde det susen, mere summen - men det
har mit anlæg også, men skyldes det ikke bare at der er spænding på.
Det er sådanset ikke hørbar på afstand, faktisk skal jeg smide
ørebollerne helt i til tøjtaleren for at kunne høre det. Det er nu ikke
noget der genere mig, det er yderst sjældent, faktisk aldrig, jeg har
anlæget tændt uden at der høre musik
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldkysten skrev:
hmm - jeg ved ikke om jeg vil kalde det susen, mere summen - men det har mit anlæg også, men skyldes det ikke bare at der er spænding på.
Det er sådanset ikke hørbar på afstand, faktisk skal jeg smide ørebollerne helt i til tøjtaleren for at kunne høre det. Det er nu ikke noget der genere mig, det er yderst sjældent, faktisk aldrig, jeg har anlæget tændt uden at der høre musik 
|
|
|
Det er meget sjældent at jeg hører musik, uden at have tændt anlægget.  __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Hvor højt skuer i op når i hører denne susen ... eller har i lyttebollen helt inde i diskanten?
SATMIT
|
|
|
Det er en konstant susen der er uafhængig af volumekontrollen. Høres selvfølge ikke når der spilles musik, men når anlægget bare står tændt høres der en svag susen fra højttalerne.
Kan høre 3-4 meter fra højttaleren.
HAPPY
|
| Til top |
|
| |
lau16 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 335
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit siger ikke en lyd, men har heller ikke NAD surround mere  __________________ MARANTZ SR5500
NAKAMICHI PA5EII
H/K SIGNATURE 1.3
PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Happy
Jeg tror det måske kan hænge sammen med at du kører brokoblet på de Primare 30.2 effektforstærkere. Når du kører brokoblet er det bedst at bruge XLR, så får du renset lidt op i det hele. Dernæst bruger du jo en PRE 30 fra Primare, som i sig selv er udmærket, men denne PRE 30 er prioriteret XLR, og dine 30.2 effekter er i realiteten prioriteret RCA, så dem kører du naturligvis via RCA, da andet ikke kan lade sig gøre - så der kan den evt. forklares. Så i dine sko ville nok få flyttet rundt på de jumpere nede i effekt forstærkerne, så de ikke længere er brokoblet.
Jeg mener du opnår suset ud fra ovenstående, såfremt der ikke er en fejl andetsteds, men prøv som Hurtig forklarede, sluk for forstærkerne - en af gangen for at lokalisere en evt. fejlkilde. Han har i øvrigt helt ret i det med de forklaringer, det skal ikke lyde sådan og alt andet er bortforklaringer.
Jeg har selv haft dette PRIMARE setup tilbage i tiden - det spillede uden sus, men var heller ikke brokoblet. Istedet var det bare Bi-AMPet så den ene forstærker trak bunden og den anden toppen. Jeg var meget tilfreds med det PRIMARE setup og SA 3070, det spillede ikke dårligt sammen med deres 30.2 CD og et sæt Nordost SPM kabler hele vejen igennem.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Thomas O. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit setup består af Primare A 30.1 og Primare D20. Højttalerne er Avance signature 8 Mk2.
Hvis jeg sætter ørerne helt tæt på diskanten, kan jeg høre et let sus,
men 1/2 meter væk kan jeg ikke høre noget (måske hvis jeg prøver om
natten hvor det er stille....)
Mekanisk støj fra forstærkerens to trafoer er der intet af. Det er jeg imponeret over  .
D20'eren har en let summen fra trafoen.
Med andre ord. Det er ikke noget jeg bemærker.
Og det er et fedt anlæg.....
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Happy
Jeg tror det måske kan hænge sammen med at du kører brokoblet på de Primare 30.2 effektforstærkere. Når du kører brokoblet er det bedst at bruge XLR, så får du renset lidt op i det hele. Dernæst bruger du jo en PRE 30 fra Primare, som i sig selv er udmærket, men denne PRE 30 er prioriteret XLR, og dine 30.2 effekter er i realiteten prioriteret RCA, så dem kører du naturligvis via RCA, da andet ikke kan lade sig gøre - så der kan den evt. forklares. Så i dine sko ville nok få flyttet rundt på de jumpere nede i effekt forstærkerne, så de ikke længere er brokoblet.
Jeg mener du opnår suset ud fra ovenstående, såfremt der ikke er en fejl andetsteds, men prøv som Hurtig forklarede, sluk for forstærkerne - en af gangen for at lokalisere en evt. fejlkilde. Han har i øvrigt helt ret i det med de forklaringer, det skal ikke lyde sådan og alt andet er bortforklaringer.
Jeg har selv haft dette PRIMARE setup tilbage i tiden - det spillede uden sus, men var heller ikke brokoblet. Istedet var det bare Bi-AMPet så den ene forstærker trak bunden og den anden toppen. Jeg var meget tilfreds med det PRIMARE setup og SA 3070, det spillede ikke dårligt sammen med deres 30.2 CD og et sæt Nordost SPM kabler hele vejen igennem.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Hej Jørgen,
Mit setup kører i dag med balancerede kabler. NO Red Dawn XLR mellem for- og effektforstærker og Jorma No. 1 XLR mellem Primare DVD30 og forforstærker.
Skal jeg forstå det således, at du anbefaler, at jeg ændrer de 2 stk. A30.2 til stereo mode igen og kører bi-amp frem for brokoblet + udskiftning af de balancerede kabler til alm. RCA kabler eller ?
Happy
|
| Til top |
|
| |