Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 03:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Ny i faget. Hjælp med forstærker/receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ja. Så oprandt dagen, hvor jeg fik slæbt et par Dali 850 op af trappen og sat dem fornuftigt op.

Og de lyder jo så fantastisk. Men! Blodet på tanden kom jo med det samme. Har snuset lidt her på siden, og det synes jo at vrimle med kompetente mennesker, der hellere end gerne vil yde hjælp til nybegyndere. Så her er et par spørgsmål:

I første omgang skal anlæggets forstærkes i ... forstærker-ledet. Hvis jeg starter med at sige, at smerte- / havregrød-resten-af-året-grænsen er 6-7000, så er det ude. Dermed ikke sagt, at jeg ikke vil være fuld tilfreds med at give 2-3000, hvis bare det er godt nok.

For nu af være fornuftig, vil jeg nok foretrække at købe en surround-receiver. Det virker mest fremtidssikkert, og de kan jo spille stereo, indtil jeg en dag gør noget ved det der surround. Men er der nogen derude, der vil overbevise mig om, at det er fjollet at købe surround, fordi jeg engang om 5 år måske får lyst til at bruge alle kanalerne, så prøv endelig.

Er det sådan, at jeg vil kunne kombinere en evt. muskelsvag receiver med en effektforstærker, hvis der senere kommer penge på kontoen, eller vil det være dumt at satse på det? Enten, fordi det teknisk ikke kan lade sig gøre, eller fordi mine skod-højtalere alligevel ikke er umagen værd (Jeg synes nu, de lyder meget godt)?

Eller vil det være synd og skam for mine gode højttalere at "nøjes" med en eller anden NAD/DENON-ting, der kan spille 5*65 watt? Jeg har sgu' svært ved at danne mig et overblik over disse tal-angivelser og deres tilsyneladende fuldstændig arbitrære sammenhæng med diverse talangivelser for højttalerne.

Hvis der er nogen, der har brug for specifikationer på mine nye (brugte) høttalere, så kan jeg nok godt finde dem et sted. Det er trods alt dem, der ligesom er udgangspunktet for at lave et fornuftigt anlæg.

Men grundlæggende er mit spørgsmål nok: Hvad gør jeg?

På forhånd tak for hjælpen - håber ovenstående giver mening

Til top Vis martinpagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpagh Besøg martinpagh's Websted

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej Martin og velkommen til!

Tillykke med dine "nye" højttalere -det er jo en klassiker!

Hvis du først har tænkt dig at købe surround engang langt ude i fremtiden vil jeg afgjort anbefale dig at købe stereo i første omgang. Her får du meget mere vellyd pr. investeret krone. Køb en god forstærker med en velvoksen strømforsyning og fokusér ikke så meget på watt-opgivelserne. Kig evt. på Cayin forstærkeren som bliver testet her på siden - den er et ganske godt bud. Ellers tjek brugtmarkedet. Her får du ofte meget for pengene.

Men brug en lørdag formiddag hos nogle forskellige forhandlere og LYT dig frem. Se også om ikke du kan låne nogle forstærkere med hjem så du kan teste udstyret i din egen stue og på dine egne højttalere..

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Postmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej Martin,

Prøv at læse lidt på den her tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3135&PN=1

Måske det kan hjælpe dig lidt . Go jagt

Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
Til top Vis Postmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Postmanden

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Så postmand, så løb du af med sejren denne gang. Pokkers :)

Postmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Jaeee . Så er jeg klar til en ny runde, bare kom an

Husk, er du i tvivl, er du ikke i tvivl. ( M Bodilsen 1994 )
Til top Vis Postmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Postmanden

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Ja, OK.

Havde faktisk også kigget på Cayin-dimsen, og tror, jeg vil lade mig friste til at prøve. Havregrød er jo meget lækkert, specielt hvis man kommer et par æbler i.

Er der nogen, der ved noget om forgængeren 251B? Har en i kikkerten brugt? Er den værd at spilde tid på, og hvad ville I anbefale, at man gav for den, hvis det endelig var?

Endnu et spørgsmål: Har i en skummel PDF-manual til mine højtalere set, at man ALDRIG (gentager) ALDRIG må benytter kabler af forskellig længde til sine højtalere. Nu er det sådan, at mine højtalere står henholdsvis 1 og 7 meter fra min forstærker, så inden jeg som en anden idiot går ud og køber 14(!) meter kabel, så gad jeg godt vide: Kan det virkelig passe?

Til top Vis martinpagh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpagh Besøg martinpagh's Websted

Rathgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Her er et link til en "pdf-manual"

Du skal bare Kigge efter "Dali Red series"

http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=3&MID=8&PID=88

Til top Vis Rathgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rathgen

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

martinpagh skrev:

Endnu et spørgsmål: Har i en skummel PDF-manual til mine højtalere set, at man ALDRIG (gentager) ALDRIG må benytter kabler af forskellig længde til sine højtalere. Nu er det sådan, at mine højtalere står henholdsvis 1 og 7 meter fra min forstærker, så inden jeg som en anden idiot går ud og køber 14(!) meter kabel, så gad jeg godt vide: Kan det virkelig passe?

Ja, det kan det! - Kabler farver lyden, og den skal jo helst farves lige meget i højre og venstre side. (ingen æbler på havregrøden)

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Prøv også at kigge på en Holfi Integra 8 de kan tit fåes for rimelige priser i bl.a dba.dk

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret HansC (nå ja, og alle jer andre også)

Suk. Nu har geniet her regnet ud, hvorfor HIFI-nørder altid på kejser-nederen-kikset vis har deres højttalere stående lige på flanken af HIFI-møblet. Men der er vel ikke andet for. Skulle alligevel til at flytte om. Det er jo også ved at være 1 måned siden sidst.

Har fundet et Chord Carnival Bi-wire-kabel til 69 ,- /meteren. Det har jeg tænkt mig at købe. Er det skudt over eller under målet, hvis jeg satser på, at købe Cayin-forstærkeren og sætte sammen med mine Dali'er?

arcam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej det syntes jeg ikke, jeg bruger selv det kabel og jeg må indrømme at efter flere forskellige kabel forsøg (også kabler der væsentlig dyere), er det bare det bedste jeg har prøvet.

Mit anlæg: Arcam Diva 65 /Audio Vector M3 Super / Arcam CD75 T /Nottinghan Analouge-K-1. så ved du lidt om hvad jeg bruger mine Chord carival bi-wire sammen med

Til top Vis arcam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arcam

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Så vil jeg trykke på "afsend ordre"-knappen og se, hvad der kommer med posten i morgen.

klm1976
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Vil bare høre om du, Martin, har fået dit kabel med postmanden og ligesom arcam er tilfreds med det?
Til top Vis klm1976's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klm1976

martinpagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået det. Og jeg er fuldt ud tilfreds med det. Dog er min referenceramme ikke noget at prale af, hvad angår kabler, så jeg ved ikke, om jeg er den mest pålidelige person at spørge til råds

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Et forslag: Rotel RB990 for og effekt kan fås til 4-5000 for et sæt vil jeg tro...
en Kammy havde engang det sæt og de samme HT som dine

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej

Det absolut bedste HT-kabel i det prisleje, ca. 50kr., er efter min mening SUPRA Ply 2.0.

Med venlig hilsen 

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes