Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Diverse spørgsmål ang. Squeezebox (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nielsandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 April 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle!

Jeg har de sidste par dage smuglæst på de forskellige fora her på siden, da jeg er blevet interesseret i at overføre lyd fra min bærbare computer til mit anlæg trådløst, og især produktet Squeezebox lyder virkelig interessant. Der er dog en række ting jeg stadig ikke er helt med på, men bær over med mig, da jeg hverken er en ørn til hi-fi eller nogen computer-wiz:

Jeg har et, i forhold til hvad der lyder til at være standarden herinde, jævnt Denon-anlæg med tilhørende Dali-højtalere samt en bærbar computer uden trådløst netkort. Desuden intet access point til trådløst net.

Jeg forestiller mig to forskellige måder, det kan sættes op på, afhængig af om jeg har, eller ikke har, forstået det rigtigt:

1.

Squeezebox wired/wireless tilsluttes en af anlæggets indgange samt mini-hub med almindelig LAN-kabel, mens computeren ligeledes tilsluttes mini-hubben vha. LAN-kabel.

2.

Squeezebox wireless tilsluttes anlæg samt minihub som ovenfor, mens computeren kobles på nettet via et eksternt trådløst netkort gennem Squeezebox wireless.

Det jeg er i tvivl om er, hvorvidt Squeezeboxen kan fungere som et accesspoint, således en computer med trådløst netkort kan kobles på internettet via Squeezeboxen, der jo er tilsluttet nettet via hubben? Så vidt jeg kan forstå på min lillebror kan hans Apple pendant fungere som accesspoint, så tænkte på om jeg på denne måde kunne få trådløst internet oveni hatten ved indkøb af et eksternt trådløst netkort? Hvis dette skulle være tilfældet, er der så nogle kloge hoveder, der kunne foreslå et kort, der kan klare jobbet, da en hurtig søgning på edbpriser afslører en jungle af forskellige produkter?

Desuden har jeg læst flere steder, at den eneste forskel på Squeezebox 1 og 2 er designet, og at funktionalitet og ydelse således er indentisk. Holder dette også mht. betjening via boxen og fjernbetjeningen samt displayets funktioner?

Jeg håber mine spørgsmål og formuleringer giver mening. På forhånd tak og venlig hilsen

Niels

Til top Vis nielsandersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nielsandersen

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Squeezeboxen kan fungere som wireless bridge, så du kan forbinde en enhed med alm. netværksstik til et trådløst net igennem squeezeboxen. Sådan har jeg min IP telefon forbundet (den har ikke wireless og er ikke i nærheden af et netværksstik, men er lige ved den ene squeezebox). Men du har stadigvæk brug for et accesspoint der definerer netværket, den kan SVJV ikke operere i peer to peer mode

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen

nielsandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for dit svar.

Jeg ved ikke om jeg forklarer mig godt nok, eller om det jeg har i hovedet bare ikke kan lade sig gøre.

Altså min hub er jo forbundet til internettet, som kommer ud af et hul i væggen, og som jeg skitserer det, vil Squeezeboxen jo så være forbundet til hubben og dermed også til internettet. Hvis så min computer også er forbundet til hubben, burde systemet jo så fungere, men det jeg tænker på, er om det også vil kunne fungere sådan at Squeezeboxen og computeren snakker sammen gennem et eksternt trådløst netkort eller om det så vil være nødvendigt at supplere systemet med et accesspoint/trådløs router. Således vil computeren jo så ikke være forbundet direkte til hubben, men kun gennem Squeezeboxen, men vil computeren kunne opnå forbindelse til internettet på denne måde?

Jeg ved at Apples air-port, eller hvad den hedder, kan udfylde denne funktion, men squeezeboxen tiltaler mig meget mere, da den ikke er bundet til iTunes, har display samt kan afspille internetradio selvom computeren ikke er tændt.

På forhånd tak

MVH

Niels

Til top Vis nielsandersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nielsandersen

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have mere end én enhed forbundet til en almindelig internetforbindelse skal du bruge en router, en hub er ikke nok. Forskellen er at routeren virker som "omstillingsanlæg" mellem de forskellige enheder på dit netværk og internettet. Routeren kan evt. være med indbygget accespoint, en "trådløs router".

Med sådan én kan du så forbinde computeren enten til routeren eller squeezeboxen, og begge dele vil kunne se hinanden og internettet.

MVH Jacob

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 April 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

I bunden af dette link kan du se lidt af hvordan Squeezebox bliver tilsluttet http://www.slimdevices.com/pi_overview.html

Hvis du har en switch / hub så bliver den tilsluttet ligesom hvis der skulle tilsluttes en computer mere på dit lokale netværk.

Hvis du har en trådløs router som vist på tegning på det link, så er det ofte muligt at tilslutte flere computer til sådan en router.

Til dit spørgsmål om Squeezebox 1 og 2 er ens... jeg kender ikke lige Squeezebox 1, ved ikke om det er den som man kaldte for Slimp3 før i tiden. Men Squeezebox 2 og 3 bruger samme hardware og software, men design er forskelligt.

Mvh
Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

nielsandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Tak for responsen!

Det med 1'eren og 2'eren var en skrivefejl - det var faktisk om der var forskelle på 2'eren og 3'eren, udover designet, jeg ville have skrevet, men det har du jo sådan set også besvaret

Tegningen du henviser til, har jeg kigget på, og jeg tror jeg er nogenlunde med på den. Sagen er at jeg ikke har et trådløst netværk etableret på nuværende tidspunkt. Det mit spørgsmål så gik på, var om min bærbare kan være trådløst på internettet via Squeezeboxen hvis jeg anskaffer et eksternt trådløst netkort, se evt. situation 1 & 2 i mit første indlæg.

MVH Niels

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Locate players far and wide—With built-in support for true 802.11g and advanced lossless compression technologies, you can locate your Squeezebox up to three times further from your wireless access point. Also, Squeezebox can serve as a wireless bridge, allowing other network-ready devices to connect through its ethernet port.

Sådan som jeg læser det her kan du ikke køre internet til den bærbare trådløst via Squeezeboxen, kun via kabel.

Boffer

Til top Vis boffer24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boffer24

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hvis man bruger et accesspoint / trådløs router i den ene ende kan man godt - et trådløst netkort er ikke nok.

MVH Jacob

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig, men så er det heller ikke via Sqeezeboxen som han spørger om......

Boffer

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Det kommer lidt an på hvor henne han vil have squeezeboxen og laptop'en. Placerer man en wireless router ved internetforbindelsen, kan man godt få en laptop (eller hvadsomhelst andet med netstik) på internettet ved at forbinde den med squeezeboxens netstik, og så placere dette frit indenfor wireless routerens rækkevidde.

Jeg ved godt at det (formentlig) ikke var eksakt det, det første spørgsmål gik på, men det kan altså lade sig gøre med en mindre ændring i setup'et.

En tredie (?) mulighed kunne evt. være at sætte squeezeboxen på internetforbindelsen, et trådløst netkort på laptop'en og så køre et program der lader computeren agere accesspoint; forudsat at der er indbygget router i internetforbindelsen. Jeg ved ikke dog om dette kan lade sig gøre i praksis...

MVH Jacob

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge hvad du mener, men det han vil er at undgå et merkøb af en trådløs router oveni squeezeboxen....

Boffer

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Med mindre hans internetforbindelse kan håndtere flere ip adresser (her: computer og squeezebox) har han jo alligevel brug for en router, og så er merprisen til en wireless én beskeden.

Men principielt kan en PC med trådløst netkort godt agere accesspoint, via et program på PC'en. Jeg ved dog ikke om denne løsning vil fungere i nielsandersens situation

MVH Jacob

nielsandersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar.

Jo, hvis et program på computeren (helst freeware selvfølgelig) kan klare ærterne, er det ikke noget problem. Det vil ikke være noget problem at have Squeezeboxen forbundet til netudgangen via et kabel, da det bare vil skulle trækkes bag en sofa og næsten ikke vil kunne ses.

Uden at vide en hel masse om netværk, skulle jeg mene min forbindelse kan klare flere ip-adresser af gangen, da vi har tre forskellige computere på netværket. Hvor vi bor, er alle lejlighederne koblet på det såkaldte forskningsnet. Vi har således en internetudgang i skabet, der gennem en minihub videreformidles til fire forskellige udgange i lejligheden. 

Men trådløs forbindelse er heller ikke nødvendigvis et must, men blot et led i mine overvejelser om, hvorvidt der skal investeres i sådan et monster. Og så kom jeg til tænke på om det var muligt, da min lillebror fortalte han var trådløst på nettet på sin bærbare computer gennem en apple airport, eller hvad den nu hedder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes