Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 22:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad er et komplet hifi system? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Oprettet dette indlæg da jeg er meget uerfaren inde for Hifi, har lige bygget to 2 vejs højttalere og det er så ellers hvad min viden er baseret på? Så har jeg selvfølgelig en forstærker og en cd-afspiller? Men hvad er så komplet, kan se inde på de forskellige DIY anlæg at der gerne er to sæt forskellige højttalere eller mere og flere forstærkere og andre ting jeg ikke har nogen ide om hvad er? Og skal der en eller to sub's, skal det være sorround o.s.v Ved godt der ikke er et svar på dette, men skriv hvad du mener er et godt hifi anlæg, måske syns du dit er komplet?

Mvh Mads Rømer Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hmm, et komplet hifi anlæg kan være alt! Det er nærmest et umuligt spørgsmål at give et svar på.

Normalt benytter man 5 eller 7 højtalere til surround hvis man bruger sit anlæg meget til film, og kun 2 højtalere hvis man mest lytter til musik.

Eventuelt kan man supplere med en subwoofer hvis man ønsker ekstra bas.

Hører man radio, køber man en tuner. Kan man også lide vinyl, løber man det, og det samme med cd, dvd osv.

 

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Hmm, et komplet hifi anlæg kan være alt! Det er nærmest et umuligt spørgsmål at give et svar på.

Normalt benytter man 5 eller 7 højtalere til surround hvis man bruger sit anlæg meget til film, og kun 2 højtalere hvis man mest lytter til musik.

Eventuelt kan man supplere med en subwoofer hvis man ønsker ekstra bas.

Hører man radio, køber man en tuner. Kan man også lide vinyl, løber man det, og det samme med cd, dvd osv.

 

Ja okay, men hvad så med forstærker, brokobling eller ikke? Fortæl om dit anlæg i stedet, hvad du har som bagtænke ved det og hvad det består af, er det til film eller musik?

Mvh Mads Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Tjah, jeg har mit anlæg fordi det er billigt og lyder godt. Det består af en Sony surround reciever og to små stander højtalere og en cd afspiller.

Mit anlæg er ikke at særligt godt eksempel, da jeg har en surround reciever som jeg kun bruger til Stereo. Som udgangspunkt er alle surround recievere mest beregnet til surround (surprise!), så en stereoforstærker giver mere for pengene.

Men hvad er du egentlig ude efter med denne tråd? Skulle jeg fortælle dig om alt i hifiens forunderlige verden kunne jeg sidde her og skrive i en uge. Måske får du mere ud af et søge lidt rundt på sitet og læse hvad der bliver skrevet om forskellige emner.

Men jeg svarer da gerne, hvis du har lidt mere konkrete spørgsmål. For et hifianlæg kan jo sagtens være komplet kun med to højtalere, forstærker og en cd afspiller. Ved ikke helt om du måske mener ultimativt eller perfekt?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 213
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel B&O forstærker som jeg ikke kan blive klog på men mener stadig den er "ægte hifi", skønt den kun er på 2 x 20w. -det specielle ved den er at den kører med push-pull i udgangstrinet men har samtidig en ensretter i form af en elektrolyt i udgangen, hvilket vil sige den ikke helt kører som push-pull til højttalerne men kan højest skubbe til membranen i højttaleren og ikke hive den tilbage igen.... 

Jeg mener man bør bruge hifi højttalere uanset om anlægget er stereo eller surround da lyden kun bliver lige så godt som det dårligste led....men rigtig hifi for mig er klart stereolyd....synes ikke rigtig surround magter musikken endnu, ikke bedre end stereo ihvertfald....



__________________
Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Tjah, jeg har mit anlæg fordi det er billigt og lyder godt. Det består af en Sony surround reciever og to små stander højtalere og en cd afspiller.

Mit anlæg er ikke at særligt godt eksempel, da jeg har en surround reciever som jeg kun bruger til Stereo. Som udgangspunkt er alle surround recievere mest beregnet til surround (surprise!), så en stereoforstærker giver mere for pengene.

Men hvad er du egentlig ude efter med denne tråd? Skulle jeg fortælle dig om alt i hifiens forunderlige verden kunne jeg sidde her og skrive i en uge. Måske får du mere ud af et søge lidt rundt på sitet og læse hvad der bliver skrevet om forskellige emner.

Men jeg svarer da gerne, hvis du har lidt mere konkrete spørgsmål. For et hifianlæg kan jo sagtens være komplet kun med to højtalere, forstærker og en cd afspiller. Ved ikke helt om du måske mener ultimativt eller perfekt?

Jeg søger meninger om hvad der simpelthen er et must i et ordentligt hifi anlæg! Og søger samtidig med dette link også rundt på sitet efter oplysninger?

Mvh Mads Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Så må du også lytte lidt.

Det kommer 100 % an på hvor mange penge man har og hvad man lytter til! Nogen kan bedst lide cd andre er mere til lp. Nogen vil helst have rørforstærkere andre hellere digitale og nogen tredje helst klasse A forstærkere. Tre vidt forskellige forstærker teknologier, hvor man ikke bare kan sige hvad der er et must i et hifi anlæg. Det eneste som egentlig er et must er: en forstærker - en kilde (LP, CD, DVD etc.) - og mindst to højtalere.

Alt derudover er meget subjektivt, og ingen herinde har den rigtige opskrift på hvad et hifianlæg bør indeholde. Det vi hører, når vi lytter til et anlæg er vidt forskelligt person til person og derfor findes der ingen opskrift på hvad der er et must i et ordentligt hifianlæg.

Så derfor tvivler jeg lidt på hvor mange svar du får i denne tråd, da man simpelthen respekterer at der ikke findes et facit på dette spørgsmål.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Så må du også lytte lidt.

Det kommer 100 % an på hvor mange penge man har og hvad man lytter til! Nogen kan bedst lide cd andre er mere til lp. Nogen vil helst have rørforstærkere andre hellere digitale og nogen tredje helst klasse A forstærkere. Tre vidt forskellige forstærker teknologier, hvor man ikke bare kan sige hvad der er et must i et hifi anlæg. Det eneste som egentlig er et must er: en forstærker - en kilde (LP, CD, DVD etc.) - og mindst to højtalere.

Alt derudover er meget subjektivt, og ingen herinde har den rigtige opskrift på hvad et hifianlæg bør indeholde. Det vi hører, når vi lytter til et anlæg er vidt forskelligt person til person og derfor findes der ingen opskrift på hvad der er et must i et ordentligt hifianlæg.

Så derfor tvivler jeg lidt på hvor mange svar du får i denne tråd, da man simpelthen respekterer at der ikke findes et facit på dette spørgsmål.

Tak for dit indlæg! Er udemærket godt klar over at der ikke findes et facit på mit spørgsmål! Og søger heller ikk et facit, søger hvad folk synes der er et must i deres anlæg, en erhvervelse hvor de bare har tænkt, hvordan har jeg klaret mig uden denne, sub, højttalersæt, forstærker o.s.v? Og jeg er ikke ude efter en plan over hvordan jeg skal bygge mit anlæg op så jeg bare har det bedste og har et anlæg der ikke har begrænsninger? Søger bare gode ideer?

Mvh Mads Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
christian m
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 406
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Et must i et godt hifi anlæg er at du selv kan lide lyden og ikke alt muligt andet

__________________
Til top Vis christian m's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af christian m
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 04 Juni 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

christian m skrev:
Et must i et godt hifi anlæg er at du selv kan lide lyden og ikke alt muligt andet

Ja, det har du selvfølgelig ret i? Men hvordan når man så dertil, kan godt lide at musikken den er stor og at det giver kuldegysninger! Men det anlæg jeg har nu, ikke meget af?

Mvh Mads Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Svendsen skrev:
Mastervol skrev:

Så må du også lytte lidt.

Det kommer 100 % an på hvor mange penge man har og hvad man lytter til! Nogen kan bedst lide cd andre er mere til lp. Nogen vil helst have rørforstærkere andre hellere digitale og nogen tredje helst klasse A forstærkere. Tre vidt forskellige forstærker teknologier, hvor man ikke bare kan sige hvad der er et must i et hifi anlæg. Det eneste som egentlig er et must er: en forstærker - en kilde (LP, CD, DVD etc.) - og mindst to højtalere.

Alt derudover er meget subjektivt, og ingen herinde har den rigtige opskrift på hvad et hifianlæg bør indeholde. Det vi hører, når vi lytter til et anlæg er vidt forskelligt person til person og derfor findes der ingen opskrift på hvad der er et must i et ordentligt hifianlæg.

Så derfor tvivler jeg lidt på hvor mange svar du får i denne tråd, da man simpelthen respekterer at der ikke findes et facit på dette spørgsmål.

Tak for dit indlæg! Er udemærket godt klar over at der ikke findes et facit på mit spørgsmål! Og søger heller ikk et facit, søger hvad folk synes der er et must i deres anlæg, en erhvervelse hvor de bare har tænkt, hvordan har jeg klaret mig uden denne, sub, højttalersæt, forstærker o.s.v? Og jeg er ikke ude efter en plan over hvordan jeg skal bygge mit anlæg op så jeg bare har det bedste og har et anlæg der ikke har begrænsninger? Søger bare gode ideer?

Mvh Mads Svendsen

Okay. En rigtig god ide ville være at spare en masse penge op (for hifi er dyrt ) og derefter gå ud og lytte til forskellige CD-afspillere, forstærkere og højtalere. For det er som sagt, kun dig der kan sige om det lyder godt i dine ører.

Men hvis du er interesseret i at komme i gang med hifi, kan du jo give os dit budget, musikpreferencer og rumstørrelse. Så kan vi måske hjælpe dig med finde det grej som det kunne være du kunne lide.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Vejen til god lyd ala mammon:

Et trimmet lytterum

2 højttalere der passer til rummet

2 forstærker kanaler

1 passende forforstærker

1 god kilde (cd, pladespiller, sacd osv.)

De 2 første punkter påvirker selvfølgeligt hinanden.

Du stiller spørgsmål omkring subwoofere, surround, brokobling og flere forstærkere. Omkring subwoofere, undgå dem..find et sæt højttalere der kan det hele..hvis du ikke vælger den løsning så køb 2 subwoofere..bas er ganske vidst sværere at retningsbestemme MEN ikke umuligt, derfor 2.

Surround - Det er lidt en smagssag. Jeg foretrækker 2-kanaler, da surround oftest er plinge-ling lyd..lidt mere "show" end reel forbedring af oplevelsen. Er budgettet stramt så start med et godt 2-kanals anlæg du kan udbygge, kvalitet frem for kvantitet.

Brokobling - prøv at søge på brokobling herinde, der er tråde om fordele og ulemper. En ting er dog sikkert, brokobling er ikke = bedre lyd, oftest er det flere watt og dårligere kontrol af højttaleren.

Flere forstærkere - Grunden til du ser det er, at visse forstærkere er gode kun gode i enkelte dele af frekvensspektret..f.eks. nogle har styr på enhederne (høj dæmpningsfaktor og strømkapacitet) og bruges til basserne..men andre forstærkere har en silkeagtigt mellemtone og blød diskant, men dårlig kontrol over membramudsving pga. lav dæmpningsfaktor og derfor bruges de der hvor deres styrker ligger, de kunne f.eks. være en rørforstærker.

Rørforstærker - Nu bragte jeg den selv ind og om den er bedre er svært at sige. Nu drejer hifi sig om reproduktion..men mange er uenige om hvordan man kommer nærmest dette, rør eller transistorer? Man har i mange år diskuteret hvad der er bedst...lyt istedet. Rør har nogle karakteristika mens transistorer har andre.

Store enheder kontra små - Det er blevet moderne at argumentere for små enheder har "hurtig bas"..det er marketing det hele. Der skal jo noget til for at sælge de latterlig tændstiksæsker de kalder højttalere, med sidemonterede basser og hele svinerietDer er fordele ved både små og store enheder, men stort membran areal kan aldrig erstattes. Køb dog aldrig en højttaler dit rum ikke kan bære.

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hehe popaganda a la mammon

Og som du selv helt korrekt skriver, så er ovenstående DIN holdning! Det skal desuden pointeres at ikke alt du siger er 100 % sandt.

Du sender en lille bredside ud til Vienna Acoustics. Det er naturligvis ikke sandt at de er nogle latterlige små tændstiksæsker. Mht. membran areal har VA Mahler større membran areal en fx Dali Euphonia. Og den kalder vi da ikke for en tændstiksæske vel?

Skal man have bas er der også andre veje end et stort membran areal. Fx kan have et stort kabinet, det giver også en god bas. Men generelt kan et stort membran areal dog godt erstattes af en vellydende højtaler istedet for. Cerwin Vega lyder ikke nødvendigvis bedre pga. store enheder.

Desuden må han selv bestemme hvorvidt han er til sub, surround og brokobling. Alle kan kan noget, men om det er det man er til, er en smagssag.

Bare lige så han ikke opfatter det hele som sandheder...  Prøver bare at sige at det meste er til diskussion. Måske mener han at VA vitterligt er nogle forbandede æsker, men han skal da ikke fyldes med fordomme før han har hørt dem vel?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 169
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke kun Vienna Acoustics, der er skam andre der bruger sidemonterede basser (også firmaer ældre end dem). Jeg kan nævne mange men, er for doven...bl.a. fordi jeg ikke gider at skulle søge på google for at undgå jeg staver dem forkert. Desuden "ingen nævnt, ingen glemt" at jeg ikke nævner mærker med navn er fordi jeg ikke gider at tage diskussioner med fans af enkelte mærker og for at undgå visse mennesker føler sig stødt...der er jo nogle der går vanvittigt op i hvad andre synes om dem og deres valg..ja, deres verden styrter jo nærmest i grus når man ikke stryger dem med hårene.

De små tændstiksæsker er mere sådan nogle som System Audio osv...at man kan få penge for den slags l**t forstår jeg ikke, og så alligevel...men snakker vi om lydkvalitet...så gør jeg ikke. Her nævner jeg gerne mærke, da de om nogen i DK har promoveret hurtig bas og små membraner.

Jeg tør ikke udtale mig om Dali Euphonia, jeg har ikke hørt dem..men min erfaring siger det ikke er noget for mig...men flotte er de da og de er jo danske og det er nok for nogle.

Næh næh, stor membraner og store kabinetter hører sammen (undtagelser findes). Det glemte jeg måske at skrive, men det hænger sammen i min verden. Det er endnu en af grundene de sidemonterede monstre ikke dur, de "store" enheder på siden har (oftest)ingen volumen at boltre sig på. En lille enhed og stor kabinet eller stor enhed og lille kabinet går ud på et = en ikke optimal løsning. Gå hele vejen eller gå ikke.

Jeg forstår godt du mener at Cerwin Vega ikke er godt. Jeg er enig, men om man tager en SA eller CV er næsten ligemeget...du får ikke god lyd.

Jeg har aldrig sagt at jeg har patent på sandheden, men jeg har mine holdninger og dem står jeg ved og jeg er ikke bange for at give dem til kende. Min fremtoning på forummet fremstår måske firkantet, men det er en blanding af jeg er meget "enten eller", samt at kropssprog ikke følger med på skrift.

Jeg er idet mindste ærlig når jeg skriver "ovenstående er min holdning" hvorimod andre skriver fis om at sandheden ikke er konstant eller udefinerbar alt imens de skriver noget der tyder på de mener det komplet modsatte.

ps. det er vel ikke propoganda når jeg ikke er branchemedlem eller politiker

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Dit anlæg er komplet når du ikke selv syntes der mangler noget 

__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:

Det er nu ikke kun Vienna Acoustics, der er skam andre der bruger sidemonterede basser (også firmaer ældre end dem). Jeg kan nævne mange men, er for doven...bl.a. fordi jeg ikke gider at skulle søge på google for at undgå jeg staver dem forkert. Desuden "ingen nævnt, ingen glemt" at jeg ikke nævner mærker med navn er fordi jeg ikke gider at tage diskussioner med fans af enkelte mærker og for at undgå visse mennesker føler sig stødt...der er jo nogle der går vanvittigt op i hvad andre synes om dem og deres valg..ja, deres verden styrter jo nærmest i grus når man ikke stryger dem med hårene.

De små tændstiksæsker er mere sådan nogle som System Audio osv...at man kan få penge for den slags l**t forstår jeg ikke, og så alligevel...men snakker vi om lydkvalitet...så gør jeg ikke. Her nævner jeg gerne mærke, da de om nogen i DK har promoveret hurtig bas og små membraner.

Jeg tør ikke udtale mig om Dali Euphonia, jeg har ikke hørt dem..men min erfaring siger det ikke er noget for mig...men flotte er de da og de er jo danske og det er nok for nogle.

Næh næh, stor membraner og store kabinetter hører sammen (undtagelser findes). Det glemte jeg måske at skrive, men det hænger sammen i min verden. Det er endnu en af grundene de sidemonterede monstre ikke dur, de "store" enheder på siden har (oftest)ingen volumen at boltre sig på. En lille enhed og stor kabinet eller stor enhed og lille kabinet går ud på et = en ikke optimal løsning. Gå hele vejen eller gå ikke.

Jeg forstår godt du mener at Cerwin Vega ikke er godt. Jeg er enig, men om man tager en SA eller CV er næsten ligemeget...du får ikke god lyd.

Jeg har aldrig sagt at jeg har patent på sandheden, men jeg har mine holdninger og dem står jeg ved og jeg er ikke bange for at give dem til kende. Min fremtoning på forummet fremstår måske firkantet, men det er en blanding af jeg er meget "enten eller", samt at kropssprog ikke følger med på skrift.

Jeg er idet mindste ærlig når jeg skriver "ovenstående er min holdning" hvorimod andre skriver fis om at sandheden ikke er konstant eller udefinerbar alt imens de skriver noget der tyder på de mener det komplet modsatte.

ps. det er vel ikke propoganda når jeg ikke er branchemedlem eller politiker

Uhada en smøre!  Men vi tager det fra en ende af.

For det første kunne det jo være dejligt at få et svar fra svendsen om hvad tråden her skal dreje sig om. Men jeg regner med at vi skal hjælpe ham til få god lyd, og så må vi forholde os lidt objektivt til tingene, og undgå at fyre de værste fordomme af herinde.

Ja, jeg tænkte bare automatisk på VA da de fleste VA-hadere ikke sådan står tilbag for at rakke dem lidt ned jævnligt (ikke fordi jeg har noget i mod dem).  Ved ikke helt hvad din mening er om VA, men regner ikke med at du er den store fan af dem?

Igen, der findes faktisk mange der godt kan lide SA, og kollektiv placebo? Det tror jeg nu ikke... Men tager man det i forhold til dine teorier om at store mebraner er det eneste der holder, er det jo klart at de ikke kan lyde godt.

Som du selv siger, undtagelser findes i høj grad! Men jeg er også for doven til at finde eksempler... hehe... Nej, sagen er at det ikke er definitivt som dine indlæg godt kune tolkes som. Store enheder er ikke på nogen måde garanti for god og realistisk lyd!

Jeg respekterer da dine holdninger ethundrede procent! Der hvor jeg ser problemet, er der hvor man går ind og siger at han skal "have det og det, og det holder ikke" osv. osv. De generaliseringer tror jeg ikke hjælper ham på rette vej mod at finde god lyd. Så hellere påpeje på en mere diplomatisk måde, at han skulle overveje den cd afspiller og de højtalere så han ikke får den forestilling at alt kan afgøres ved at kigge på højtaleren. Men til dit forsvar, så er jeg heller ikke helt sikker på hvad ideen med tråden egentlig er...

Tjah propaganda er det vel ikke helt, men minder bare lidt om det når der kommer sådan en opskrift på god lyd.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Siden jeg lige så på dette emne sidst er der jo kommet en hel del nye indlæg.

Først vil jeg lige gøre noget klart da en del bliver ved med at undre sig, hvorfor oprettede han dette emne uden et egentligt spørgsmål? Og ja, der er ikke et egentligt spørgsmål og der er heller ikke et facit, men alligevel har det givet mig en masse viden! Så selvom i måske ikke helt forstår hvad i svarer på, så hjælper i! Bare lige så i vidste det :-)

Angående sub's, kan godt se hvorfor jeg skal købe mig en ordetnligt bas i hver højttaler istedet for en enkel sub. Og har også tænkt mig at bygge mine 2 nybyggede 2 bejs højttalere om til en 3 eller 4 vejs, mede en ordentligt bas. Så tak for det svar.

Angående store kontra små enheder, er overhovedet ikke inde i den diskussion. Men da jeg ikke har et sindsygt budget, så tror jeg at jeg vil holde mig til det sikre, og det er for mig et stort membran areal, for det har nu nærmest altid været sådan og det er, for mig, den sikre udvej.

Med forstærker, findes der så ikke noget forstærkere der både er stærke omkring bas og diskant, for ville da være det smarteste? :-)

Derudover, er jeg af den overbevisning, at sorround ikke slår stereo når det handler om at spille musik, men at de er langt foran når det gælder film. Så derfor ville jeg hører om jeg ikke kan brokoble sådan at mit anlæg både bliver sorround og stereo, selvfølgelig ikke på en gang, men så jeg kan vælge?

Dette indlæg og mine udsagn og meninger er skrevet på meget sparsom viden, så vis noget er forkert så må i lige rette mig!

Mvh Mads Svendsen. 

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Arrgh, du er da ikke hoppet på den om de store enheder!

Store enheder er på INGEN måde garanti for god lyd, og sådan var det kun for 30-40 år siden. Du skal lytte dig frem til om højtaleren lyder godt, og du skal hverken gå uden om højtalere med store enheder eller små enheder. Tag en neutral tilgang til tingene, for både store og små højtalere har sine forskellige fordele og ulemper. Men når du alligevel har tænkt dig at købe to subwoofere, ville et par enorme højtalere nok ikke forbedre lyden! Det vil i mange tilfælde nok være for meget for rummet.  Desuden skal du huske på at et stort membranareal ikke kun er store enheder, men i høj grad også flere mindre enheder, som så kan flytte det samme luft som en tilsvarende stor. Og igen er der fordele og ulemper.

Hmm, er ikke selvbygger, men du skal nok prøve på at undgå at bygge fire vejs ht'er! Jeg ved ikke om det er gulvhøjtalere eller stander højtalere du har bygget. Men er det stander ht'er, så hold dig til en tovejs konstruktion af hensyn til lyden. Er det gulv ht'er, så kan du godt lave den trevejs. Det giver nemlig tit dt bedste resultat at holde delefiltret enkelt, så lyden kommer så ufiltreret igennem som muligt, så hold dig til den sikre løsning. 

Forstærker mæssigt, må du nok ud og lytte selv. For det er slet ikke så enkelt som bare at finde en forstærker der er bas- og diskantstærk (du skulle bare vide...). Bare find en som du kan lide lyden af. Både mellemtonen, dynamikken, strømstyrken og detaljeringsgraden er vigtig ved en forstærker og du komme helt sikkert til at måtte vælge et kompromis mellem alle de faktorer.

Brokobling er udelukkende et udtryk for at sætte to identiske forstærkere sammen, som så bliver til en. Men jo, du kan godt "gøre det til stereo og surround" så du kan vælge. Man kan jo bare vælge to kanals lyd på forstærkeren, men det ville være bedre hvis du købte en stereoforstærker mere så du kunne skifte om til den høre stereo i høj kvalitet når du ikke vil surround mere.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Svendsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Okay, så store enheder er ikke lig med god lyd, det vidste jeg godt! Men vis jeg skal have en bas der kan give jordskælvseffekt, skal der så ikke en stor bas til, eller kan 2 8" basenheder også klarer det?

Og tror nu stadig jeg i hvert fald bygger en 3 vejs konstruktion, for vil bruge mine to vejs som diskant og mellemtone også sætte en bas på. Mine 2 vejs højttalere består af en Monacor DT300 og en Vifa P17WJ-00, og de spiller udemærket, de mangler bare noget bas?

Mvh Mads Svendsen

Til top Vis Svendsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svendsen
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Tjae, hvis du bygger en gulvhøjtaler er trevejs oki, men tror de fleste selvbyggere er enige i at man som selvbygger skal holde sig fra de mest avancerede løsninger.

Skal du have bas, er der flere forskellige muligheder. Jeg ved ikke om du har en basrefleksport i højtaleren? Det giver som regel ekstra bas, men ofte er der jo ikke så meget bas i en stander højtaler.

Jo, skal du have jordskælvsbas, skal der store enheder til, det er rigtigt. Men hvis du i forvejen har to subwoofere af rimelig størrelse, så er det ikke nødvendigt at bruge 18 tommers enheder i dine højtalere. Desuden er det fakta at en stor enhed altid vil forvrænge mere end en lille.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes