| Forfatter |
|
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har en effektforstærker, som understøtter SACD, skal man så også have en forforstærker, som også har nogle specielle egenskaber, eller kan man fint bruge en lidt ældre forforstærker?
|
| Til top |
|
| |
jensen_one Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 256
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo SACD i både 2 og 5+1 kanaler
Hvis du skal bruge 5+1 skal du have en 5.1 emgang på din forforstærker, hvis du har det er alt mulig i praksis.
For både 2 og 5+1 kanaler gælder det at: Frekvensgangen kan være smaller enden er på din SACD-afspiller og så for du ikke det hele med, men det bør ikke være et problem i praksis
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Understøttelsen er jo ikke så meget andet end at den kan gå op til 100 kHz. Det er ikke rasende nødvendigt, men det giver da lidt mere guf, ikke at være begrænset.
Mit Holfi Pre/Power 8 EE sæt blev lavet før SACD og det går op til 100 kHz. Så ældre udstyr er ikke nødvendigt "ukompatibelt" :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Viper
Det tror jeg ikke er rigtigt.
Der var da nogen der havde tænkt på SACD dengang godt nok kun i 2 kanaler, og så er din EE version jo kommet til senere.
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pre/Pro 8 sættet var ude før de første SACD afspillere (som var en af dem jeg købte - da ingen anede hvad det var :)). Jeg har snakket med Peter Holstein, om netop SACD, da jeg havde min afspiller med inde i Hi-Fi Klubben til lidt hygge. Der var de først begyndt at kigge nærmere på SACD og DVD-Audio, så jeg tvivler på at det har været med i deres overvejelser, da de lavede Pre/Power 8 sættet.
EE delen har kun noget at gøre med strømforsyning og lidt andre ting - ikke frekvensområdet. Desuden har SACD også altid været multichannel jo - det har ligget fast i specifikationen fra dag 1.
Jeg mindes også at have set andre forstærkere, produceret før de første SACD afspillere fra Sony kom, som gik langt højere end de 20 kHz.
Min surroundforstærker er også SACD kompatibel. Den udkom også lidt før de første SACD afspillere - men den er trods alt også en topmodel fra Sony :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2003 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD har da ikke altid været multikanal, det blev det først da DVD-A Kom
SACD er da et "gammelt" format i sin oprindelige verison, men jeg kan da ikke lige hukse hvornår Pre og Power 8 er fra jeg fik vist nol min egen i 2000, og jeg mener den er fra enten 99 eller 98
Vi er ikke uenige om at der var mange forstærker der kunne gå langt højre end 20 kHz før mediet blev introduceret, men i indlægget står jo ikke noget om hvor gammelæ hans forstærker er.
|
| Til top |
|
| |
Viper Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2003 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SACD har altid været multichannel. Det har stået i specifikationen siden formatet blev introduceret. Ligesom der også altid har været plads til video, billeder osv. på skiven. Der var ikke multichannel på skiverne til at begynde med, da der kun var to afspillere (SCD-1 og SCD-777ES) og de var udelukkende stereo. Gik noget tid før end de første multichannel afspillere kom. Det var altsammen et led i strategien for lanceringen :)
Jeg kan heller ikke lige huske præcist hvornår Pro/Power 8 er fra, men det er fra før '99 i hvert fald.
Nej, jeg nævnte det også bare, sådan at han ikke skulle tro at kun nye forstærkere var kompatible :)
|
| Til top |
|
| |