Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2024 | 19:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: bi-amping (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 07 Marts 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt jbl 250ti jubilee som jeg gerne vil prøve at bi-ampe.

lige nu drives de af en aragon 4004mk2 effekt.

men jeg kunne godt tænke mig at sætte et effekt trin på med lidt flere muskler til at styr bunden.

men hvordan finder man noget der passer så de to trin begge når deres max effekt samtidig.

det nytter jo ikke noget hvis 4004 når max, og det stører trin ikke er spillet helt ud endnu..? så er de mange muskler jo gået tapt..

 

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Som nr et skal du sørge for at begge effekttrin har samme indput følsomhed, de fleste hifi trin er på 0,75 volt. Dvs at når de for et signal fra forforstærkeren på 0,75 volt så giver de fuld effekt. Så hvis du har et 400 watts trin og et 200 watts trin så vil de begge nå deres max på samme tid, hvis de har samme indput følsomhed, på trods af den ene er dobbelt så kraftig. Men det er ikke nødvendigvis en god ting, da basserne så får tilført meget mere end mellemtone/diskant.

Mit forslag til en god bassforstærker ville være en Crown Power Tech 2,1 den spiller fantastisk og har ultimativ kontrol med de nedre oktaver samtidig med at den trinløst kan indstille indgangsfølsomheden så du kan matche din top og bund precist.



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

brian-s skrev:

jeg har et sæt jbl 250ti jubilee som jeg gerne vil prøve at bi-ampe.

lige nu drives de af en aragon 4004mk2 effekt.

men jeg kunne godt tænke mig at sætte et effekt trin på med lidt flere muskler til at styr bunden.

men hvordan finder man noget der passer så de to trin begge når deres max effekt samtidig.

det nytter jo ikke noget hvis 4004 når max, og det stører trin ikke er spillet helt ud endnu..? så er de mange muskler jo gået tapt..

 

hva er jbl 250ti jubilee??? - skal lige være helt sikker inden jeg prøver at hjælpe. Jeg bi-amper nemlig selv, og det lyder ikke helt rigtigt det du har skrevet

Jeg går ud fra at aragon 4004mk2 effekt er et effektrin

 



__________________
The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
Til top Vis Phat Simon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phat Simon
 
Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået nosset mig sammen til at finde ud af at jbl 250ti jubilee en højtt.

Du skriver til at starte med at du gerne vil bi-ampe dine jbl 250ti jubilee - det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Du kan evt. bi-wire dine jbl'er.
Hvis du skal lave det stunt med at have to meget forskellige forstærkere til drive dine højtt. kræver det at du kan bi-wire dine jbl'er (eller rettere sagt - lade vær). Det kræver osse at din forforstærker tillader at du tilslutter 2 effekttrin.
Så tager du den forstærker du vil af til at kontrollere fx. diskant (jeg ville ælge den svageste) og kobler til begge højtt. via de termineringer der nu engang tilhører diskantenhederne. Samme med mellemtone/bas, bare med det stærkere af effekttrinene.

Det er meget muligt at jeg har misforstået noget - da jeg sidder på arbejde og prøver på at koncentrere mig

Rettelser er velkomne.



__________________
The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
Til top Vis Phat Simon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phat Simon
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

til Phat Simon :

Hvad har dit indlæg med mandens spørgsmål at gøre ?



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hvad med bare at finde en anden aragon forstærker magen til, så har du dobbelt effekt til dine HT og mon ikke den er stærk nok til at styre kun bassen ??

Jeg har hørt dårlige eksempler på bi amping med forskellige forstærker mærker, man mister nemt sammenhængen i gengivelsen. Dette gælder dog ikke ved aktiv-deling. Men det er vist ikke lige det du har gang i.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Personligt kan jeg ikke anbefale bi-amping, især ikke med to forskellige forstærkertyper, det er svært at få lyden til at hænge ordentligt sammen.

En vertikal bi-amping, hvor to identiske forstærkere bruges, med een kanal til bas og een til den høje ende, kan godt fungere okay og måske give en lidt mere detaljeret lyd. Desuden får man lidt ekstra resourser rent strømmæssigt.

Dog vil man sandsynligvis være bedre tjent med at investere i een god forstærker, rent økonomisk set.

Karsten 

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

til Phat Simon :

Hvad har dit indlæg med mandens spørgsmål at gøre ?

Jeg prøver at skrive at jeg evt. har misforstået noget + sidder på arbejde med andre ting - jeg skriver endda at rettelser er velkomne.  

Hvad har dit indlæg med mandens spørgsmål at gøre ?

Skriv hellere hvorfor du mener at jeg tager fejl. Jeg prøver ikke med vilje at besvare en anden mands indlæg med noget som er helt irrelevant - selvom det i dette tilfælde kan se sådan ud - Jeg mente bare at det havde en vist relevans - især når ham der har startet dette emne begynder med at skrive at han vil bi-ampe sine højtt. Bliver lidt forvirret.

Tror bare at vi har talt forbi hindanden.



__________________
The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
Til top Vis Phat Simon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phat Simon
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

til Phat simon :

Prøv at læse lidt i hifi ordbogen her på sitet og evt searche lidt på det jeg skrev til mandens spørgsmål, så tror jeg du vil indse at han spurgte i øst og du svarede i vest.

et par venlige hints :

Du ved ikke at JBL er et højtalerfirma og 250 er en af deres modeller,  det er noget du burde sætte dig ind i før du besvarer et spr.

Du ved ikke hvad Bi amping/bi wiring er så er det også fornuftigt at læse op på det før du svarer.

Forstå mig korrekt jeg synes det er fint at du gerne vil hjælpe ham, det her site kan altid bruge hjælpsomme ildsjæle, men tågehorn er her nok af.



__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 
Mr TGS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan varmt anbefale dig at prøve at biampe dine JBL'er. Jeg kører selv med biamping og har ikke andet end gode erfaringer. Højttalerne kommer til at spille mere levende og stereoperspektivet bliver også bedre og større. Man kan virkelig høre det overskud som 2 forstærkere giver frem for en.
Til top Vis Mr TGS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr TGS
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene at du skal bruge to ens effektforstærker, hvis de deler/deller ved 80hz eller der under, er det ikke noget problem. Hvis den ene er mere følsom kan du dæmpe den med et potmeter.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Da jeg er ny bruger af forumet, blev jeg utrolig overrasket over de mange svar jeg har fået. Dejligt at der er så mange hjælpsomme brugere...Clap

Det er lykkes mig at låne et effekttrin magen til mit.(aragon 4004mk2).

Og det må jeg sige, det virker.. strammere bund, og mere luftig top. Skønt.Big smile 

 

 

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Brian-s,

Laver du vertikal bi-amping, dvs. en kanal på hver forstærker til henholdsvis bas og diskant/(mellemtone)?

Det er bassen der trækker det meste strøm, så en vertikal bi-amping udnytter resourserne i forstærkerne bedre.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg lader den ene effekt om bunden, og den anden om toppen.

Men det er vel næsten ligemeget hvordan.. forstærkerne er helt igennem dual mono, med 2 strømforsyninger i hver forstærker.

den eneste forskel er vel varmeudviklingen. og den bliver jo ens i kabineterne når den ene træker bunden og den anden toppen.

Eller hvad siger du?? 

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Okay, hvis hver kanal har sin egen strømforsyning, er der ikke det store at hente. Hvis de kan brokobles, kan du prøve at skippe bi-amping til fordel for dette.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
brian-s
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 250
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

De kan desværre ikke brokobles, der kunne eller være interesant.

Findes der en måde at brokoble på, når forstærkeren ikke er forberedt? den burde jo være strømstærk nok.

Til top Vis brian-s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brian-s
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke noget du skal rode med, hvis de ikke er forberedt til det. Evt send en mail til aragon med spørgsmålet. Du skal sandsynligvis bruge et balanceret input signal, hvis det kan lade sig gøre at brokoble.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 383
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

til Phat simon :

Prøv at læse lidt i hifi ordbogen her på sitet og evt searche lidt på det jeg skrev til mandens spørgsmål, så tror jeg du vil indse at han spurgte i øst og du svarede i vest.

et par venlige hints :

Du ved ikke at JBL er et højtalerfirma og 250 er en af deres modeller,  det er noget du burde sætte dig ind i før du besvarer et spr.

Du ved ikke hvad Bi amping/bi wiring er så er det også fornuftigt at læse op på det før du svarer.

Forstå mig korrekt jeg synes det er fint at du gerne vil hjælpe ham, det her site kan altid bruge hjælpsomme ildsjæle, men tågehorn er her nok af.

Jeg må til min egen skuffelse  give dig helt ret mht til hva du har sagt i dette indlæg. Jeg har misforstået teorien bag bi-amping og forvekslet den med mono-bridging. Lidt uheldigt, men håber at der ingen skade er sket.



__________________
The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
Til top Vis Phat Simon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phat Simon
 
Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 955
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

ingen skade :) vi har alle været nybegyndere.

__________________
Thomas Mygind
Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes