Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forum support (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Forum support
Emne Emne: Tegnsætning er kun for sprognørder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Eller hvordan?

http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =7&iAn=14593&titel=%20LC%20Audio%20Predator%202.3%20se

Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at skrive sådan noget?
Det er jo ulæseligt alligevel.

Første sætning:
jeg har skiftet modstandende til større typer så det blå lys lyser ikke ret kraftig nogle kan ikke lide designet jeg synes det er flot

Herfra bliver det kun værre.

Selvkritik, Please!

/vilmann

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Det sjoveste er faktisk at der i selve anmeldelsen ikke er brugt tegnsætning overhovedet, det hele er én lang sætning. Det eneste punktum der forekommer er ved en forkortelse

Men... Nu er det ikke alle der er lige velbevandrede indenfor skriftlig formulering, det er ikke alle der kan "finde ud af det". Det irriterer også mig, for jeg forsøger selv at gøre meget ved det - jeg læser som regel mine indlæg igennem et par gange, og får herved afluset de værste fejl. Jeg har indtryk af at en del bare fyrer en række ord af for så med det samme at klikke på Indryk-knappen, men der er altså også nogle der gør hvad de kan, og det må man acceptere og respektere.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Eller hvordan?

http://www.hifi4all.dk/brugeranmeldelser/anmeldelse.asp?iKat =7&iAn=14593&titel=%20LC%20Audio%20Predator%202.3%20 se

Hvordan kan man overhovedet få sig selv til at skrive sådan noget?
Det er jo ulæseligt alligevel.

Første sætning:
jeg har skiftet modstandende til større typer så det blå lys lyser ikke ret kraftig nogle kan ikke lide designet jeg synes det er flot

Herfra bliver det kun værre.

Selvkritik, Please!

/vilmann

Jeg kunne ikke være mere enig!!!!

Det er totalt umuligt at læse en tekst som den der.

Folk kan sgu ikke gøre for, at de måske ikke er så skarpe til det der med tegnsætning, stavning etc.

Men det er da noget med, at erkende sine begræsninger og måske ikke ligefrem skrive store tekster til offentlig oplysning, hvis man på stadiet tegnsætning og stavning ikke er kommet længere end fjerde.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Folk kan sgu ikke gøre for, at de måske ikke er så skarpe til det der med tegnsætning, stavning etc.

Det er jo lige der at denne anmeldelse ramler igennem. Manden staver jo fint.
Hvis man lige ser bort fra at punktum og komma er helt udeladt, er der intet galt galt med teksten.
Det ligner ren og skær dovenskab, ud fra en betragtning om at man ikke bøhøver at overholde retskrivningsreglerne på Internet.

Det er nok godt jeg ikke bestemmer noget som helst her. For jeg havde slettet den anmeldelse med det samme.

/vilmann

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Nu er der vel ingen grund til at hænge denne mand ud. Men kan i øvrigt kun være enig, sproget herinde kunne nok være bedre ... både på den ene og på den anden måde.

Jeg tror imidlertid, at det er mediet, der indbyder til at skrive noget hurtigt og uden kritisk stillingtagen til formuleringer og grammatik.

Sjovt at du tager det op Vilmann, men lad os tager diskussionen på det generelle plan, uden at hænge nogen ud.

SATMIT

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jegsynesogsådetersværtatlæse - emmegetmærkeligmådeatskrivedetpå
Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

TPNielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det er utroligt, hvad tegnsætning kan gøre for en tekst. Blandt andet kan den hjælpe med til at gøre teksten både letlæselig og ikke mindst forståelig - en stor fordel når nu en eller anden har brugt tid og energi på at sætte en tekst sammen, som bl.a. i dette tilfælde hvor jeg fornemmer, at der ligger et større projekt til grund for teksten.

Nu er det jo klart, at de forskellige redaktionelle medlemmer af dette site ikke kan sidde og redigere i folks debatindlæg hvor vi må tage tingene som de kommer - hvor frustrerende det så end kan være fra tid til anden - men var det ikke en idé at gennemlæse og gerne redigere i indlæg, der har karakter af tests og produktbeskrivelser, der lægges ud som om det er en del af sitet's linje ???

Helhedsindtrykket trækkes gevaldigt ned, når der ikke ligger en gennemlæsning og redigering bag en publikation.

Til top Vis TPNielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TPNielsen

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Det er nok godt jeg ikke bestemmer noget som helst her. For jeg havde slettet den anmeldelse med det samme.

/vilmann
[/QUOTE]

Det havde jeg også.

Brian7500

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Er helt enig i, at der ikke er nogen grund til at hænge manden ud, men når nu han kommer med sådan et fint eksempel på hvordan det IKKE skal gøres, så er det da fint nok at bruge det her.

Manden er dog i det mindste konsekvent. Ikke nok med at tegnsætningen mangler, han har totalt droppet brugen af store bogstaver

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er mange - også her på sitet - som mener det er lidt smart og moderne at sløse med sætningsopbygning og tegnsætning i det skrevne danske sprog.

Det er lidt ærgeligt for dem, fordi deres holdninger og synspunkter måske bliver degraderet i de andres agtelse. Jeg kan dog til dels abstrahere fra dem, synes jeg.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Jeg tror der er mange - også her på sitet - som mener det er lidt smart og moderne at sløse med sætningsopbygning og tegnsætning i det skrevne danske sprog.

Det er lidt ærgeligt for dem, fordi deres holdninger og synspunkter måske bliver degraderet i de andres agtelse. Jeg kan dog til dels abstrahere fra dem, synes jeg.

Det har jeg til gengæld sværere ved. Sådan noget sjusk irriterer mig. Selvfølgelig har jeg den største sympati for ordblindhed og lignende. Men decideret sjusk eller som Du skriver Malthe for at være smart. Det har jeg svært ved at snuppe. 

Brian7500

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

jeg har det tværtimod omvendt, jo mere korrekt/letlæselig tegnsætning, jo flere vil læse anmeldelsen, og det er vel det at man skriver den for?

personligt brugte jeg faktisk længere tid på at tjekke grammatik end på at skrive min brugeranmeldelse, men så igen, jeg staver ikke specielt godt..

mit kritik punkt går ikke på tegnsætning, men på at der er gået total inflation i antallet af stjerner/firkanter. det er muligt at predator er god, men næppe til maks stjerne i begge katagorier. nu skriver han selv at det blå lys er et irritationsmoment, altså er den ikke perfekt, og dermed skal den ikke have maks antal firkanter.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Sjovt at du tager det op Vilmann, men lad os tager diskussionen på det generelle plan, uden at hænge nogen ud.

SATMIT

Egentlig var det ikke meningen at hænge nogen ud. Men det er svært at diskutere den slags uden at have konkrete eksempler.
Hvis nu der havde været tale om en tekst skrevet af en person der har svært ved at skrive, så havde jeg slet ikke reageret.
Men det her er så åbenlyst dovenskab, så jeg har egentlig ikke noget i mod at være lidt konkret.

Undskyld hvis nogen føler sig ramt, men øhhh...   SKHLD!

Jeg kan abstrahere fra meget, men her går grænsen altså.
Egentlig ville jeg jo bare vide hvad folk synes om Predator-dimsen. Men det fandt jeg aldrig ud af

/vilmann

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

...hmm, må indrømme at jeg heller ikke selv hører til dem der læser indlægene igennem alt for mange gange, og at min tegnsætning lader en del tilbage at ønske ....  i hvert fald her....

det vigtigste er, at man som afsender af et budskab, gør det muligt at forstå for modtageren - så det ikke drunker i folk der ikke selv kan trække vejret  he he....  

Løsning; komma'er og punktummer til frit brug ,,,,,,,,,,,,,,,,,,......................

- bare gas, emnet intereserer mig ikke snderligt.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

s lnge d r fostlit r d ok md mg ?
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

På DANSK??????????????????

Brian7500

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

så længe det er forståeligt er det ok med mig

faktisk læser man ikke, hjernen genkender blot ord. derfor giver lives sætning mening, da hjernen automatisk indsætter de manglende bogstaver så man kan forstå det, man genkender simpelthen ordene.

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Så længe det er forståeligt er det ok med mig.

Nogle gange virker det som om folk slet ikke prøver, at forstå teksten...klart det er belastende uden korrektindsatte punkttegn, men prøv at læse teksten ligeså stille. Der er lidt "det er ikke skrevet ordentligt, så jeg vil ikke forstå det" over det ofte.

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

ja, lidt den der attitude: "I dont give a sh*t, men jeg smider lige en hurtig kommentar alligevel..."

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Juni 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Well, problemet er naturligvis også kendt på redaktionen eftersom det er os der læser korrektur. Desværre har vi ikke den tid i øjeblikket grundet arbejdet med opdateringerne på siden og den kommende nye version, og derfor er der blevet set let på nogle af de tekster der er kommet ind medmindre at de har været virkelig grove.

Det nævnte eksempel er ganske godt - det er meget mangelfuldt. Problemet er, som enkelte har nævnt, at ikke alle er lige velbevandrede i kunsten grammatik, og det gør at nogle tekster bliver problematiske at læse og forstå - det er så bare trist at nogle mener at det enten er dovenskab eller åbenlyst sløseri - hvor ved i det fra??? Ikke alle er lige dygtige, og ligesom der findes folk der ikke er gode til at stave, ja endda ordblinde, så findes der rent faktisk også folk som har den uheldige kombination med mangelfuld tegnsætning som "krydderi", og det må egentlig være lidt træls for den eller de der har skrevet en tekst om noget de virkelig gerne vil fortælle, og straks er der nogle der piller dem ned med dovenskab og sløseri! Prøv nu liiiige.....

Jeg kan nævne at der faktisk har været tekster som har været meget værre - nogle har vi fået sat op til noget rimeligt fornuftigt og enkelte har vi desværre været nød til at afvise fordi opgaven desværre var for stor, men det er let at skelne og sommetider lyser det langt væk at det er en person som har problemer med grammatikken, og i de fleste tilfælde kan de ikke selv se at der er noget galt - sådan er verden jo nu engang skruet sammen - vi kan ikke alle være gudsbenådede grammatiske talenter!

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes