| Forfatter |
|
AskFogh Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2014 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle, jeg har fået et problem med mit anlæg og savner assistance.
Jeg har endelig fået tilsluttet mit tv til min gamle dejlige Luxman L116-A forstærker således at jeg har ordentlig lyd når jeg ser en koncert/musikfilm,
men det har medført en ret høj brummen på phono indgangen. Støjen opstår kun når både pladespiller (argon tt-1) og tv eller andet er tilsluttet, der
er ingen støj hvis jeg kun tilslutter det ene eller det andet apparat.
Inden vi flyttede havde jeg en anden pladespiller som blev stjålet ved et indbrud for 2 år siden og jeg mener ikke at problemet var der dengang.
Jeg har prøvet med sådan en box fra klubben til at fjerne jordsløjfe-brum men den gjorde bare ondt værre.
Er her nogen der kan komme med et bud på en diagnose og evt en løsning?
På forhånd tak..
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
har du forsøgt "ikke" at bruge stel kablet på din riaa indgang dvs kun bruge rca/phono stik?
har du forsøgt at flytte din pladespille "langt" væk fra alle andre stråle kilder?
måske værd at forsøge hvis der ikke er andre defekter!
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk samme problem. Har fjernet stelforbindelse, men det gør ingen forskel. Til gengæld så hvis jeg slår over på MM istedet for MC så forsvinder støjen - men så kan jeg jo ikke spille musikken :)
Og jeg tænker så også: Er det forforstærkeren eller pladespilleren der "har et problem"??
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg for at ledninger fra pladespiller ikke ligger tæt op ad andre apparater og tv. MC pickupper er meget følsomme for brum i forhold til MM. prøv evt også at vende strømstikket til forstærkeren en ½ omgang. Det kan også give noget. Hvis kablet mellem forstærker og tv er langt, kan dette også ligge uheldigt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 01 August 2014 kl. 05:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare en lille strøtanke. Er argon tt'en ikke med rega arm? Ved der er folk der har haft problemer med at rega-armenes stel er lagt sammen med negativ på venstre phono-stik (det var i hvert tilfælde tilfældet i den RB300 jeg havde). Måske det også er problemet her? Det er ikke alle RIAA'er der kan liden den måde at "skævvride" brumfeltet omkring indgangen...
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2014 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well. I mit tilfælde har det ikke hjulpet at pille ved stik eller andet på forstærkeren. Til gengæld blev brummelyden mange gange mindre da jeg vendte pladespillerens strømstik ½ omgang. Men lisså' snart jeg bare sætter en finger på tonearm eller pladetallerkenen stiger brummelyden igen. Hmmm - ny pladespiller???? Den er immervæk 30 år gammel....
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 01 August 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du "jord" i din el-instalation?? Hvis du har, så prøv med anmindelige 2-polede kabler til alt, hvad der er sat til din musik-kæde. Et andet alternativ til at finde ud af, hvor fejlen opstår: Prøv at fjerne antenneledningen fra dit TV og se, om brummet så forsvinder. Hvis det gør = galvanisk adskillelse af dit antennesignal eller nyt TV  . Dog lyder det lidt som om, at din stelforbindelse i din grammo ikke er i orden. Hvis du måler med et ohm-meter, skal der være tæt på 0 ohm mellem dit tallerkenleje, din arm og ud til stelledningen ved phonostikkene. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2014 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well - min RIAA var ganske simpelt stået af. Så istedet for kun at købe en seperat RIAA (Rega Fono MM MK2) tog jeg lige en ferrarirød Rega RP6 med i købet - hallo hvor det spiller :)
|
| Til top |
|
| |