| Forfatter |
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 05 Oktober 2014 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der vil give deres bud på hvilke rør i en rørforstærker, der har mest betydning for klangen/lyden?
Min forstærker kører med ecc83 og EL84 rør.
Jeg har stort set kun indgangsrør liggende, spørgsmålet er om det kan svare sig at få fat i en masse udgangsrør også, for at lege
lidt med klangen/lyden. Jeg ved ikke hvor meget de har at sige kontra indgangsrørerne, da jeg ikke har rør liggende til at prøve
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
begge
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvis du også har ensretterrør, så vil du erfare, at "tube rolling" på den position også har indflydelse på lyden.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
| Og hvis du også har ensretterrør, så vil du erfare, at "tube rolling" på den position også har indflydelse på lyden. |
|
|
- Og til det kan man tilføje fasesplitteren, hvis det er en push-pull forstærker. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikken dog en masse gode og brugbare svar Jeg går ud fra det er til din Leben du skal bruge dem Og her er der nogle der ved meget mere end os http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tubes&m=246638EL84 ( 6BQ5) koste jo nærmest ingen ting, så køb for h. nogle af de gode tyske NOS rør, de vil så holde resten af forstærkerens liv og så er den potte ude. JA de er ikke billige, men se lige havd et sæt EL34 fra telefunken koster ;)) Lidt generelt kan man sige at der hvor forstærkningen er størst får du mest effekt af at prøve forskellige rør. Det er som oftest i små rørs afdelingen, og oftest så tidligt som muligt i kæden ( give or take en phase splitter ). Det er forresten det mest vellydende rør hvis du spør' mig ( alt andet lige ) hvis ellers de 10-15w man får ud er nok til at drive resten af festen.. Når det så er sagt, så er det oftest sådanne e
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Sikken dog en masse gode og brugbare svarJeg går ud fra det er til din Leben du skal bruge demOg her er der
nogle der ved meget mere end os f=tubes&m=246638">http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=tub es&m=246638EL84 ( 6BQ5) koste jo nærmest ingen ting,
så køb for h. nogle af de gode tyske NOS rør, de vil så holde resten af forstærkerens liv og så er den potte ude. JA de er ikke
billige, men se lige havd et sæt EL34 fra telefunken koster ;))Lidt generelt kan man sige at der hvor forstærkningen er størst får du
mest effekt af at prøve forskellige rør. Det er som oftest i små rørs afdelingen, og oftest så tidligt som muligt i kæden ( give or take
en phase splitter ). Det er forresten det mest vellydende rør hvis du spør' mig ( alt andet lige ) hvis ellers de 10-15w man får ud er
nok til at drive resten af festen..Når det så er sagt, så er det oftest sådanne e
|
|
|
Ok.
Jeg har fået skrabt en masse gamle udmålte ecc83/5751 rør sammen (12 forskellige par), som jeg vil lege med henover vinteren.
Jeg har indtil videre kun 2 sæt gamle EL84 rør. Jeg vil prøve at finde et par sæt mere og så lege med dem også.
Mht holdbarhed. Er der nogle tommelfinger regler for hvordan man "bruger" rørene for længere holdbarhed? Dvs hvad har de godt
af og hvad har de ikke godt af?
Jeg tror ikke min forstærker har soft start på rørene.
Hvad skal jeg regne med af timer i rørene (hvis udgangspunktet er rør der måler som nye)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, det kommer jo helt an på hvor hårdt de er kørt af konstruktionen
Tommelfingerregel Smårør et sted mellem 5000 og 10.000 timer ( ja det er satme længe )
Effektrør sjældent mere end 5000 timer
( Og så er der eks Mcintosch der gør det omvendt, altså gir smårørene tæsk men kører de store ret mildt, der er det nok lige omvendt )
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle rør har betydning for lyden, men pre-rørene (indgang) menes at være det, som har størst betydning. De klinger forskelligt, men man vælger det, som man synes passer bedst ift lydsmag i sit samlede set-up.
Holbarhed: Pre- Indgang - PI - (som tidligere beskrevet) kørt mildt <10.000 timer, hvis NOS - nogle gange endda endnu længere.
Udgang: <5000 timer (NOS), hvis kørt mildt, men hvad vil det så sige, at det kører mildt?
At konstruktionen overholder rørets data og anbefalinger og ikke overstiger max. ratings for gitter og Anodespænding. Desuden skal bias sættes, så den ikke kører varmt, selvom det er dér, hvor mange mener, de lyder bedst. Altså en average eller "kølig" bias.
fx kan et EL84 yde max 12W jf datablad - man bør så sætte sin bias, så det i "tomgang" yder ca. 60% af dette, hvis man gerne vil have røret til at holde langt. sætter man bias højere (fx 70-75%) vil røret køre varmere og holde kortere tid. Overholder konstruktionen fx ikke max. anodespænding (EL84=300Va) kan røret ret meget herover komme i problemer og køre for varmt.
Dette link er fantastisk til at determinere bias:
http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilføjelse:
Selvom jeg ikke vil påstå at jeg kan høre græsset gro - vil jeg alligevel påstå, at jeg ret nemt kan høre forskel på Philipsfamilens EL84'ere og Telefunkens ditto.
Philipsfamiliens mere saft og kraft med stor bund - og Telefunkens mere "fine" gengivelse - mere neutral og slank. Her bruger man så , hvad der passer ind i det øvrige og i ens egen smag.
Russiske 6P14P-EV lyder i mine ører rigtig godt og kan tåle en masse bank (rated til 500Va + pænt mekanisk robust /(vibrationsresistent)
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan til ovenstående tilføje, at for smårørenes vedkommende hævdes det, at levetiden forlænges, hvis glødespændingen sænkes. Hvis
glødespændingen fx er 6,3 Volt, så kan den sænkes til 6 Volt. Som en ekstra gevinst, så skulle røret også lyde bedre, når glødespændingen sænkes en
smule.
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvad volt min Leben cs300 kører med.
Kunne være spændende at finde ud af.
Men gløderne i røerne er ikke ret kraftige hvis det har noget at sige
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den første udgave jeg har, dvs den på 2x12watt. De senere har 2x15watt.
Har desværre ingen manual til den
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Ved ikke hvad volt min Leben cs300 kører med.
|
|
|
Det skal måles i apparatet under drift eller/og checkes i en veldokumenteret servicemanual - måling er bedst.
Kunne være spændende at finde ud af
. ja!
Men gløderne i røerne er ikke ret kraftige hvis det har noget at sige.
Det har ikke noget at sige. Måske gemmer filamenterne sig blot lidt laveresidende i katodekomplekset.
|
| Til top |
|
| |