| Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det mig, så holdt jeg mig strictly til de typer (EL34), som forstærkeren var designet til - ja, jeg ved godt, at KT77 ligger lige om hjørnet, men alligevel - og hvorfor KT77?
Køb en røvfuld 12AU7 / 12AX7'ere og en røvfuld EL34'ere af forskelligt fabrikat - NOS og/eller nyproducerede - sørg for at bias'e dem (EL34'erne) korrekt ind og lyt de forskellige kombinationer igennem indtil du har en vinderkombination efter dine egne ører - og sælg eller gem de rør, der tabte konkurrencen.
Du kan ikke regne med, at andre har den samme favoritlyd som du - og derfor er andres "lydråd" ofte nytteløse. Andre kan jo have hørt deres favoritrør på andet udstyr og i andre akustiske omgivelser. Det skulle da være mærkeligt, om der lige sad en anden med nøjagtig samme set-up - og akustik samt lydsmag og kildemateriale.
Du ved ikke, hvor gamle rørene er? Dette er ligemeget - rør har ingen alder, men derimod antal tændte timer og igen afhængigt af, hvor hårdt de er kørt indtil dato. Er du i tvivl, få dem målt eller køb andre og prøv om du kan høre forskel i positiv retning.
Det er rigtigt, hvad Reenberg skriver hvad angår de rør, som oftest betyder mest for klangen - det er nemlig indgangsrørene (de små).
Du kan købe rør fra Pyndt - Brinch - Tube Amp doctor (DE) - Banzai Music (DE) - Ebay - Watford Valves (UK) samt masser af andre steder. (Jeg har gode erfaringer med Watford og Banzai) - hvis din forstærker har mulighed for at du selv kan stille bias (tomgang) pr. rør. så er det ikke så supernødvendigt at købe matchede kvartetter (slutrørene).
Sæt dig rigtig godt ind i sagerne - der er ikke noget så godt som at kende sit stof til bunds.(har jeg hørt)
Vh
Freddy
|