Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør til Rogue Cronus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er "kommet til" at købe en brugt Rogue Cronos.

Den spiller fint, men:
1. Jeg ved ikke, hvor gamle rør'ene er
2. Det kunne være sjovt, at lege lidt med hvad det gør ved lyden...

Jeg kunne godt tænke mig lidt indspark mht. hvilke rør jeg skal kigge efter - det er mildest talt en jungle for en begynder...
Desuden - hvor skal man købe rør fra?

Følgende rør sidder i forstærkeren:

Effekt: 4x EL34
Forforstærker og...ja hvad de nu laver...???
2x 12AX7
3x 12AU7

Hvad vil spille godt?
Vil det f.eks. være en ide at skifte fra EL34 til KT77?
Andet jeg skal være opmærksom på?

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Dete r en dejlig forstærker, jeg har selv haft en for en del år siden.

Her er der en udmærket tråd herfra

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95709&KW=re enberg

Kort fortalt så er der mest knald for pengene der hvor rørene forstærker mest ( her de små ).

MEN jeg blev først glad for min da jeg smed et sæt siemens EL34 i min ( NOS, men de er da til at betale ). Der gik den fra at være metervare til rigtig hyggelig ;).

JEG vil anbefale gode kvalitetsrør over hele linien, de koster penge, men er det værd.

Om man så syntes at det SKAL være NOS rør, eller nogle af de rigtigt mange fine rør der laves i dag er en smagssag....

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Var det mig, så holdt jeg mig strictly til de typer (EL34), som forstærkeren var designet til - ja, jeg ved godt, at KT77 ligger lige om hjørnet, men alligevel - og hvorfor KT77?

Køb en røvfuld 12AU7 / 12AX7'ere og en røvfuld EL34'ere af forskelligt fabrikat - NOS og/eller nyproducerede - sørg for at bias'e dem (EL34'erne) korrekt ind og lyt de forskellige kombinationer igennem indtil du har en vinderkombination efter dine egne ører - og sælg eller gem de rør, der tabte konkurrencen.

Du kan ikke regne med, at andre har den samme favoritlyd som du - og derfor er andres "lydråd" ofte nytteløse. Andre kan jo have hørt deres favoritrør på andet udstyr og i andre akustiske omgivelser. Det skulle da være mærkeligt, om der lige sad en anden med nøjagtig samme set-up - og akustik samt lydsmag og kildemateriale.

Du ved ikke, hvor gamle rørene er? Dette er ligemeget - rør har ingen alder, men derimod antal tændte timer og igen afhængigt af, hvor hårdt de er kørt indtil dato. Er du i tvivl, få dem målt eller køb andre og prøv om du kan høre forskel i positiv retning.

Det er rigtigt, hvad Reenberg skriver hvad angår de rør, som oftest betyder mest for klangen - det er nemlig indgangsrørene (de små).

Du kan købe rør fra Pyndt - Brinch - Tube Amp doctor (DE) - Banzai Music (DE) - Ebay - Watford Valves (UK) samt masser af andre steder. (Jeg har gode erfaringer med Watford og Banzai) - hvis din forstærker har mulighed for at du selv kan stille bias (tomgang) pr. rør. så er det ikke så supernødvendigt at købe matchede kvartetter (slutrørene).

Sæt dig rigtig godt ind i sagerne - der er ikke noget så godt som at kende sit stof til bunds.(har jeg hørt)

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Tak for begge svar.

Der er helt klart noget jeg kan bruge.

Jeg ved godt, at jeg ikke kunne få et definitivt svar, men det kunne jo også være, at svaret var "drop det", eller måske at et bestemt rør ikke var værd at røre ved.

Rigtigt interessant at læse en tråd om netop min forstærker - det skal nærlæses senere.

Jeg tror, at jeg vil kigge lidt mere på det i løbet af weekenden og beslutte mig for nogen der skal prøves af - og så er der vel ikke andet gøre end kaste sig over at teste og lytte

Jo mere man lærer - jo mere uvidende opdager man, at man er

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere haft fornøjelsen af en Rogue Cronus.

Pre-røret - det i midten, er et rigtig godt sted at starte - og du behøver ikke et matchet par :-) Det er et ECC82/12AU7.

MHT udgangsrør, endte jeg med Genalex Gold Lion KT77 - dejlig "lækre" i lyden - go bas. Svetlana winged C synes jeg var
lidt skingre i det. Elektro Harmonix var bare lidt kedelige.

Som driver endte jeg med et sæt Raytheon CV491, Indgangsrør og pre var Telefunken.

Muligvis kunne man også lave en god Svetlana-Mullard kombination.

Generelt synes jeg der var størst forskel, når jeg legede med 12AU7 typerne. Psvane 12AU7 er i øvrigt også et lækkert rør -
varmere end Telefunkenerne.

Go Fnøj - charmerende forstærker :-)
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Steder at købe:

Ebay - man kan blive snydt, jeg har indtil videre ikke haft noget at klage over ...

http://www.hotroxuk.com/

http://www.tubeampdoctor.com/index.php?language=de&mySID=n72 gKvn0gdqiKD0cxDtW23

Pyndt. Dyr, dansk, og reel ...
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes