Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 04:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Placering af kondensatorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej

Påtænker at sætte en lineær reguleret strømforsyning til at fodre min DAC, der har indgang til 12V fra ekstern strømforsyning.
Den er standardudstyret med 12 V switch mode strømforsyning, men så vidt jeg forstår på "markedet" vil en lineær reguleret strømforsyning
være meget bedre.

Mange kommercielle produkter praler med mange tusind mikrofarad i kondensatorbanken.

Ved at se på diagrammer over lineære regulerede strømforsyninger er de bygget over 78XX, LM317 eller LM1086 med kondensatorer før og
efter regulatoren. Typisk er der større uF værdi før end efter, se diagram

*C2 skal være keramisk 100nF, der placeres tæt på regulatoren, hvis C1 ikke er tæt på regulatoren på printpladen.
** er modstande fra E96 rækkken for et ramme 12 V med en snæver margin.

Det er jo billigere at bygge selv end købe færdigt, så hvilke værdier på C1 og C4 skal man gå efter for at få det til at lyde bedst?

VH
Torben
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Måske en ide at købe et 12V PSU til en bærbar computer.
De har en solid og præcis DC regulering samt drosselspoler til at dæmpe PWM støjen i Switchmode kredsløbet.
Fandt en 12V PSU fra en kasseret Laptop og brugte den til min kollega's Holfi RIAA.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hvis det alligevel er til 12V, hvorfor så bruge en LM317? Deres outputspænding reguleres ved hjælp af modstandene, hvorved der kan bruges til at
ramme spændinger, som ikke er tilgængelig i de faste liniære regulatorer... Men der findes jo en til 12V... LM7812... Den ville jeg da tage i stedet

Der skal en kondensator på hver side af den, for at undgå oscillering, så benyt de værdier som står i databladet der... Der ud over skal der
udglatningskondensator på efter ensretteren, som vist på diagrammet. Kan ikke lige huske formlen for at regne dens størrelse i hovedet, det er der
nok nogle andre som kan

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger næsten altid LM317, da denne lyder bedre end f.eks. LM7812. disse spændingsregulatorer med fast spænding lyder lidt mere
uldne, det må være fordi de støjer mere end f.eks. LM317, og så er det jo lige det man kan ramme lige den spænding man ønsker.
Samtidigt kan LM7812 kun levere 1A, mens LM317 kan levere 1,5A.

Jeg bruger ofte mellem 2200uF og 3300uF efter LM317 regulatoren, gerne som flere mindre kondensatorer, syntes det virker godt til
lydkredsløb med lidt mere kapacitet.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Jeg bruger næsten altid LM317, da denne lyder bedre end f.eks. LM7812. disse spændingsregulatorer med fast spænding lyder lidt
mere
uldne, det må være fordi de støjer mere end f.eks. LM317, og så er det jo lige det man kan ramme lige den spænding man ønsker.
Samtidigt kan LM7812 kun levere 1A, mens LM317 kan levere 1,5A.

Jeg bruger ofte mellem 2200uF og 3300uF efter LM317 regulatoren, gerne som flere mindre kondensatorer, syntes det virker godt til
lydkredsløb med lidt mere kapacitet.

Kunne ikke have sagt det bedre selv: LM317 er bedre til audio efter hvad der skrives på diverse fora. LM1086 skulle være endnu bedre.

Hvis du placerer 3300uF efter regulatoren, skal udglatningskapaciteten mellem ensretteren og regulatoren være noget større,
dvs 6800uF eller mere.

Så vidt jeg har forsået, skal kapaciteten før reguleringen være større end efter for at undgå oscillering etc. som nævnt af mx jelle.
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2015 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg målte engang på en større flok LM317, og der er stor forskel på deres støjniveau. Så prøv med flere for at finde et godt eksemplar.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes