Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Opgradering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2004
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Jeg er så heldig, at jeg kan bruge omkring 8000-10000 kr på opgradering af mit anlæg. Det består på nuværende tidspunkt af Dali 470, Denon PMA 2000r og Rega 3.

Jeg vil meget gerne høre, hvor i mener at pengene er bedst givet ud? Jeg kan faktisk rigtig godt lide kombinationen, og Denon'ens lyd klæder de lidt mørklydene Dalier godt, så overvejer at købe et sæt Dali Grand?

Min musiksmag ligger klart i 1960erne, såsom Simon & Garfunkel, Doors, Pink Floyd, Dylan osv osv, og jeg er mere kritisk lyttende i diskantområdet end i de dybere registre. Jeg skruer sjældent op på over det niveau, hvor man lige skal hæve stemmen lidt for at gøre sig forståelig overfor evt. gæster, hvis det giver mening. Skal jeg prøve at sætte ord på lydidealer, så lytter jeg fx efter hvor godt stemmerne er adskilte på Crosby, Stills & Nash' harmonier, og et stort lydbillede med god luft. Stuen er på lidt over 30 kvm2.

Jeg er "vinylmand", og mener i at en forstærker er det bedste sted at starte, så skal den have tonekontroller, og være uden DAC osv.

Det skal lige nævnes, at jeg har en Kenwood L1000c stående i gemmerne, så måske det bedste ville være et effekttrin?

Ser frem til at høre fra jer!
Til top Vis Baskerville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baskerville

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du kommer længst med din Kenwood L1000c, du kan nemt finde et effekttrin der passer, og så er de også plads til et par gode brugte
højtalere. Måske skal du så til at finde en bedre pickup.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte også at det var den mest optimale løsning! Hi-Fi verden er jo ret stor, og jeg kender sådan set kun Dali og B&W, men tænker at der må være andre gode mærker der er mindre hypede, og har klang henad Dali? Har du evt. forslag til effekttrin? Jeg kunne godt tænke mig at prøve rør, men det er jo lidt omvendt at have et effektrørtrin, og transistorbaseret forforstærker? 

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne tænke mig flere, f.eks. er der en Doxa på KSB, men også en LC Audio The End II eller måske en Holfi. Lige for tiden er jeg selv glad for
røreffekttrin og har både rørforforstærker og transistorforforstærker, så det kan fint gå. Man kan sagtens gøre en god handel ved at finde mere
ukendte mærker, jeg har bl.a et sæt QLN signature(den ældre model), jeg fik billigt.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene! Jeg tænker at jeg går all in på en effektforstærker, så den er "fremtidssikret", i stedet for at købe en billigere, og et sæt højttalere. Jeg har dog kun kendskab til rørforstærkere fra guitarverden, så specifikke bud vil blive vel modtaget! Jeg går ud fra, at kinesiske rørforstærkerproducenter ikke har helt samme status som andre fabrikanter fra fx Amerika og England?

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Opgrader dine højttalere - og kun dem i første omgang. Jeg ville kigge efter nogle brugte enten med noget mere membranareal til 30 kvadratmeter eller med en decideret mellemtoneenhed. Det handler ikke kun om at spille højt, men rent i det ret store rum. Der skal flyttes mere luft jo større rummet er - det går uundgåeligt ud over mellemtonen i en 2½-vejs.

Resten af kæden kan sagtens trække højttalere til 5-10 gange prisen, hvis det ellers fungerer. Du kan i øvrigt bare bruge din Denon som effektforstærker, hvis du mener at din Kenwood har en bedre RIAA. Det er helt problemfrit.

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej Siankovic!

Min Denon er ikke "IVR" modellen eller nyere, men den gamle 2000R, og den kan kun fungere som integreret forstærker. Jeg har som tidligere skrevet overvejet Dali Grand, som jo passer til de beskrivelser du kommer med. Jeg er enig i, at 470erne kan komme lidt til kort i så stort et rum. Er nu ellers som sådan glad for lyden, men mere vil have mere, og har haft dem i snart 8 år.

Jeg kan næsten forstå, at de svageste led p.t. er højttalere og forstærker!

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Maj 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

OK, jeg kiggede på den nyere model, men du kan jo stadig bruge RIAA'en i din Kenwood, hvis du har lyst til det.
Med hensyn til højttalere er der eksempelvis nogle Canton på KSB, som i hvert fald har membranarealet til din stue uden at det går ud over mellemtonen. Jeg har ikke selv hørt dem, men de kunne være et lyt værd, hvis du spørger mig. De passer med dit budget.
Nogle gange vil man bare have noget nyt legetøj.

apollo111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger at gå all in med effektforstærker, har du måske allerede forforstærkeren i din L1000c.
Hvis du kan lide lyden fra den, kan den løftes op i en hel anden klasse ved at modificere den iht. high fidelitys artikel fra 1994.
Det der giver det største løft koster kun en meter loddetin og lidt kobbertråd, hvis du selv kan bruge en loddekolbe.
Jeg har givet min L1000c hele omgangen, og kan varmt anbefale at give den en chance.
Hvis du er interesseret kan jeg scanne artiklen til dig.
Til top Vis apollo111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apollo111

Baskerville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2015 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej Siankovic

Jeg har faktisk også selv et par Ergo Canton, men jeg synes at dens metaldiskant sammen med min Denon kan have
tendens til at virke "kunstigt tydelig", og det er noget jeg også har registreret med fx B&W, men det er jo en smagssag.
Man kan ikke få nok grej nej, det er altid sjovt og hyggeligt at lave nye anlægskombinationer

Hej Apollo111

Jeg har ikke effekttrinnet desværre, og jeg tænker at, når det nu er effektforstærker, at den bliver varm, og levetiden
måske er ved at være der, hvor det bedre vil kunne betale sig at investere noget ekstra, og få noget der er nyere? På den
anden side, så koster de vel i omegnen af 2000 kr, så det er jo ikke den store udskrivning, og så ville der også være til
opgradering samt evt. nye kondensatorer mm.

Jeg overvejer nu stærkt noget rørbaseret, jeg spiller selv elguitar og har en hel del rørgrej fra Mesa Boogie, og lyden af rør
har "et eller andet", synes jeg. Det gør heller ikke noget at det er pænt at se på

Nu skal det selvfølgelig ikke være rør for rørenes skyld, der findes jo også dårligt rørgrej.

Jeg har fået anbefalet at købe et effekttrin eller højttalere, så kan jeg næsten konkludere at der er konsensus om, at min
Rega 3 er det stærkeste led.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes