Forfatter |
|
Ikvar Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen!
Efter en masse research har jeg fundet frem til at mit første HiFi setup er mellem disse to. Eller mere præcist, ville det være en Yamaha A-S501,
sammen med en Modi 2 Uber fra Schiit (da den også skal køre sammen med min PC) vs Marantz PM7005 (da PM7005 allerede har en indbygget
DAC med USB).
Men ligemeget hvor meget jeg prøver at lede, kan jeg simpelthen ikke finde ud af hvilken af disse to setup er det bedre udstyr.
Men for at gøre det mere konkret er mine spørgsmål som følgende:
1. Hvilken DAC er bedst, den fra Schiit, eller den indbygget i PM7005
2. Hvilken af de to amps er bedst?
3. Et virkelig nybegynder spørgsmål, men hvordan forbinder jeg egentlig den DAC fra Schiit til A-S501, og hvordan forsikret jeg mig at det er den
DAC der bliver brugt, når jeg fx bruger mine høretelefoner?
4. PM7005 har ikke en udgang til en sub til forskel fra A-S501, så hvordan ville jeg så forbinde en sub senere hen, når jeg får råd til den?
5. De begge virker til at have stik til en pladespiller, men hvilken af de to er bedst?
Som i kan høre skal udstyret bruges til
1. højtalere- og der skal også være plads til at jeg kan opgradere til større højtalere senere hen
2. høretelefoner
3. Pladespiller
4. skal forbindes til min computer
Tak for jeres tid :)
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kan man ikke sige at den ene er bedre end den anden. De lyder forskelligt, og kun du kan sige hvilken du synes lyder bedst.
Har du mulighed for at tage lyden ud af din pc via optisk udgang ? Hvis du har er der jo indbygget DAC i begge forstærkere.
DAC´en forbindes bare til en Line-indgang på forstærkeren. Altså USB-kabel fra PC til DAC og RCA-kabel fra DAC til f.eks. Line 1. Når du så vælger Line 1 på forstærkeren vil det være den lyd du hører i højttalere eller hovedtelefoner.
Jeg kender ikke den nævnte DAC. Men jeg tror ikke at du opnår en lydmæssig gevinst i forhold til de indbyggede som opvejer ulemperne ved ekstra boks, strømforsyning og kabler. Men det er kun et gæt ud fra prisen.
Har du bestemte højttalere i tankerne ? Hvis du vil opgradere til større højttalere er det jo ikke sikkert at du har brug for en sub. Det afhænger måske også lidt af om du prioriterer filmlyd eller musik højest.
|
Til top |
|
|
Ikvar Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, det er altså utrolig svært at få et klart svar ud af jer audiophiles ;)
Så hvis vi nu går ud fra at jeg ikke har nogen mulighed for at tage til en butik, og høre præcis hvordan disse to lyder, hvad ville forskellen på
dem så være?
Men udover lyden som selvfølgelig er en subjektiv ting, hvad så med alt det andet?
Hvilken af dem har mest "kræft", hvilken af dem kan mest, og har de bedste features udover bare lyden osv?
Jeg har også hørt noget med at der er stor forskel på kvaliteten af materialet, og den generelle bygningskvalitet af HIFI produkter, hvem vinder
så der?
Jeg har desværre kun HDMI, displayport eller USB på min computer.
Navnet på de forskellige DACs er følgende(hvis det hjælper?):
Schiit Modi 2: AKM4396
Yamaha A-S501: Texas Instruments PCM5101
Marantz PM7005: CS4398
Og hvis jeg så køber den fra Yamaha, og som sagt kobler den DAC fra Schiit til, ville den så bare "override" den indbygget DAC total?
- altså at det altid vil være den DAC fra schiit jeg kører igennem , ligemeget om jeg bruger mine højtalere, høretelefoner osv?
Og undskyld de dumme spørgsmål, men som en noob med alt det her, har jeg lidt svært ved at forstå hvordan det fungere >>
Lige PT aner jeg helt ærligt ikke hvilke højtalere jeg skal have, jeg ved bare jeg gerne vil have det her på plads først. Så jeg forhåbentlig kan
bruge denne amp/dac de næste mange mange år, og den kan følge med, ligemeget hvad jeg opgradere mine andre ting til.
|
Til top |
|
|
Superfrg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at det er svært at få et klart svar er jo at langt det meste af ens vurderinger af udstyr er subjektive holdninger.
Hvad jeg synes er sagen og bare kræs, synes en anden måske er mega nederen og lige omvendt.
Hvis jeg flyttede mit udstyr ind i et andet rum, eller hjem hos en anden ville det også lyde anderledes, og dermed ville ens opfattelse af det også ændre sig.
Omvendt kan der være nogen som hører dårligere/bedre end en selv og 1000 andre faktorer.
Derfor skal man nok tage de fleste anbefalinger med et gran salt og lade det være en smagsprøve som man selv skal danne sig det endelige indtryk af.
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger en surround forstærker kan en extern DAC sikkert slet ikke betale sig! Da surround ting tit konverter analog signel til digital og tilbage igen med den interne ADC og DAC!
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay har lige googlet dine ting... den yamaha er jo en stereo forstærker så den giver klart den bedste lyd i stereo og til hovedtelefon og ja så skal den jo have en DAC hvis du har noget digital som skal konverters til analog signal
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay Yamaha'en har jo digital indgang! hvad vil du med den externe DAC ??? Men ja pladespiller så skal du havefat i en riaa forstærker
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3351
|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikvar - det er slet ikke så kompliceret.
Kobler du dine digitale kilder til Schiit Modi 2 med AKM4396 DAC'en og forbinder den med RCA kabler til CD - eller en af LINE indgangene på Yamaha A-S501 vil du køre uden om Yamaha'ens DAC, som alene anvendes når du vælger og anvender OPTISK eller COAXIAL indgang.
Din grammofon anvender PHONO indgangen og er analog hele vejen ud til højttalerne. Yamaha'en er den kraftigste når du senere vil opgradere til større højttalere. Yamaha'ens største begrænsning er en manglende PREAMP OUT hvis du senere vil tilslutte en større effektforstærker senere.
|
Til top |
|
|
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er den store forskel mellem Schiit Modi2 og Yamaha' at Schiit' Modi2 kan USB tilsluttes PC og agere lydkort hvor Yamaha'en skal have et coaxialt eller optisk signal for at fungere tilsvarende.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1108
|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt ville jeg nok vælge en løsning med en seperat DAC, da der så er lettere at tilpasse lyden og opgraderer senere. Hvilket
heller ikke er umulig ved en løsning med indbygget DAC.....så...det er hva du syntes bedst om.
Men ellers er det ret svært at svarer på dit spørgsmål. men nogle gange må man bare vælge en løsning og prøve den af. Og hvis du
kan leve med den løsning i mange år, så ok....ellers prøver man noget andet! jeg er sikker på at dit hifihjerne banker mere for en af
de to valg, ikke mindst pga. udseende?.....
Vi snakker vel mellem 3500-6000 kr?...dem kunne du fyrer af på noget godt brugt, så er tabet også mindre hvis du ville af med det
igen?
Hvis Dacén sidder tilsluttet din Pc og du lytter til den indgang hvor Dacen sidder tilsluttet din forstærker går jeg ud fra at det er den
lyd du hører i hovedtelefonerne. Evt. kan du få en DAC med hovedtelefon udgang. Resten af dine spørgsmål er ret umulige at
svarer på.....både pga. subjektivitet og man ikke lige har de 2 systemer stående......
|
Til top |
|
|
Ikvar Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen dog, så fik jeg endelig nogen mere konkrete svar, tusind tak for det!
@rotelman- jeg har lidt en følelse af at du ikke har læst det jeg har skrevet, og jeg aner ikke lige hvorfor du taler om sorround sound når
alt jeg har postet er stereo produkter. Jeg skal have den eksterne DAC til den Yamaha, da den ikke har en usb indgang, så jeg som sagt derfor
ikke kan forbinde den til min computer.
Du skriver også "den yamaha er jo en stereo forstærker så den giver klart den bedste lyd" ... men er alle de produkter jeg har skrevet om ikke
til stereo, eller er det mig der total har misforstået noget?
- men ikke desto mindre siger jeg da tusind tak for din input :)
@Kaj- Okay jeg tror jeg har fattet det nu, så alle de indgange der er på venstre side på dette billede:
http://www.av-connection.dk/Include/ShowPicturePopUp.asp?Pic GroupID=13983&PGr=8300
Er udelukkende til at sætte ting som DACs osv ind, hvor du så foran kan vælge hvilken du vil bruge. Mens de sort og hvide ting i midten er til
højtalerne, som så bare bruger den DAC eller whatever du har valgt foran?
- du kan godt se hvor ny jeg er til alt det her ^^
Men hvad ville jeg så bruge en effektforstærker til?
- hvis jeg husker rigtigt er det da noget en integreret amplifier allerede har?
og har den fra Marants da så en PREAMP OUT?
@Mr. MBG- Det ligner lidt en betydelig ældre, og ikke lige så kraftig amp som de andre, der koster ca det samme som den fra Yamaha, og
stadig skal have en ekstern DAC til?
@Gekkofinger- jeg er helt ærligt ligeglad med udseende på dem, jeg vil bare have det bedste til den prisklasse jeg har råd til ^^
- og jeg køber helst ikke brugt :)
Og så lige et sidste spørgsmål- den eneste store forskel jeg kan se på den fra Yamaha og den fra Marantz, er at den fra Marantz ikke har en
indgang til en subwoofer... men ville det være muligt at tilføje en subwoofer til på en anden måde?
Og til slut vil jeg bare sige at jeg godt kan forstå, hvad i alle siger mht den subjektive holdning og musik. Men når man taler med folk der ikke
aner en dyt om det, så kan selv en subjektiv mening være med at at få en til at forstå forskellen mellem to produkter.
Jeg har hørt ting som "den lyder mere varm, mens den anden er mere kold men detaljeret". Og selv om det sikkert også er en subjektiv mening,
så er det stadig bedre end at være på total bar bund. Specielt når jeg som sagt, ikke vil have mulighed for at tage til en butik og høre forskellen
:)
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes du har helt ret... jeg var sgu lidt uopmærksom og træt... sorry :-) med hensyn til USB fra computeren så har de fleste computere faktisk en spdif (digital udgang) så USB'en kunne du måske spare ;-)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2015 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Ikvar.
Vurderet ud fra funktionerne du ønsker er Marantz'en de enkleste. Den indeholder alle ønskede tilslutninger. Inklusiv USB ind fra PC.
Men du ønskede også bedst lyd og ikke mindst størst mulig ydelse, når du senere ville opgradere til større højttalere er Yamaha'en på dette punkt foran.
Vælger du Yamaha'en vil du sammen med Schiit DAC'en til de digitale signaler få størst ydelse og bedst lydkvalitet.
Min kommentar til PreAmpOut er at senere opgradering med tilslutning af en større effektforstærker ikke er mulig, da den ikke er der. Det gælder begge forstærkere.
Supplerende forklaring til blokdiagrammet nederst:
På billederne ser du pile med hvid farve, som alle er ens på trods af at de hedder noget forskelligt. Indgangene behøver normalt fra minimum 100-250mV og opefter for at kunne levere tilstrækkeligt signal til fuld effekt fra forstærkeren. Giver signalkilden højere spænding end denne værdi vil forstærkeren yde sin maksimale udgangseffekt og påbegynde forvrængning inde der er skruet helt op. Jo højere spænding fra kilden jo tidligere på volumenskalaen når dette punkt. dette forhold gælder alle indgange på alle forstærkere!
Pilene med gul farve angiver grammofonindgangen til RIAA forstærkerdelen, som forstærker pickup'ens svage signal og retter pladens frekvenskorrigerede signal (RIAA kurven) så musikken lyder naturligt. Phonoindgangen på begge forstærkere er beregnet til pickup'er med højudgangsspænding kaldet Moving Magnet eller High Output Moving Coil.
Røde pile er indgange for det digitale signal Det bearbejdes af DAC'en før det som et analogt fortsætter gennem PreAmp'en og videre til PowerAmp'en og højttalerne/hovedtelefonen. Hovedtelefonen forsynes gennem et modstandskompleks fra højttalerudgangen til hovedtelefonstikket. Modstande for ikke at brænde hovedtelefonen af. Og ørerne!
Jeg har på blokdiagrammet indtegnet PreAmpOut signalet til en større effektforstærker, jeg omtalte tidligere. Den findes ikke på de omtalte forstærkere.
Det eneste jeg mangler at forklare fra blokdiagrammet er PreAmp'en. Afhængig af fabrikantens valgte funktioner indeholder den volumenkontrol, tonekontrollen og diverse filtre. PowerAmp'en forstærker PreAmp'ens udgangssignal til den høje spænding og resulterende strøm højttalerne behøver for at spille med den ønskede styrke.
Det hele strømforsynes med jævnstrøm fra en stor transformator, nogle ensrettere og elektrolytkondensatorer, men det vil jeg ikke gå i detaljer med her.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1108
|
Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...som Kaj skriver der det svært at få både i pose og sæk! Der er andre alternativer i din prisklasse hvis du kikker lidt......men nu
stod valget jo mellem de 2....med et mulehår til Yamaha. En DAC der også kan kører som forforstærker over i en effektforstærker
kunne også være en løsning. Skal du have analoge tilslutningsmuligheder er dette dog ikke en løsning.....
|
Til top |
|
|
Ikvar Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kaj- jamen dog, tusind tak for den grundige gennemgang! ^^
Og i må da hjertens gerne komme med andre forslag i samme prisklasse, det ville jeg sætte utrolig stor pris på :)
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gekkofinger skrev:
med et mulehår til Yamaha. |
|
|
Det er vist også kun et lille og meget teoretisk mulehår.
Jeg mener ikke at specifikationerne fortæller om nogen reel forskel på de to. Derimod kan der være en verden til forskel på lyden. Vi kan godt gætte på alt muligt ud fra tekniske data eller kendskab til andre produkter fra de to fabrikater, men det vil ikke kunne bruges til noget. Hvis man ikke selv har hørt de to forstærkere og den eksterne DAC bliver det kun gætterier, og skulle der være en enkelt bruger der faktisk har, kan han umuligt afgøre hvad Ikvar synes lyder bedst.
Der er kun to muligheder.
1. Lyt først og få den rigtige forstærker.
2. Spring ud i det og køb uden at lytte først. Så er der 50% chance for at få den rigtige forstærker.
Uanset hvor meget vi skriver her vil chancen stadig kun være 50% i punkt 2.
|
Til top |
|
|
Ikvar Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så jeg fandt lige den her artikel:
http://www.upscaleaudio.com/pages/Using-a-Subwoofer-in-a-Sys tem-with-no-Subwoofer-Output.html
Der ikke bare forklare at man godt kan koble en subwoofer op til et system uden en sub-output, men det ligefrem kan være bedre.
Men jeg er lidt usikker på præcis hvad han taler om, når han skriver "All you do is run another pair of speaker cable from the output taps of your
amplifier". Hvad præcis er "output taps"- er det de indgange som Kaj så smart har markeret med de hvide pile? ^^
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2598
|
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikvar skrev:
Hehe, det er altså utrolig svært at få et klart svar ud af jer audiophiles ;)
Så hvis vi nu går ud fra at jeg ikke har nogen mulighed for at tage til en butik, og høre præcis hvordan disse to lyder, hvad ville forskellen på
dem så være?
Men udover lyden som selvfølgelig er en subjektiv ting, hvad så med alt det andet?
Hvilken af dem har mest "kræft", hvilken af dem kan mest, og har de bedste features udover bare lyden osv?
Jeg har også hørt noget med at der er stor forskel på kvaliteten af materialet, og den generelle bygningskvalitet af HIFI produkter, hvem vinder
så der?
Jeg har desværre kun HDMI, displayport eller USB på min computer.
Navnet på de forskellige DACs er følgende(hvis det hjælper?):
Schiit Modi 2: AKM4396
Yamaha A-S501: Texas Instruments PCM5101
Marantz PM7005: CS4398
Og hvis jeg så køber den fra Yamaha, og som sagt kobler den DAC fra Schiit til, ville den så bare "override" den indbygget DAC total?
- altså at det altid vil være den DAC fra schiit jeg kører igennem , ligemeget om jeg bruger mine højtalere, høretelefoner osv?
Og undskyld de dumme spørgsmål, men som en noob med alt det her, har jeg lidt svært ved at forstå hvordan det fungere >>
Lige PT aner jeg helt ærligt ikke hvilke højtalere jeg skal have, jeg ved bare jeg gerne vil have det her på plads først. Så jeg forhåbentlig kan
bruge denne amp/dac de næste mange mange år, og den kan følge med, ligemeget hvad jeg opgradere mine andre ting til. |
|
|
Hos hififreaks som sælger Marantz PM7005 kan du returnere den inden for 30 dage med frí fragt begge veje
Den dac der er i pm7005 jeg sikker på er den samme som i en Marantz pm6005 og CD5005,6005
(og måske et par få andre). Marantz cd6005 er igen for 3 år i træk valgt til bedste cd afspiller i sin prisklasse
af whathifi, så helt dårlig kan den ikke være
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2598
|
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en subwoofer der kan tilsluttes til forstærkeren med højtalerkabel Måske du kan finde en med highpasfilter til fronthøjtalerne (hvilken højtaler har du?) Som f.eks den her Audiopro Den har en high pass filter på 100hz Var der tape in/output kunne du bruge den som når man i gamle dage lyttede til cder eller lper og sendte lyden til båndoptageren som man kunne optage musikken til bilen eller til walkmanen
|
Til top |
|
|