Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Line buffer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Gode råd søges....

Jeg har en Bel Canto DAC3 som jeg kører direkte ind i min Belles 350A Reference effekttrin.

Der er følgende specifikationer :

DAC3 output : Maks 2,25V RMS @ 500 ohm

Belles : imput : 1,98V @50.000 ohm

Så man kan vel sige at impedansforholdet er OK imellem disse. Men jeg mangler altså noget dynamik og lidt forstærkning. På optagelser med lavt
niveau kan jeg spille med maks volumen på DAC3.

I princippet skulle jeg måske bruge en forforstærker. Men jeg har fjernbetjent volumen på min DAC og har ikke brug for analoge indgange.

Så spørgsmålet er om jeg kan bruge en buffer med f.eks. 6 dB forstærkning istedet ?.

Hvis ja, modtager jeg gerne forslag til hvilken...

Takker.

Mvh Ole
Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

OleDP skrev:
På optagelser med lavt niveau kan jeg spille med maks volumen på DAC3.

Det skal du faktisk kun være glad for. Jo højere din volumenkontrol er indstillet på din Bel Canto desto større udnyttelse af det fulde dynamikområde har du. Det er en naturlig konsekvens af dens glimrende digitale volumenkontrol (jf. denne test). Desuden har du indirekte en bedre beskyttelse af dine højttalere i og med, at du ikke så let kommer til at køre din effektforstærker til klipning.

Nu er jeg selvfølgelig ikke klar over hvor ofte du savner at udstyre til effektforstærker til højt niveau, så en buffer kan
være en mulighed, men du skal vide at den vil introducere et vist mål af støj og forvrængning.

Inden du går i gang med at købe tilføjelser, ville det nok være klogt at måle på hvor stor udgangsspænding der er på effekttrinet når du spiller "højt". Hvis du er oppe i nærheden af dens klippegrænse, ville jeg ikke anbefale en buffer. Det ville kun give dig flere "indbildte Watt".
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej Ole - vil lige give mit "besyv" med da jeg jo har hørt dit anlæg mange gange og da vi hørte det med mine højttalere igår.

Jeg har en NAD M3 som har ca. halvt så mange watt som Oles Belles 350 - alligevel kan jeg drive højttalerene til et langt højere lydniveau. Så mener
bestemt der mangler forstærkning og det må være Bel Cantoen der er skurken.

Jeg husker dit anlæg som meget mere dynamisk da du havde forforstærker - det kunne i al fald spille meget højere. Kan især huske da vi spændte
min DAC på din Linn forforstærker og Belles. Tror ikke jeg har hørt bedre hos dig - eller andre steder!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juni 2016 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Ole, du skal have en NLE 19! Valgfri 0, 6 eller 12 dB forstærkning. Du bør kunne finde en "brugt" på KSB for noget i retning af DKK 1000,-. Skulle du mod forventning ikke bryde dig om resultatet kan du helt sikkert sælge den igen uden nævneværdigt økonomisk tab. Der er faktisk ikke noget at betænke sig på.
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juni 2016 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Niels Larsen sælger et nyt sæt NLE 11-19 sæt til 1500 kr. på KSB nu - det er bare "løb og køb" :-)

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Sendt: 10 Juni 2016 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for jeres svar.

@ Boye - Du har helt ret mht det med snydewatt og klipning. Og det er for så vidt heller ikke volumen jeg mangler på det meste musik. Med
Rammstein kommer jeg ikke over 88 i lydstyrke.... Andet kommer jeg op på 95 i kortere perioder.

Det er mere som om at der mangler noget vildskab og dynamik. Måske er det bare DACéns signatur. Jeg har en fornemmelse af at DACéns
udgangstrin mangler noget strøm. Jeg kan ikke definere det nærmere.

Det hele lyder ellers meget rent og måske lidt pænt. Men jeg er faktisk glad for mit setup ellers.

Men i næste uge skal jeg låne en hybrid forforstærker. Så må jeg se hvad den kan gøre. Men ellers er jeg ikke meget for at introducere ekstra led i
kæden.

Jeg har faktisk haft en NLE 12 og 19 som forforstærkere og de gør det godt. Så det kunne være en mulighed.

Jeg vender tilbage, hvis det gør en forskel med forforstærkeren.

Mvh Ole
Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes