Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 18:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2016 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået med tanken i 5-6 år før jeg endeligt tog beslutningen, og nu efter ca et års søgen er min gamle kærlighed genfunden. Efter atten år adskillelse er jeg igen blevet den lykkelige ejer af et par velholdte Cerwin Vega 1215 mkII....

De nye 1215ér erstatter et par Dali 104 som blev trukket af en NAD 216 thx, en kombination som jeg har været rigtig glad for. Men én NAD 216 har ikke magt nok over 1215'erne så jeg overvejer en af følgende muligheder:

1)  2 x 1stk brokoblet NAD 216thx
2)  2 x 1stk brokoblet NAD 218thx
3)  2 x 1stk brokoblet NAD s200
4)  2 x 1stk brokoblet NAD 208thx
5)  Biamping: 1 stk NAD 208thx til basserne + 1 stk 216 thx til toppen
6) 1 stk NAD 208thx

Hvad tror i jeg vil synes lyder bedst?

Om mine lydmæsige præferenser kan jeg sige følgende:
Jeg elsker en varm og naturlig lyd som er behagelig at lytte til.
jeg elsker en fyldig lyd som ikke bliver tynd i bunden bare fordi vi kommer under 60-50 hz
Jeg elsker en god gengivelse af rum ( når reverbe og delay effekter bare virker overbevisende)
Jeg elsker en stram og dynamisk gengivelse.
Jeg hader skinger klinisk lyd med trættende påtrængende diskant.
Jeg bryder mig ikke om lyd uden bund.
jeg bryder mig ikke om slasket mudret lyd uden kontrol over bassen.
Jeg hader presset lyd fx i nattelivet hvor man tit oplever underdiminsjoneret PA grej der presses til at levere koncertlydtryk, den slags lyd kan bogstavelift talt få mig til at gå hjem.

Mine første 1215 mkII startede med at spille med en denon PMA 1560 2x 150 watt. Det lyd ok dog lidt klinisk og med en lidt slap bund. Så blev Denonen udskiftet med en NAD 216 thx: I mine øre en klar opgradering, mere varm og naturlig lyd, stadig en lidt slap bund. Så blev der tilføjet en ekstra NAD 216thx:

Biamping gav en diskant som var både mere detaljeret men samtidig mere behagelig blød + en bedre mellemtone, mere atak og præcision, lidt bedre styr på bunden som dog aldrig blev stram. bokobling gav de samme fordele som biamping, men her var der pludselig styr over sagerne i bunden som var stram og autoritær og synes at række minst en half oktav dybere end før. Mellemtone og diskant virkede også klaere.

Ved skifte nu her fra Dali 104 og så over til 1215 kmII var det første der gjore sig bemærket et 1215'erne har en del mere fremtrædende diskant, det skulle jeg lige vænne mig til. Men nu sætter jeg for det meste pris på den lidt bedre opløste top på CW'erne men jeg kan godt fornæmme at den nye forstærkerlysning ikke må være lysere i lyden en min 216ér...

Med alt det i mente, så lad mig høre nogle gode bud på en løsning :-)

Til top Vis Old Qua's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old Qua

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juli 2016 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv samme højttaler, så kan kun sige tillykke :)

Jeg kører med en enkelt NAD 218, og synes den har rigeligt med kapow' til at trække "de små" og gir' en fin og dejlig bund. Har også kørt dem med Denon 1560 men synes NAD'en er en klar forbedring. Mere kontrol over specielt bassen.

Så enten en NAD 208 eller 218....
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2016 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at brokoble de de store effekttrin i den gamle Silverline-serie fra NAD..
Det lød ikke godt.

Så inden du køber to stk. vil jeg råde dig til at høre dem brokoblet først.
Jeg ved ikke med de andre effekttrin fra NAD.
Men de jeg havde kunne tilsyneladende ikke lide at arbejde bridget...
De gav 700w hver, men lød bedre ét trin i stereo.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2016 kl. 03:59 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!
Tror ikke ikke én enkelt NAD 218 kan gøre det for mig, er tilgengæld sikker på 2 stk brokoblede kan :-)
Og jeg formoder at 218 lyder fint brokoblet, efter som 216 ikke havde problemer i den retning....
må jo nok holde mig fra silverline serien på den baggrund.

Hvad med én enkelt Aragon 4004 mk II,
vil den mon kunne spille lige så højt som 2 brokoblede NAD 216...... Nogen bud?

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare bud er en enkel NAD 218, som broelling har gode erfaringer med. Brokobling er ikke min kop the. Og ikke noget
der forbedrer lyden. Hvis, og det er mine fordomme, du vil have velopløst bas og godt perspektiv skal du vel have en anden
højtaler. Selvom de nævnet højtaler er lave af HiFiklubben en gang i 90érne, og en af de bedste CW, er det vel ikke det de er kendt
for?...gammel sur mand opstød.....
Men gammel kærlighed ruster ikke......hvis det er slam for the buck du kører efter og en tidlig hørerskade, er du på rette vej.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2016 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du som forforstærker?  Jeg havde en NAD114 til min 216 i tidernes morgen og det var ikke det bedste match. Desuden - hvis du vil spille højt, så skal der power til! Prøv evt at lån noget udstyr eller lokke en forbi med noget større grej, så du kan teste det af før du køber noget som helst.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2016 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger:
jeg vil give dig ret i 'en ting, og det er at du har dine fordomme.....
Sådan nogle 1215'er kan nemlig sagtens levere god stram og velopløst basgengivelse, men det kræver masser af effekt! CV's højttalere har helt generelt en imponerende god driftseffektivitet og man kan spille højt på disse højttalere med en lille 60 watts forstærker, desværre er det også dette fakta som er oversag til at fordomme som dine er så sejlivede, de fleste folk har nemlig aldrig hørt et par CV på en forstærker som rent faktisk lever op til CV's anbefalinger for den pågældende model. Watt er ganske enkelt dyre, og hvis man tror CW kun drejer sig om dårlig lyd ved højt lydtryk så spare man pengene for højt det kan man spille, også til en bolig penge.

Desværre så accelerere og deaccelrere store tunge menbran langsomt når der ikke er kræfter til stede, det giver en langso slap og mudret basgengivelse. Er der derimod rigeligt med kræfter så kan store enheder sagtens være hurtige enheder, og enda spille endnu mere tight end ditto små da det store membranareal betyder at man får en langt kortere vandring ved samme lydtryk i forhold til små enheder. Den kortere vandring betyder også at svingspollen forbliver i den effektive del ag magnetfeltet= stører kontrol.

CW anbefaler en forstærker på 500 watt's vedvarende effekt til 1215'erne. 1215'er kan i øvrigt klare peakeffekter på op til 1500watt.

Hvis du ikke har hørt et par 1215'er få den slags effekt, så kan jeg kun tage dine fordomme for hvad de er, nemlig fordomme. Men måske har du hørt en sådan kombi? I så fald respektere jeg din mening, folk høre ting forskelligt, personligt oplevede jeg rigtig god og tight gengivelse fra dybeste kælder og Helle vejen op allerede ved 2x 400 watt ( måtte brokoble for at nå dertil( et kompromis ja) men ja den brokobling rykkede Big time hvad lydkvaliteten angik.

Digital_Thor:
Ja der skal watt til, ellers lyder det ikke godt, tror det bliver svært lige at låne nogle af de løsninger jeg har i tankerne, men hvis det bare er for at prøve hvad der sker når der kommer lidt kræfter foran, så er det afprøvet og jeg er ikke i tvivl om at det er vejen. Ang. Forforstærker så køre jeg lige pt på en NAD 910( nødløsning) kunne godt tænke mig at prøve noget digitalt med mulighed for rumkorektion via digital eq. Er ikke så bange for at købe brugt grej som skulle vise sig ikke at fungere, så ryger det bare på markedet igen, nogen gange taber man måske en
plov, men så vinder man jo også en andre gange

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Køb noget PA og smid på - de findes uden blæser - ellers kan den skiftes ud eller drosles ned med en modstand. Surround sound produkter som 910'erne er også totalt no-go. Jeg har stort set aldrig hørt et surround produkt med hul igennem til stereo.
Jeg vile klart købe noget simpelt som f.eks denne her:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=311969
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Min 910 sider skam også kun i mangel på bedre, ikke fordi den lyder særligt god, men den kan skifte imellem de forskellige signalkilder og det har også værdi :-)
Jeg køber først min endelige forforstærker når jeg har skaffet de effektforstærkere jeg skal bruge og derfor er klogere på hvad krav der måtte være til min for, har leget lidt med ideen om noget digitalt men hvem ved. Jeg tror ikke jeg har hørt den forforstærker du linker til, men helt gennerelt har jeg ikke brudt mig særligt meget om de Rotle forstærkere jeg har hørt, de lyder lidt slanke og en del for lyse i toppen i mine øre :-)

Overvejer også noget PA til bunden, har noget ældre Crown i tankerne, men ved ikke så meget om de forskellige modeller, hvad jeg skal gå efter, og udbudet er heller ikke så stort på brugtmarkedet, og så er der jo det med blæserne som du siger.... det er jeg ikke så stor tilhænger af

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2016 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Som forforstærker gælder det om at holde det simpelt - så her vil jeg gætte på at Rotel'en er fin. Men den var bare det billigste jeg lige kunne finde. Effekt er ikke bare effekt - hvis du vil have smæk på, så skal forstærkeren være bygget til det. Og alt det hifi grej jeg har prøvet  -hvilket er en del - kan simpelthen ikke levere havre nok. Hvis der skal tryk på, så skal der proff udstyr til.
Hvad er dine planer om hvor mange penge du vil bruge - vil du spare op osv?

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2016 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

crown
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Ang. penge så er jeg villig til at betale hvad det koster at få mine 1215'er til at yde optimalt, inden for rimelighedens grænser.
Jeg har 15.000 som jeg til nød kan købe forstærkere for lige nu, men det må skam også gerne være billigere.
I valget af forstærker er det vigtigt at det kommer til at blive mine HT der bliver flaskehalsen både hvad angår både lydkvalitet og
max SPL
Crown er med i overvejelserne, men skal være uden blæser.

Old Qua
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane:
Vil de evt. prøve at beskrive hvordan du oplevede at lyden blev dårligere?
Særligt om lyden også var dårligere ved normalt til letter højt niveau, eller kun når de fik tæsk, og om også gerne om der var dårlig
lyd helt fra bund til top eller om det kun galt en del af frekvensspektret.
Har læst i manualen til s200 at de ikke må brokobles på 4 Ohms høttalere, hvilket mine falder ind under.

Tror du et par NAD 208 ville være mere egnet til brokobling, de skulle være stabile i 1 Ohm og have masser af strøm?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

VINCENT SP-331

Vincent Integreret Forstærker SV-234 med 200 watt i 8 ohm er på tilbud til 12000kr

Hegel H300 til 17000kr måske du kan få den ned på 15000kr

Synes 15000kr er mange penge på forstærker til et sæt 1215

<h<vis ikke en af de nævnte forstærker er nok så må du over i noget pa
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Sendt: 15 Juli 2016 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er lidt overkill med de nævnte forstærkere på et sæt cw højttalere?
Mon ikke trådstarter har brug for meget effekt og ikke luksuslyd til ti tusindevis af kr?
Er rådet ikke noget Nad, acurus, Rotel eller som nævnt en pa forstærker
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Så skal trådopretter ikke købe ny forstærker så frem der bliver købt bedre højtaler

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jo det skal han da hvis han ønsker det. Men helt ærligt, hvis du havde købt et sæt cw højttalere og ja lad os være ærlige, de er lavet til en
ting nemlig at spille tæve højt. Ville du så smide 17000 efter en Hegel forstærker der ved min gud er lavet til et helt andet formål en at
spille tævehøjt på et sæt cw højttalere ?

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Synes Hegel H300 lyder ok, cw skulle vidst ikke altid være en nemt belastning hvad impedans og facevinkel angår
Så det skal ikke bare være en forstærker der kan spille højt men også trække den.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hehe plejer det ikke at følges ad? Jeg vil dog stadig mene at en Hegel er overkill til et sæt cw højttalere. De er ikke så afslørende som så mange andre højttalere, så om forstærkeren hedder det ene eller det andet betyder hvis ikke så meget på de højttalere. Det vigtigste i den sammenhæng må være at finde en forstærker der er så strømstærk som muligt, og her findes der hvis bedre og billigere alternetiver end Hegel. Sådan en forstærker fortjener efter min mening en hel anden slags højttaler end cw.   

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2016 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

forstærkeren kan vokse med opgaven og trådopretter har et budget op til 15000kr

Men hvorfor så ikke bare vælge 1 eller 2 CERWIN-VEGACXA8I eller
CERWIN-VEGA CXA10I eller en af hver hvis effekten er så vigtig?

Det er et par stykker til salg på dba 8000 kr så der et sæt til bi-amping (selvfølge
med den store forstærker til bassen)

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum